Just you and a mic, of: slammen voor dummies
Maarten Das
Laat het voor eens en voor altijd geschreven staan: poëzie IS performance. Zoals vuur pas lekker brandt als je een raam open zet en het zich kan laven aan frisse lucht, zo willen woorden hun vleugels uitslaan en een wind doen opsteken die onze oren doet klapperen. Gedichten zijn immers het summum van alfabetische acrobatiek, dichters niets anders dan lyrische stylisten. En als lezen al sexy is, is poetry slam heuse porno.
Maar pas op, aanstormende Idols der letteren! Zonder waarschuwing zou jullie jongensdroom(m/v) wel eens jammerlijk in honderdduizend leestekens uiteen kunnen spatten... Edoch, niet gewanhoopt. Om jullie in deze barre tijden van vlijmscherpe concurrentie en niet mis te verstane juryrapporten bij te staan, presenteer ik bij deze alle kneepjes, tips en trucs om binnen de kortste keren de pennenlikkende groupies van uw vege lijf af te moeten slaan...
Om met het eerste en meest belangrijke te beginnen: schrijf retegoeie gedichten. Dit is de meest voor de hand liggende tip alsook de meest genegeerde. Zelfs als poëzie performance is, kan geen struisvogelverencape of zoetgevooisd achtergrondkoor verhullen wanneer de woorden zelf, die machtige wapens waarbij zwaarden horen te verbleken, tekortschieten. Zorg dat ze de luisteraar meenemen naar een plek die we allemaal kennen maar waar nog nooit iemand geweest is. Schrijf besmettelijk, schrijf radioactief. Verbaas jezelf. Verleid en vernietig en verstom. En verover.
En áls je dan zonodig je geliefde aan wie je je serenade in zestien delen hebt opgedragen (je hebt nu, pogen vrienden je wijs te maken, een heuse cyclus geschreven!) mee moet nemen, vergeet dan dat je haar hart (m/v) al gewonnen hebt. Nu de zaal nog.
Dan: wees zeker van jezelf. Die drie minuten zijn jóuw drie minuten en schitteren zul je. Weet dat ook en straal het uit. Geloven in je eigen woorden betekent geloven in hoe jij de wereld ziet betekent geloven in het bestaansrecht van een unieke wereld betekent