Een glimp van de waarheid
My loose thread is niet alleen succesvol in eigen land, het wordt ook op een andere manier dan Coopers vorige werk ontvangen. ‘Ik denk dat mijn werk altijd een politieke - anarchistische - lading gehad heeft, maar zo werd het zelden besproken. My loose thread is dit voorjaar uitgekomen in paperback, en nu wordt
Mijn werk staat nogal op zichzelf, en het lijkt erop alsof het daardoor onder de aandacht is gebleven.
het ook gezien als een kritiek op de Amerikaanse samenleving. De oorlog van de Bush regering tegen Irak heeft mensen hier echt wakker geschud. Men begint eindelijk in te zien hoe destructief onze samenleving is, en er zijn discussies gaande over hoe Amerikanen moeten reageren op de schade die onze cultuur in de wereld aanricht.’
‘Politiek geëngageerde fictie in Amerika neemt toe, in antwoord op het beleid van de huidige regering. Men begint literatuur ook te beschouwen op politieke en culturele aspecten, op een manier die voorheen niet gebeurde. Niet dat ik ervoor wil pleiten dat schrijvers veranderen in een nieuwe Rage Against the Machine of Michael Moore, maar het is wel belangrijk dat critici en schrijvers literatuur gaan beschouwen als een manier om na te denken waarom Amerika zich in zo'n naargeestige toestand bevindt.’
Er is nog een andere reden waarom Cooper het aanzetten tot een debat als hoognodig beschouwt in eigen land. ‘In Amerika worden feiten onmiddellijk subjectief gemaakt door de media. Vooral t.v. en kranten zijn erop gericht consumenten te creëren - hun nieuwsitems zijn in wezen advertenties. De taak van alle Amerikaanse schrijvers is in zekere zin een reactie te formuleren op de manier waarop onze media het onmogelijk maken het belangrijke van het triviale te onderscheiden, en feiten van speculatie en roddels. We kennen de feiten niet, en moeten proberen tussen al die ruis een glimp van de waarheid te vinden.’
De rol van de media is volgens Cooper een van de redenen waarom Amerikaanse literatuur - veel meer dan de Nederlandse - op de eigen recente geschiedenis reageert en die verwerkt in romans en verhalen. ‘En er is natuurlijk de voor de hand liggende verklaring dat wij een zeer korte geschiedenis hebben, en onze cultuur is nog jonger. Het doel van Amerikaanse literatuur is iets te schrijven wat helemaal van nu is en tijdloos tegelijkertijd. Wanneer Amerikaanse literatuur goed is, heeft het een bijna amateuristisch en anarchistisch karakter. Wanneer het slecht is, en dat is vaak het geval, probeert het zichzelf te polijsten tot iets quasi-Europeaans en niet-Amerikaans, en tijdloosheid na te streven.’