Verantwoordelijkheid
I've created a monster, cause nobody wants to/ see Marshall no more they want Shady/ Well if you want Shady, this is what I'll give you - zo begint The Eminem Show's vooruitgesnelde single ‘Without me’. Het is typerend voor Eminem dat hij weigert zich te excuseren voor de ophef rond zijn teksten; hij slaat liever terug. De pers die hem nooit met rust laat, de Republikeinse lobbyisten die zijn platen willen verbieden, de kennissen van vroeger die een slaatje willen slaan uit zijn roem, ze krijgen er allemaal van langs.
Eminem eist het recht op voor zichzelf als artiest te kunnen zeggen wat hij wil. Hij wijst er bij herhaling op dat hij een muzikant is en dat een mens verantwoordelijk is voor zijn eigen gedrag: Can [music] load a gun for you and cock it too? Als kids ontsporen komt dat niet in de eerste plaats doordat gewelddadige songteksten ze daartoe aanzetten - wat dat betreft heeft Eminem het op zijn vorige CD al opgenomen voor Marilyn Manson, door wiens gewelddadige teksten de twee moordenaars geïnspireerd zouden zijn bij de massale slachting op een school in Littleton in 1999.
Eminem wijst op The Eminem Show op de onderdrukking van gevoelens en wensen van kinderen door ouders, leraren en de moral majority in Amerika. Bekende voorvechtsters van het censureren van popteksten als Ms. Cheney en Tipper Gore krijgen dan ook een welgemeend ‘Fuck you’. En ouders zouden voor de verandering eens naar hun kinderen kunnen luisteren. Uit ‘Sing for the moment’: These ideas are nightmares for white parents/ whose worst fear is a child with dyed hair and who likes earrings/ like whatever they say has no bearing.
Dit alles betekent niet dat Eminem zich niets van zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid aantrekt of er geen twijfels over heeft. In ‘Sing for the moment’ is hij daar opmerkelijk openhartig over. Hoe is het mogelijk, vraagt Eminem zich hardop af, dat hij en zijn collega-rappers kunnen veranderen van liefhebbers die op een straathoek wat staan te rappen, in idolen wier teksten door sommige kids bloedserieus genomen worden. Dat - zijn - teksten bestaande problemen naar boven brengen en soms kunnen verergeren, erkent hij. Maar daarmee zijn ze nog niet de oorzaak van die problemen, wat de censuurlobbyisten ook mogen suggereren. Eminem laat zich dan ook niet weerhouden gevoelens van woede en frustratie bij zichzelf en anderen te verwoorden.
Uiteindelijk is het een gevoel van eenzaamheid, niet gehoord worden, dat tot een extreme neiging tot identificatie kan leiden. Met het bevechten van zijn eigen vrijheid, pleit Eminem voor de vrijheid van opgroeiende suburban kids die een spreekbuis zoeken om zich te kunnen uiten. We sing for these kids that don't have a thing/ Except for a dream and a fucking rap magazine/ they throw on a rap record, and they sit and they vibe... that's why we consider these minutes golden. Wat Eminem kan doen is hen een krachtig gevoel geven, al is het slechts gedurende de momenten waarop zijn muziek klinkt. En dat is heel wat.