Parmentier. Jaargang 15(2006)– [tijdschrift] Parmentier– Auteursrechtelijk beschermd Vorige Volgende [pagina 98] [p. 98] Han van der Vegt Wormgoor (intro en level één) vier tikken op escape en Orf belandt in je greep - zijn voeten en hun doel, het pogen van zijn handen - het ligt allemaal onder het bewind van je pink - en vooral zij - Riddic zijn vrouw - het duren van haar dood is afhankelijk van jou wanneer het spel begint ligt zij al dood op de grond - beet in haar been - slang in het gras - probeert weg te glibberen naar die vlierbosjes daar - je grijpt hem beet - achter zijn kop - als hij de rotsspleet daarachter weet te bereiken - ben je hem kwijt - geen weg vooruit - opnieuw opstarten en vier keer op escape rammen Spaceball zegt dat er vóór die beet nog een cutscene zit - over hoe gelukkig ze waren, Orf en Riddic - kan wel zo zijn - kijk ik niet naar - ook niet naar die begrafenis met al die fakkels - van jullie beiden als je zo'n kaffer bent geweest - om je net als zij door die slang te laten pakken - waarom zou ik iets bekijken waar ik buiten sta houd de slang zolang vast totdat hij niet meer spartelt - trek dan zijn vel over zijn kop en van zijn staart af - bewaar het maar - in je rugzak - met zijn schedel - die je nu los kunt maken van zijn wervelkolom - je zult ze nodig hebben maar ik zeg niet waarom dan wordt het stil - kijk je om naar de plek waar ze net op haar buik lag - dan zie je dat ze haar al hebben weggedragen - niemand zelfs maar om aan te vragen waar ze haar naartoe hebben gebracht - iets verderop - ligt nog je lier - uit je handen gevallen toen je haar liggen zag raap ook die op - hij zal je tot steun zijn in de grootste gevaren - je kunt er nauwelijks op spelen want op één na - alle snaren - zijn gebroken - her en der in het spel kun je nieuwe snaren vinden - je kunt de lier voorlopig in je rugzak steken - geen dreiging hier - slechts een vlinder - komt je gezelschap houden in dit deel van het spel [pagina 99] [p. 99] denk je soms dat ik iets over het hoofd heb gezien? - dat er een geheim is dat ik niet heb kunnen kraken? - er is hier niets - vraag Wekker maar - die heeft een maand lang verrekt om verder te spelen - voor ze iets vond - ik zeg nog zo hier kun je alleen iets bereiken door niets te doen - wanneer je eindelijk klaar bent met rondrennen - en je staat stil - dan kun je soms de vlinder verleiden op je hoofd - neer te strijken - dan zie je haar - hoe vaker het je lukt om Riddics beeld op te roepen - hoe meer kracht Orf lijkt te hebben voor de rest van het spel - ik heb het niet kunnen checken maar ik weet het wel na een minuut of twintig heen en weer draven - komt er van de heuvels een lijkstoet gelopen - nu zie je dat ze haar graf al hebben gegraven - in het midden van de vlakte, ze vormen een kring - voor Orf is een plaats uitgespaard aan het hoofdeinde - ga er maar staan - je kunt niets doen ze hebben de kist al boven de groeve gezet - iemand spreekt kort - men nodigt Orf uit om een lied voor haar te zingen - je slaat het af - je keel slaat dicht - en langzaam zie je de kist wegzinken in het graf spring nu vooruit - onder de kist - alles wordt zwart - hoor, de uitroepen van de begrafenisgangers - sterven al weg - je bent erdoor - je bent terechtkomen in het rijk van Wormgoor [pagina 100] [p. 100] eerste level - door een schacht in de aarde kukelt Orf naar onderen - naar grotere gangen in Wormgoors riolering - die kisten en lijken naar de ontbinding leiden - let hier goed op - als je doorvalt - zal Riddics doodskist je onderaan verpletteren - grijp je vast aan een richel op dertig seconden - Riddic dondert - achter je langs - onder je hoor je haar kist op andere beuken - val maar verder - je glijdt probleemloos over een glooiende heuvel aan de voet liggen de rest van vele kisten - en waden en kleren, door de doden afgelegd - in hun haast om de weg naar Wormgoors poort te vinden dit is je gelegenheid om je spel te saven of Orf de volgende gang nu doorkruipt of doorrent - het maakt niet uit - je kunt nog net Riddic door de poort zien verdwijnen als jouw vingers - de escape-toets minder snel vinden dan de mijne - schijn je ook nog een slinger doden te kunnen zien - die allemaal hun strottenhoofd uit hun keel frotten - en gehoorzaam op een hoop naast de ingang leggen - wil je weten - wat die staken zijn waar ze tussen paraderen - dan zul je je veilige gang moeten verlaten op veertien spinnenpoten verheft zich de wachter - met drie koppen - neem de tijd dit - te behappen - links de hondskop, bloed in het oog, schuim op de tanden - rechts de gierenkop, geel van snavel, geel van iris - in het midden - de vliegenkop - de kwabben van zijn monddeel druipen van zwarte drab maden en larven kruipen rond over zijn schilden nauwelijks tijd - om te kiezen ben je bereid om je strottenhoofd te verliezen - dan mag je door - koppel het los - en gooi het maar - op de stapel - na een paar stappen struikel je over de drempel - de huivering van de dood doet het beeldscherm rillen - sta daarna op - loop naar Riddic hoe lang je ook naar haar kijkt, hoe ver je ook terugdenkt - je herkent niks - [pagina 101] [p. 101] en ook zij niet - je denkt een traan te voelen maar het blijkt een haar - beide vallen jullie lijven langzaam uit elkaar Spaceball zegt dat dit niet echt een deel van het spel is - meer een geintje - van de makers - het nieuwe level begint immers op de drempel - maar Wekker vindt het fijn dat ze de keuze krijgt - ikzelf heb nachten geprobeerd tussen de poten - van de wachter - door te glippen - zelfs toen Wekker - me had verteld - dat ik alles op moest geven om binnen te gaan - echt, ik ben blij - dat ik haar ken - als zij niet had geholpen lag Orf nog op zijn krent wie zich met strottenhoofd bij hem durft te vervoegen - die wordt van kop naar kop heen en terug gesmeten - tot zijn lijf volledig aan stukken is gereten heeft hij je hart - of je ogen - dan wordt het scherm - in één klap zwart iedereen denkt nu dat het spel is afgelopen maar geen credits - of slotmuziek - komen je hier vertellen dat je hebt verloren - de escape-toets - doet hier ook niets zet het geluid - nu op zijn hardst - Orfs adem is het eerste dat je weer kunt horen - met de enter-toets zet je zijn stembanden open - zuig nu de lucht - voorzichtig in - dat kan meestal met een van de centrale toetsen - probeer daarna - een toets ernaast - als alles goed is ratelt nu Orfs verse zucht Spaceball en zijn vrienden hebben uitgedacht dat Orfs - nieuwe leven - is opgewekt - door de vlinder die via de schacht is meegegaan - om hem te helpen in de strijd om Riddics lichaam - en die moe op zijn strottenhoofd is neergestreken - naar hem op zoek - maar onbewust - zorgt ze dat Riddics beeld hem opnieuw kan bezielen - en zijn cellen - de krachten kan bieden zich te specialiseren omdat Orf ogen noch geheugen heeft ontwikkeld - kun je dat beeld - alleen niet zien [pagina 102] [p. 102] in dit stadium is Orfs leven nog heel kwetsbaar - zorg daarom dat je zijn ademhaling gaande houd - ga nu op zoek - naar de toets van - zijn hese fluittoon - zijn loze grom langzaam breiden - zijn geluiden - zich in kringen over het hele toetsenbord uit - zo leert Orfs strottenhoofd naar zichzelf te luisteren - totdat het zich van zijn echo kan onderscheiden het kaatst zijn stem met steeds meer vaart en kracht om zich heen - vage verschillen tussen zwart en zwart verschijnen - de contouren - van het duister - trekken lijnen - over de nacht probeer nu eens zijn prille spieren te ontdekken - tussen de kraakbeenringen in kan het weefsel zich - iets uitrekken - gebruik deze spanning om Orf te laten springen stuiter nu tussen de poten van de wachter door - naar de ingang - van de spelhel - let goed op, je ziet het pad niet maar je volgt het wel dit is de enige manier om je strottenhoofd - langs de wachter - heen te loodsen Vorige Volgende