had gegeven aan zijn fantasie, zijn passie de vrije loop had gelaten en de wens had gekoesterd om voor zijn aanstaande een schedel van een koningszoon van hier mee te nemen? Wat zou jij ervan zegen als ik een of andere machtige of heilige knook voor je meebracht? Wellicht is de tactiek van de verschroeide aarde in de geschiedenis voorafgegaan door de tactiek van de leeggeroofde reliekschrijnen?
Ik begon me te interesseren voor klinkende uitvaarten. Grote begrafenissen waren als grote veldslagen, kroningen, intronisaties. Hoeveel geheimen gingen er niet schuil achter de begrafenis van Ramses II in de piramide, die voor de eeuwigheid de toegangspoort achter de hele begrafenisstoet dichtsloeg! De begrafenis van Alexander de Grote, die simuleerde dat hij dood was om wraak voor een moord te ontlopen, en die in vrouwenkleding in de menigte rouwenden achter de kristallen urn met de as van zijn geliefde hondje aan liep! De begrafenis van paus Leo I met het rituele breken van de nekken van de vier dragers van zijn draagstoel, zodat ze nooit meer iemand anders zouden dragen! De begrafenis van Christus. De begrafenis van Mohammed. Karel de Grote en Zygmunt de Oude. Kennedy en Indira Gandhi. De as van profeten, uitgestrooid boven de oceanen, in de Ganges geworpen. Ik spitte door de vakliteratuur, alsof ik de eerste gediplomeerde lijkenverbrander in de geschiedenis wilde worden. Zelfs onooglijke berichtjes in de kranten trokken onmiddellijk mijn aandacht, zoals het bericht in de Wyborcza dat uit de kathedraal in Gniezno de kostbare sarcofaag van de H. Wojciech was gestolen.
Op een keer kreeg ik de opdracht om een zojuist gestorven aartsbisschop te verbranden. Hij werd mij in volledige uitmonstering overhandigd, alleen de staf hielden ze achter, om die later onder het gewelf van de crypte op te hangen. Nadat alles was gedaan paste zijn hele majesteit in een glazen potje. Als herinnering bewaar ik een knoop van de rijke tooi van de hiërarch, daarop staat een zin gekerfd die met de waarschuwing eindigde: et in pulverem reverteris. Nadat de stenen dekplaat was weggeschoven en mijn werk in de duistere holte was gedeponeerd werden gebeden gelispeld en kon de steen terug op zijn plaats. Voor iedereen is die afgebakende ruimte betoverd hun intelligentie houdt op wanneer ze in gedachten die grens overschrijden. Voor mij is dat een deel van het métier.
Je kijkt net alsof ik een dégénéré ben. Alsof je me niet herkent. Je luistert naar me alsof het een ander is die praat. Je dacht dat ik een geleerde zou worden of schrijver. Maar ik woon met vreemden en ruim op wat de oorlog niet heeft opgeslokt. Ik heb een aparte kamer, zij zitten opeengepakt in de barak, het uitvaagsel van dit land overvloeiende van melk en honing. Ik heb werk, zij verhuren zich voor gelegenheidsklusjes. Allemaal op valse papieren, of zonder papieren. Alcoholici, halve garen, notoire onanisten, zweverige junks, gestoorde visionairs. Allemaal geloven ze dat ze gaandeweg genoeg bijeepsParen voor een hoekje in eigen land, waar ze hun leven zullen beëindigen, en voor hun oude dag zullen ze, zoals ik hen aanbeveel, zorgen voor een fatsoenlijke crematie. Hoe meer ik ze haat des te meer houd ik van ze. Ik gebruik een wending, telkens als ik iets namens hen moet regelen, alsof ik de grondwet opzeg: ‘wij, de barak’.