Parmentier. Jaargang 12
(2003)– [tijdschrift] Parmentier– Auteursrechtelijk beschermdParmentier. Jaargang 12. Stichting Parmentier, Nijmegen 2003
DBNL-TEI 1
Wijze van coderen: standaard
-
gebruikt exemplaar
eigen exemplaar dbnl
algemene opmerkingen
Dit bestand biedt, behoudens een aantal hierna te noemen ingrepen, een diplomatische weergave van Parmentier. Jaargang 12 uit 2003.
De Digitale Bibliotheek voor de Nederlandse Letteren beijvert zich voor het verkrijgen van toestemming van alle rechthebbenden; eenieder die meent enig recht te kunnen doen gelden op in dit tijdschrift opgenomen bijdragen, wordt verzocht dit onverwijld aan ons te melden (dbnl.auteursrecht@kb.nl).
redactionele ingrepen
Door het gehele werk heen zijn koppen tussen vierkante haken toegevoegd.
Nummer 1, p. 1: noot 3 heeft geen nootverwijzing in de tekst en is daarom onderaan de pagina geplaatst.
Nummer 1, p. 54: Andrichem → Adrichem: ‘Arnoud van Adrichem 3 falanxen’
Nummer 3/4, p. 110: noot 11 heeft geen nootverwijzing in de tekst en is daarom door de redactie geplaatst.
Bij de omzetting van de gebruikte bron naar deze publicatie in de dbnl is een aantal delen van de tekst niet overgenomen. Hieronder volgen de tekstgedeelten die wel in het origineel voorkomen maar hier uit de lopende tekst zijn weggelaten. Ook de blanco pagina's (deel 1: binnenkant voorplat, 4, 40, 72, binnenkant achterplat, achterplat, deel 2: binnenkant voorplat, 74, 79, 80, binnenkant achterplat, deel 3/4: 37, 38, binnenkant achterplat) en pagina's met advertenties (deel 3/4: 24, 66, 104, 163) zijn niet opgenomen in de lopende tekst.
[Deel 1, voorplat]
Parmentier
in dit nummer
ARNOUD VAN ADRICHEM |
OSCAR VAN DEN BOOGAARD |
BERNHARD CHRISTIANSEN |
ANNA ENQUIST |
NICK FLYNN |
PIM FRANSSEN |
EVA GERLACH |
MARCO GERRITSEN |
BART DE GOEIJ |
GERRIT KOUWENAAR |
HANZ MIRCK |
TONNUS OOSTERHOFF |
MARTIN REINTS |
MARNIX RUEMAN |
PEER WITTENBOLS |
jaargang 12 no 1
8 euro
[Deel 1, pagina 1]
2 | REDACTIONEEL | |||
dossier confrontaties | 6 | EVA GERLACH | DUBBEL NU | OVER HET MAKEN VAN IETS |
12 | MARTIN REINTS | HOOFD | ||
18 | ANNA ENQUIST | ALSOF | OVERWEGINGEN BIJ ALSOF | |
22 | TONNUS OOSTERHOFF | GEDICHTEN | ||
24 | GERRIT KOUWENAAR | GEEST' WOORD | ||
26 | PIM FRANSSEN | DE WETENSCHAPPER EEN KUNSTENAAR EN HET GELIJK VAN DESCARTES | ||
39 | MARCO GERRITSEN | FOTO'S (OOK PAG. 71) | ||
42 | PEER WITTENBOLS | DE MOND VAN MIJN VROUW | ||
47 | NICK FLYNN | VERTAALDE GEDICHTEN | ||
54 | ARNOUD VAN ADRICHEM | GEDICHTEN | ||
56 | BART DE GOEIJ | BOEKJE, HOEKJE | ||
de wintertuin | 64 | OSCAR VAN DEN BOOGAARD | OOIT | |
66 | HANZ MIRCK | OOIT | ||
68 | BERNHARD CHRISTIANSEN | OOIT | ||
74 | MARNIX RUEMAN | BALLEN | ||
84 | BART DE GOEIJ | EEN KIJKJE IN DES SCHRIJVERS KEUKEN | ||
86 | OVER DE MEDEWERKERS | |||
88 | COLOFON |
[Deel 1, pagina 88]
PARMENTIER | JAARGANG 12 | NUMMER 1
Literair Tijdschrift Parmentier wordt uitgegeven door Stichting Parmentier in Nijmegen en verschijnt vier keer per jaar.
REDACTIE | Liesbeth Eugelink | Bart de Goeij | Harm Hopman | Hanz Mirck
GRAFISCHE VORMGEVING | Simone Kol (skol@planet.nl)
DRUK | Drukkerij Wilco b.v. Amersfoort
FOTOGRAFIE | Marco Gerritsen (mager@xs4all.nl)
ABONNEMENT | Een abonnement kost 23 euro per jaargang. Abonneer u via het redactiesecretariaat. Abonnementen worden stilzwijgend verlengd. Opzegging kan alleen geschieden vóór toezending van het laatst betaalde nummer.
REDACTIESECRETARIAAT PARMENTIER | t.a.v. Dirk de Hond (redactiesecretaris), Postbus 1084, 6501 BB Nijmegen. st.parmentier@hetnet.nl www.literatuur.com/parmentier
Kopij bijdragen worden getypt en in viervoud naar het redactiesecretariaat gestuurd. Bijdragen worden niet teruggestuurd.
De uitgave van dit nummer werd mede mogelijk gemaakt door het Nederlands Literair Produktie- en Vertalingenfonds
Personen die niet konden worden bereikt voor een regeling inzake copyright wordt verzocht contact op te nemen met de redactie.
[Deel 2, voorplat]
Parmentier
in dit nummer
ARNOUD VAN ADRICHEM |
DEF P |
LIESBETH EUGELINK |
DIRK DE HOND |
INGER LEEMANS |
HANZ MIRCK |
STELLA NAPELS |
HAGAR PEETERS |
ANNE VEGTER |
VICTOR VROOMKONING |
verboden vruchten eten
jaargang 12 no 2
8 euro
[Deel 2, pagina 1]
PARMENTIER | is een landelijk literair tijdschrift, waarvan de redactie zetelt in Nijmegen. De redacteuren zijn schrijver, dichter, recensent of programmamaker, meestal aan het begin van hun carrière. Parmentier publiceert veel origineel, scheppend werk, zowel proza als poëzie, en schuwt noch het debat noch het experiment. Vier keer per jaar worden, in zogenaamde dossiers, vanuit de literatuur relevante thema's op andere domeinen verkend: wetenschap, film, filosofie, nieuwe media, beeldende kunst, architectuur.
Grensoverschrijdend is Parmentier verder in de aandacht voor de letteren aan gene zijde van de grens: Vlaanderen en Duitsland. Parmentier is àltijd op zoek naar nieuw talent, zowel regionaal als landelijk. Inzendingen zijn het hele jaar door welkom. Verder wordt jaarlijks, in samenwerking met de Wintertuin, de literaire prijs van de provincie Gelderland georganiseerd.
In dit nummer worden de raakvlakken van pornografie en literatuur verkend. Op sterk uiteenlopende manieren lieten schrijvers en dichters zich door dit thema inspireren.
In het porno dossier treft u hun essays en gedichten.
[Deel 2, pagina 3]
1 | REDACTIONEEL | |
4 | LIESBETH EUGELINK | TIJDSCHRIFT VOOR NIEUWE LITERATUUR |
10 | INGER LEEMANS | OUDE PORNO |
22 | ARNOUD VAN ADRICHEM | SODOM TRIPLEX |
26 | HAGAR PEETERS | LAMENTO VAN EEN AZIATISCH MEISJE |
30 | DEF P | UIT HET PER VERS |
34 | HANZ MIRCK | DE LEZER MOET NIET, NOOIT, KRIJGEN WAT HIJ WIL |
40 | ANNE VEGTER | PRINSES HEMELTJE |
46 | VICTOR VROOMKONING | GEDICHTEN |
56 | STELLA NAPELS | SCHIKGODIN |
57 | DIRK DE HOND | O JA |
59 | HANZ MIRCK | EEN WESP VERLIEFD |
61 | ARNOUD VAN ADRICHEM | OPUS FOCUS |
62 | HANZ MIRCK | HET BOEK SIMOEN |
70 | LIESBETH EUGELINK | HET LEVEN ZOALS ZICH DAT AAN JE VOORDOET |
75 | RECTIFICATIE | |
76 | OVER DE MEDEWERKERS | |
78 | COLOFON |
[Deel 2, achterplat]
KITTELEN TER PLAATSE DAAR ZIJ NIET KRABBEN KAN |
OP DE KETEL SOPPEN |
VAN HET MELKKOETJE TREKKEN |
DE POORT INKOMEN |
EEN PAARDJE BERIJDEN |
OP HET LEER RAKEN |
VAN DE ONMEEDOGENDE STAANDE KOORTS AFHELPEN |
ZICH VAN ZIJN OVERTOLLIGE HUMEUREN ONTLASTEN |
ZIJN KANARIE IN EEN KOUS DOEN VLIEGEN |
OVERWINNAAR BLIJVEN IN HET VENUSPARK |
TOT RIDDER VAN DE KOUSEBAND GESLAGEN |
KNIK KNIK KNELLS HUIS SPELEN |
ZIJN PAARDJE IN HAAR RIVIER DOEN WATEREN |
MET HAAR KOOIEN |
VOELEN WAAR HAAR BENEN VAST ZITTEN |
BIJ EEN KAMERJUFFER KOOIEN |
NEUTEKRAKEN MET EEN ZET |
HAAR ROK OF WACHT VERSTELLEN |
HAAR KOUSEN STOPPEN |
HAAR ROKSLIJF NAAIEN |
HAAR PIMPELTJE VOL LATEN SCHENKEN |
HET SPEK WEGKRIJGEN |
EEN NEUTJE VAN 'T LANKJE OF PITJE IN LATEN SPELEN |
NAAR DE SPIJKERDOOS TASTEN |
HET VET VAN DE KETEL SCHUIMEN |
AAN DE AARDAKKER PEUZELEN EN PEUTEREN |
VAN DUINKERKEN TEN HARING VAREN |
HAAR NAPJE OPHOUDEN |
LATEN BERECHTEN BIJ DE BOMMELSE MAAT |
HAAR TROUWTJE VERKWAKKELEN, OF HAAR MAAGDOM VERHOETELEN |
PEUZELEN VAN DE HUWELIJKSNOOT |
ZIJN EERWAARDIGHEID IN HAAR NONNELIJKHEID PLAATSEN |
DE OUDE TOTEBEL KRIJGT EEN END WORST OP HAAR VERROESTE ROOSTER |
DE DANS DOEN |
BLINDELINGS IN EEN MODDERPOEL KRUIPEN |
IN CONJUNCTIE TREDEN |
AAN HET SPIT STEKEN |
HAAR ONVOLMAAKTHEID LATEN VERVULLEN |
DE ZOETE LIEFDESVRUCHTEN GENIETEN |
[Deel 3/4, voorplat]
Parmentier
ARNOUD VAN ADRICHEM |
H.C. TEN BERGE |
PIETER BOSKMA |
WIM BRANDS |
CHRIS BREMMERS |
LAURA BROEKHUYSEN |
PIM FRANSSEN |
ERIK JAN HARMENS |
OLIVIER HEIMEL |
DIRK DE HOND |
JANNAH LOONTJENS |
HANZ MIRCK |
BERTRAM MOURITS |
OSCAR PRINSEN |
FLOOR VAN RENSSEN |
VINCENT SCHMITZ |
AGUR SEVINK |
BART TERPSTRA |
FLORENCE TONK |
CAROLINE VAN DE VEN |
HANS VAN WETERING |
PEER WITTENBOLS |
wij willen iets zeggen. wij houden van de |
jaargang 12 no 3+4 8 euro
[Deel 3/4, pagina 1]
PARMENTIER | is een landelijk literair tijdschrift, waarvan de redactie zetelt in Nijmegen. De redacteuren zijn schrijver, dichter, recensent of programmamaker, meestal aan het begin van hun carrière.
PARMENTIER publiceert veel origineel, scheppend werk, zowel proza als poëzie, en schuwt noch het debat noch het experiment. Vier keer per jaar worden vanuit de literatuur relevante thema's op andere domeinen verkend: wetenschap, film, filosofie, nieuwe media, beeldende kunst, architectuur. Grensoverschrijdend is PARMENTIER verder in de aandacht voor de letteren aan gene zijde van de grens: Vlaanderen en Duitsland.
PARMENTIER is àltijd op zoek naar nieuw talent, zowel regionaal als landelijk. Inzendingen zijn het hele jaar door welkom. Daarnaast organiseert de redactie jaarlijks, in samenwerking met de Wintertuin, de Literaire Prijs van de provincie Gelderland.
De uitreiking van de Literaire Prijs van de Provincie Gelderland 2003 vond plaats op 20 november. Meer dan 160 deelnemers stuurden een verhaal in waarbij ze zich lieten inspireren door het thema ‘echt/onecht’. Uit de inzendingen werd een winnaar en een Gelderse debutant gekozen. In dit dubbelnummer van PARMENTIER, dat ongeveer gelijktijdig met de prijsuitreiking verschijnt, leest u hun verhalen. Ook in de andere bijdragen wordt een antwoord gezocht op de vraag waar de grens ligt tussen het ‘echte’ en het ‘onechte’. Waar eindigt de werkelijkheid en begint ... iets anders?
Het thema bleek toepasbaar op zowat alle terreinen. De schrijvers lieten zich in deze PARMENTIER door elkaar inspireren, zodat er bij alle veelvormigheid een onverwachte samenhang ontstond. Het resultaat: words, words, words. En het laatste is nog lang niet gesproken.
[Deel 3/4, pagina 3]
5 | PIETER BOSKMA | Schildersgedichten | |
9 | AUGER SEVINK EN HANS VAN WETERING | SUIKERSPIN | |
19 | BERTRAM MOURITS | ZELF BEDACHT | Invloed of originaliteit: van romantiek naar relativisme |
24 | INSTITUUT VOOR DE LOSLOPENDE MENS | (ook pag. 66/163) | |
25 | JANNAH LOONTJENS | LEKKER DING | |
27 | JANNAH LOONTJENS | Gedichten | |
30 | HANZ MIRCK EN FLOOR VAN RENSSEN | ALLES IS KOPIJ | Over SUNNY HOME van Otto Veenhoven |
34 | SUNNY HOME | Een fragment | |
35 | PIM FRANSSEN | DE GEBOORTE VAN EEN SCHRIJVER | |
46 | CAROLINE VAN DE VEN | (ook pag. 99) | |
47 | PIETER BOSKMA | Gedichten | |
49 | LAURA BROEKHUIJSEN | NAGELTJE ZAGEN | |
58 | DIRK DE HOND | WETTEN VAN WISSELING EN WEDERKEER | Over de wordingsgeschiedenis van het gedicht ‘Zelfportret op een bankje in de museumtuin’ van Hanz Mirck |
67 | DE LITERAIRE PRIJS VAN DE PROVINCIE GELDERLAND 2003 |
[Deel 3/4, pagina 4]
68 | OLIVIER HEIMEL | DE GRAFSTEENTROUBADOUR | |
82 | BART TERPSTRA | DE KUCH | |
97 | FLORENCE TONK | Gedichten | |
100 | ERIK JAN HARMENS | Gedichten | |
105 | CHRIS BREMMERS | LEVEN ALS PASSAGE | Het mechaniek van de ontroering en de ontroering van het mechaniek in de poëtica van Rutger Kopland |
119 | PEER WITTENBOLS | ANKIE ROTHUIZEN VOELEN | |
129 | H.C. TEN BERGE | Poëzievertalingen 1968-2003 | Voorpublicatie |
144 | WIM BRANDS | Gedichten | |
146 | ARNOUD VAN ADRICHEM | WORDS WORDS WORDS | Over DE KINKSTEEN VAN CH'IN van Jacques Hamelink |
153 | HANZ MIRCK | EEN GESCHIEDENISSCHRIJVENDE GESCHIEDSCHRIJVER | Over DE KINKSTEEN VAN CH'IN van Jacques Hamelink |
156 | VINCENT SCHMITZ | LEZERTJE PESTEN | Over DE LEVERANCIER van Agur Sevink en Hans van Wetering |
159 | FLOOR VAN RENSSEN | DE TAALGEVOELIGHEID VAN EEN AARDSE PROZASCHRIJVER | Over DE DIEVEN ZIJN AL GAAN SLAPEN van Leo Pleysier |
164 | OVER DE MEDEWERKERS | ||
168 | COLOFON |
[Deel 3/4, pagina 168]
PARMENTIER | JAARGANG 12 NUMMER 3 - 4 ‘ON/ECHT’, November 2003
Literair Tijdschrift PARMENTIER wordt uitgegeven door Stichting Parmentier in Nijmegen en verschijnt vier keer per jaar.
REDACTIE | Arnoud van Adrichem, Bart de Goeij, Pim Franssen, Hanz Mirck en Floor van Renssen.
EINDREDACTIE | Floor van Renssen.
GRAFISCHE VORMGEVING | Simone Kol (skol@planet.nl)
DRUK | Drukkerij Wilco b.v. Amersfoort
ABONNEMENT | Een abonnement kost 23 euro per jaargang. Abonneer u via het redactiesecretariaat. Abonnementen worden stilzwijgend verlengd. Opzegging kan alleen geschieden vóór toezending van het laatst betaalde nummer.
REDACTIESECRETARIAAT PARMENTIER | t.a.v. Dirk de Hond (redactiesecretaris), Postbus 1084, 6501 BB Nijmegen.
info@hetwildeoosten.nl /
www.hetwildeoosten.nl
KOPIJ | Bijdragen worden getypt en in viervoud naar het redactiesecretariaat gestuurd, of digitaal naar info@hetwildeoosten.nl. Bijdragen worden niet teruggestuurd.
BEELDMATERIAAL | De redactie ontvangt graag beeldmateriaal van beeldend kunstenaars en vormgevers voor illustraties in Parmentier. Inzendingen kunnen gestuurd worden naar skol@planet.nl
De uitgave van dit nummer werd mede mogelijk gemaakt door het Nederlands Literair Produktie- en Vertalingenfonds en de Provincie Gelderland.
Personen die niet konden worden bereikt voor een regeling inzake copyright wordt verzocht contact op to nemen met de redactie.
[Deel 3/4, achterplat]
sterk uitvergroot of juist minuscuul verkleind. onze badmeester boorde op een stille zondagavond na sluitingstijd gaatjes in de badhokjes waardoorheen hij de naakte, glimmende lijven van de zwemmers kon bekijken. toen zijn voyeurisme aan het licht kwam, moest hij bij de directeur van het zwembad komen en kreeg hij op staande voet ontslag. zijn vrouw liep bij hem weg, hij raakte aan de drank en stierf uiteindelijk aan een verwaarloosde leveraandoening. dat is misschien een aardig verhaal om ooit eens voor een roman te gebruiken, maar je kunt het niet zonder meer incorporeren in een tekst. je moet er iets mee dóén. nog een voorbeeld. tijdens een ruzie met onze oudere broer wierpen wij een bord naar zijn hoofd. hij dook weg en het bord knalde tegen het zeeaquarium van mijn vader. het kleine scheurtje in het glas begon zich te vertakken, eerst langzaam en toen steeds sneller, alsof een onzichtbare spin in een versneld tempo een web aan het weven was, zoals je dat in natuurfilms wel eens ziet. het water kolkte over de houten vloer, vissen klapperden stompzinnig met hun staarten en wieren kleefden aan onze drijfnatte schoenen. onze vader die op dat moment de huiskamer binnenstapte sloeg de stadia van ongeloof en woede over en barste direct in janken uit. hij jankte als een hond, hoog en met lange uithalen. nooit kwam er meer een aquarium in ons huis, zelfs geen lullige viskom. ook dit verhaal maakt kans op een plaats in een roman, maar ook hier geldt dat eerst de fantasie eraan te pas moet komen voor het die status kan verwerven. wij hebben trouwens al gelogen. in werkelijkheid vochten wij een dispuut uit met ons jongere broertje (die sterker is dan wij, vandaar dat bord) en ging het niet om een aquarium, maar om een viskom waarin slechts twee goudvissen rondzwommen. en onze vader werd wel degelijk woedend. sterker, wij voelen de klap nog steeds nagloeien in ons gezicht. (jezus, wat heeft die man een harde handen.) de volgende dag stond er gewoon weer een nieuwe viskom op het stenen plateau. nu hebben wij alweer gelogen (we just can't help ourselves): het duurde minstens drie dagen voordat mijn vader (de kalmheid zelve) overging tot de aanschaf van een nieuwe viskom. ‘dichters liegen de waarheid’ is een bekende uitspraak van bertus aafjes en waarschijnlijk een van de verstandigste dingen die hij ooit gezegd heeft. (laten we wel wezen, de rest van zijn werk is bagger. maar hier slaat hij de spijker op zijn kop. dachten wij.) wij zijn fantasten, aartsleugenaars, zieke snoevers, bedrieglijk echte bluffers, onechte grootsprekers, pure praalhanzen, pathologische pochers, notoire jokkebrokken met gevoel voor drama. al vanaf onze vroegste jeugd keken wij neer op de waarheid. wie de werkelijkheid ongefilterd optekent, doet niet aan literatuur maar aan geschiedschrijving. en daar is natuurlijk niks mis mee. maar wij zijn meer van de geschiedvervalsing. van het boerenbedrog, de fraude en de zwendel. lekker veel smeuïge fictie en lekker weinig droge feiten. autobiografie prima, maar geef er wel een fantastische slinger aan. wij vangen nooit één vis, maar minstens drie die stuk voor stuk de lengte hebben van de arm van een volwassen man. bliekvis bestaat niet. als wij met iemand neuken, dan is diegene óf zo lelijk als de nacht óf zo mooi als een italiaans supermodel. wij kijken liever naar een kleurenfilm dan naar een film in zwart-wit. als schrijver heb je überhaupt niets aan de werkelijkheid, want die hangt van toevalligheden en onwaarschijnlijkheden aan elkaar vast. in een goed boek komt geen toeval voor. maar dan ook helemáál niet. je moet als schrijver huizenhoog boven je onderwerp uitstijgen en alle losse eindjes in het verhaal aan elkaar vastknopen. als bijvoorbeeld een personage plotseling - geheel toevallig - besluit om een bank te gaan beroven, zal geen mens je geloven. ‘dat is niet realistisch!’ roepen ze dan en leggen het boek weg om het nooit meer een blik waardig te gunnen. terecht. ook al is het in werkelijkheid precies zo gegaan. ‘echt gebeurd, is geen excuus’, zie reve al en wij geven hem groot gelijk. wij vertellen u dan ook niets nieuws. (ook pfeijffer riep onlangs nog iets zinnigs over de onbruikbaarheld van de werkelijkheid.) maar er is nog iets. en dat is de schrijfstijl van de auteur, zijn stilistisch vermogen. hij moet alle retorische trucs uit de kast halen om de lezer te overtuigen van zijn waarheid (die dus per definitie gelogen is). je moet buurten bij corax van syracuse, grasduinen in het werk van demosthenes en plato, op de koffie bij cicero en in de leer bij aristoteles. stilistiek is retorica en retorica is stilistiek. dat wilden wij even kwijt. en hier is been woord van gelogen. nee serieus, ECHT NIET.