Gelderse debuten 1991
Op verzoek van de Provincie Gelderland organiseerde de Stichting Randschrift, uitgeefster van PARMENTIER, voor de tweede keer een wedstrijd voor literaire debutanten om de Prijs van de Provincie Gelderland, dit jaar uitsluitend voor het genre poëzie. Gelderse dichters konden strijden om de eer, een oorkonde en een geldbedrag van f1750,00.
Tijdens een aantal literaire avonden werden de debutanten in de gelegenheid gesteld ervaring op te doen in het voordragen uit eigen werk. Bovendien konden zij kennis maken met de poëzie van hun medestrevers. Deze voordrachten waren niet van invloed op de beoordeling van het werk door de jury, die bestond uit Elma van Haren (dichteres), Judith Herzberg (dichteres), Maaike Meijer (literatuurwetenschapper), Martin Reints (dichter en docent aan de schrijversvakschool 't Colofon) en Agaath Witteman (regisseuse en buitengewoon hoogleraar aan de Katholieke Universiteit Nijmegen). Hun taak was het een keuze te maken uit de in totaal 1381 gedichten die door 179 debutanten werden ingezonden. Het oordeel van de jury werd bekendgemaakt op 19 september, tijdens een feestelijke literaire avond in het Huis der Provincie te Arnhem.
Drie deelnemers werden door de jury onderscheiden. Anne Kemper uit Nijmegen kreeg een eervolle vermelding. Kemper combineert, aldus de jury, ‘sterke beelden’ en ‘verrassende typeringen’ met een ‘prettig gebrek aan overbodigheden’. Zijn werk is ‘zuiver van inhoud’. Hij slaagt erin, te komen tot ‘een afstandelijke beschouwing van de ander in zich zelf’.
De tweede eervolle vermelding ging naar Michel van Nieuwstadt, eveneens uit Nijmegen. Het ‘experimentele karakter’ van zijn gedichten noemt de jury ‘verfrissend’. ‘De kracht van dit werk zit in de gedurfdheid, die soms leidt tot sterke vondsten.’
Winnaar van gelderse debuten 1991 werd Peter Aansorgh uit Silvolde. Uit het juryrapport:
[Zijn werk] roept een onontkoombaar benauwende atmosfeer op. [...] Er is sprake van een scherp observatievermogen [...] en een soms verrassend woordspel; het ritme van de tekst ondersteunt de tekening van de dagelijkse sleur. Sterk aan deze teksten zijn de verrassend losse toon en het grote gemak waarmee de schrijver details gebruikt om een compleet beeld op te roepen.
Van Anne Kemper, Michel van Nieuwstadt en Peter Aansorgh volgt een selectie uit hun inzendingen.