Multatuli op het toneel - signalementen
Redactie
Gezien op 18 maart 2016, in Frascati te Amsterdam: Ideën (deel 1)
In januari waagden 't Barre land en Maatschappij Discordia een poging de Ideën (eerste delen) op het toneel te brengen. Om Multatuli's werk volledig tot zijn recht te laten komen, had de regisseur er nadrukkelijk voor gekozen de Wouterfragmenten in één geheel met de overige Ideën te presenteren. Discordia staat erom bekend veel ruimte aan de tekst te geven, leest zelfs voor uit tekstboeken. Maar werkte dat deze keer? Met name de Wouterscènes spetterden, blijkens de reacties van het kleine, letterlievende publiek. Wouter kwam tot leven in de interactie met de zijnen. Daar stond iemand die sprak en handelde. De andere Ideën bleven woorden die over de hoofden van de toeschouwers heen zweefden. Kenners weten dat het in Multatuli's eigen tijd al niet anders was. Vooral de Wouterideeën sloegen aan. Multatuli's tweede echtgenote Mimi had dat goed ingezien en bracht ze voor het eerst uit als een roman (in 1890), los van de overige Ideën. En met succes: de editie beleefde verscheidene herdrukken. Als het voor een boek al zo werkt, dan zal het voor een toneelstuk, waarvan de actie en handeling immers de kern vormen, nog meer gelden. Desgevraagd wilde de regisseur niet beginnen aan uitsluitend een Woutervoorstelling. Het is lovenswaardig dat hij Multatuli's opzet zo trouw is, maar het is de vraag of het gaat werken.