Met opzet gebruik ik hier de term geïdealiseerd.
Immers, er is hier absoluut geen sprake van een reëel jongetje, met hoeveel kennis van de realiteit en inzicht in de realiteit dit verhaal ook verteld is.
Evenals Multatuli is Wouter in Amsterdam geboren. Hij groeit daar op in een enigszins bekrompen, kleinburgerlijk milieu. Hij beschikt over een meer dan gemiddelde aanleg, hij is dromerig, fijngevoelig, nieuwsgierig, leergierig, en bereid om de wereld te verbeteren èn te beginnen bij zichzelf. Als een kleine heilige weet hij zijn zuiverheid te behouden en zijn dromen te bewaren, ongeacht milieu en omstandigheden waarmee hij, in zijn streven naar het goede, voortdurend in conflict raakt. Een kleine Don Quichotte noemt de literatuur-historicus Knuvelder hem, met naast zich tal van Sancho Panza's in hun verschillende vermommingen, en zijn Dulcinea, de incarnatie van Fancy: het blekersmeisje Femke.
Geïdealiseerd ook, omdat Multatuli onder deze vertelling van een kind dat de wereld om zich heen met schade en schande leert kennen, een tweede laag heeft aangebracht, of, om het in zijn eigen woorden te zeggen, omdat zijn voornemen was ‘in de Woutergeschiedenis eene schets te geven van den stryd tusschen laag en hoog, tusschen zielenadel en ploertery’. Dat vereiste een zwart-wit-beschrijving, die weliswaar ontleend werd aan de realiteit, maar waarin de tegenstellingen tot in extremo, ver de werkelijkheid te boven gaand, werden doorgetrokken. Wouter is van een onmogelijke, simpele eenvoud, de kinderen en de mensen met wie hij te maken krijgt komen in hun domheid en geborneerdheid nauwelijks boven de karikatuur uit, en Multatuli zelf heeft er dan ook nadrukkelijk op gewezen dat dit verhaal niet als zijn autobiografie beschouwd moest worden
Geïdealiseerd ten slotte, omdat Multatuli de geschiedenis van Wouter verstopt heeft opgesteld tussen wat hij zijn Ideën heeft genoemd, ofwel de Times van zijn ziel.
Met het schrijven van die Ideën is hij in het begin van de zestiger jaren van de vorige eeuw begonnen. Hij liet ze verschijnen als een reeks van vellen in een losse omslag, waarin hij uiterst subjectief, aan de hand van verhalen, gelijkenissen, opmerkingen, herinneringen, romans en voorspellingen, een critisch commentaar gaf op alle mogelijke maatschappelijke, godsdienstige en literaire problemen. In totaal zijn het er 1282 geworden, ongelijk van omvang en inhoud. Zelf formuleerde Multatuli wat zijn doel bij het schrijven van dit soort geschriften was aldus: ‘De bedoeling van m'n Idee is te verzekeren dat ik schryf naar den indruk van 't oogenblik, zonder my te bekommeren, noch om verband, noch om homogéniteit, noch om eindelyke conclusie. Vandaar dan ook dat ik zoo dikwyls van onderwerp verander.’
Met de opzet van de Ideën heeft Multatuli zich een volbloed romanticus getoond. Hij bracht er de theorie van de romantiek, zoals die in Duitsland geformuleerd was door Friedrich Schlegel, mee in praktijk. Schlegel was van mening dat de roman het centrale verschijnsel was van het moderne. Voor Schlegel was