Over Multatuli. Delen 32-33
(1994)– [tijdschrift] Over Multatuli– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 40]
| |||||||
Nop Maas
| |||||||
[pagina 41]
| |||||||
Roelandt beoogde luxe-editie nooit verschenen. Weliswaar vermeldt De Mare onder nummer 238 een door Van Raemdonck geïllustreerde editie uit 1946 en onder nummer 239 een uitgave met 31 tekeningen van Van Raemdonck uit 1947, maar deze beide edities zijn onvindbaar.Ga naar voetnoot2 Wellicht heeft De Mare deze edities opgenomen op basis van prospecti. Wat De Mare niet vermeldt is een uitgave die Roelandt in 1947 het licht deed zien in afwachting van de mogelijkheid om de vertraagde luxe-editie alsnog te publiceren: Multatuli, Batavus Droogstoppel. Met 25 tekeningen van G. van Raemdonck. In dit boekje van ongeveer 100 pagina's zijn een aantal Droogstoppel-fragmenten opgenomen, het verhaal van Saïdjah en Adinda en de opdracht aan de koning. Bij de fragmenten zijn de daarbij horende illustraties van Van Raemdonck afgedrukt. Achterin zijn in een aanhangsel nog twaalf andere illustraties voor de luxe-uitgave opgenomen. Batavus Droogstoppel verscheen in een ‘beperkte luxe-uitgaaf van 550 exemplaren:
De schilder en tekenaar George van Raemdonck werd in 1888 in Antwerpen geboren. In 1914 vluchtte hij met vele andere Vlamingen naar Nederland. Hij zou in de volgende jaren een beroemd karikatuurtekenaar worden, eerst in De Amsterdammer, later in De Notenkraker. Het bekendst is hij ongetwijfeld gebleven als tekenaar bij het werk van A.M. de Jong. Samen creëerden zij de legendarische strip Bulletje en Bonestaak. Behalve werk van A.M. de Jong en anderen illustreerde hij ook Droomkoninkje en Vuurvlindertje van Herman Heijermans. Van Raemdoncks anekdotische en tot in details verzorgde tekeningen maken op het eerste gezicht wellicht een wat onschadelijke indruk, maar dat laat onverlet dat ze een revolutionaire geest ademen. Van Raemdonck was een opvliegend persoon met het hart op de goede plaats: ‘Zijn haten kwam voort uit het zien der wantoestanden onzer samenleving. Liever was hij communist geweest, maar hij vond dat de socialisten praktischer en direkter waren in hun doelstellingen.’Ga naar voetnoot3 De illustraties van Van Raemdonck bij Max Havelaar verraden duidelijk de karikatuurtekenaar. De Nederlandse Maagd wordt bij hem een lelijke matrone die met de bijbel en zwaard slechts haar geldzak verdedigt. Van Raemdonck is | |||||||
[pagina 42]
| |||||||
zijn element als hij Droogstoppel kan portretteren of de zedelijkheidsapostelen kan kritiseren door een kind te laten drinken aan een borst met vijgeblad. De minst interessante tekeningen zijn de portretten van inlanders. Daarin kon hij kennelijk niets extra's kwijt. In dit portfolio wordt een keuze afgedrukt uit Van Raemdoncks illustraties bij de Havelaar. | |||||||
[pagina 43]
| |||||||
Batavus Droogstoppel
| |||||||
[pagina 44]
| |||||||
De ontmoeting van Droogstoppel en Sjaalman: ‘Beste Droogstoppel, zeide hij, ik heb u iets te vragen’
| |||||||
[pagina 45]
| |||||||
Naar aanleiding van het avondje bij de Rosemeijers: ‘Een kind, dat aan de borst van de moeder ligt’.
| |||||||
[pagina 46]
| |||||||
Recht tot klagen heeft hij dus niet.
| |||||||
[pagina 47]
| |||||||
Naar aanleiding van de preek van Wawelaar: ‘Door 't verkeer met Nederlandse soldaten en matrozen te worden opgeleid tot het Godsrijk’.
| |||||||
[pagina 48]
| |||||||
De Heer zei: ‘Ziedaar dertig millioen ter beloning van uw geloof’.
De apathische slaperigheid
| |||||||
[pagina 49]
| |||||||
‘...En vond het lijk van Adinda’
| |||||||
[pagina 50]
| |||||||
De Nederlandse maagd I
| |||||||
[pagina 51]
| |||||||
De Nederlandse maagd II
| |||||||
[pagina 52]
| |||||||
De Nederlandse maagd III
|
|