de romantische geest te begrijpen en te dromen zoals de grote dromers van de negentiende eeuw. Hij begint te schrijven, maar de grote schrijver, zegt Davidov, wordt niet uit deze romantische dromen geboren, maar pas later, in Nederlands-Indië, waar hij getuige zal zijn van het grote onrecht en het troosteloze bestaan van de onderdrukte plaatselijke bevolking. Daar zal hij Multatuli worden en daar zal hij het doel en de inhoud van zijn werk en zijn leven vinden, nl. de strijd voor rechtvaardigheid, niet alleen in die uithoek van de wereld, maar overal waar het sociale systeem van de hebzuchtige en wrede burgerlijke werkelijkheid heerst. In Indië zal deze bewonderaar van Heine geconfronteerd worden met de uitbuiting door het koloniale bestuur waarmee hij in een onoplosbaar conflict zal raken. In de volgende dertig jaar zal hij het kolonialisme ontmaskeren en de slechtheid van het kapitalistische systeem aan de kaak stellen. In 1860 verschijnt de Max Havelaar. In dit boek komt het satirisch talent van de grote schrijver tot uiting, dat op één lijn kan worden gesteld met dat van Jonathan Swift vò ò r hem, dat van zijn tijdgenoot Gogol en dat van Mark Twain later. Op het eerste gezicht, gaat Davidov verder, lijkt het alsof Multatuli alleen de Nederlandse bourgeoisie ontmaskert, die de mensen in Nederlands-Indië uitbuit en de produkten van het land rooft. Misschien, zegt hij, kunnen we veronderstellen dat de auteur zijn taak ook als zodanig heeft opgevat. Bij het verschijnen van de Max Havelaar is echter duidelijk geworden dat het boek de beperkte bedoelingen van de auteur heeft overschreden. Datgene wat hij zelf heeft meegemaakt, blijkt sterker dan alle beperkingen van politieke of andere aard, dan alle conventies van de valse burgerlijke moraal en de religieuze hypocrisie. Nu gaat de roman invloed uitoefenen op de auteur en verandert hem in een schrijver die meer doet dan
het kolonialisme ontmaskeren, omdat hij ver boven de burgerlijke maatschappij staat. Multatuli begrijpt dat de door hem ervaren fouten en misdaden tegen alles wat menselijk is in de koloniën, deel uitmaken van het kapitalistische systeem. Davidov legt uit dat volgens Multatuli de wortels van dit amorele systeem niet in het vergelegen Java te vinden zijn, maar in het welvarende en vrome Amsterdam en de andere grote Europese steden van de bourgeoisie met haar roversethiek en burgerlijke zelfingenomenheid. Zelfs in zijn vaderland herinnert niet iedereen zich graag zijn naam en zijn er veel mensen die zijn naam niet eens kennen. Maar wat willen we als hij de angel van de satire zo meesterlijk hanteert?
Multatuli stond altijd alleen in het leven en in zijn strijd, zonder de waarde van de proletarische klasse te zien. Hij putte bijvoorbeeld geen hoop uit de Parijse Commune, terwijl hij de kolonisators voortdurend wees op de gevaren van een opstand van de slaven (dat is een gebrek, maar niet Multatuli's schuld, vindt Davidov). Voor ons, zegt Davidov, is hij de eerste strijder tegen de wortels van alle sociale kwaad, geboren uit het kapitalisme, zoals dat duidelijk tot uitdrukking kwam in het koloniale systeem en het imperialisme.
Multatuli is verwant met de grote humanisten en de mensen van de Verlichting uit de achttiende eeuw. Hij heeft de hoogst mogelijke moraal en