Over Multatuli. Delen 12-13
(1984)– [tijdschrift] Over Multatuli– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 39]
| |
De belangrijkheid eens zestigjarigen ouderdoms1. InleidingOp 2 maart 1880 wordt Multatuli zestig jaar. Het zal ongetwijfeld deze omstandigheid zijn geweest die hem ertoe bracht te spreken over de belangrijkheid van de zestigjarige ouderdom, in kranten ook wel aangeduid als ‘zestig jaar in leven en literatuur’. Voor zover op dit moment bekend heeft Multatuli dit thema in 1880 minstens vijf keer behandeldGa naar voetnoot1., maar waarschijnlijk sprak hij er vaker over. Met name van een aantal voordrachten in de direkte omgeving van zijn zestigste verjaardig is het onderwerp niet bekend, eenvoudig omdat er geen kranteverslagen of iets dergelijks beschikbaar zijn. Ongelukkigerwijs zijn de wèl beschikbare verslagen weinig informatief. In feite geeft alleen het verslag van R. F[ruin] in het studentenblad Minerva een aantal nadere gegevens. Aan de andere kant zijn er wel twee strookjes met aantekeningen van Multatuli beschikbaar. Aan de hand van deze strookjes is na te gaan welke personen en zaken hij besproken heeft. Op zichzelf zijn dat al interessante gegevens. Maar ik moet toegeven, dat regelmatig de nieuwsgierigheid naar wat hij over deze personen en zaken gezegd heeft de kop op steekt. Deze nieuwsgierigheid wordt dan doorgaans door de beschikbare verslagen niet bevredigd. Na een beschouwing over het ‘voorbeeld’ dat Multatuli voor ogen had wat betreft de titel en de opzet van zijn voordracht, zullen de personen en zaken genoemd worden die op de strookjes met aantekeningen staan. Ze worden aangekleed met eventueel beschikbare gegevens uit de verslagen. Summiere mededelingen uit de historie worden toegevoegd, opdat de lezer enigszins een idee krijgt waarover het gaat. Bij de door Multatuli genoemde letterkundigen zullen in noten plaatsen genoemd worden in de eerste zeven delen van de Volledige werken waar de betreffende auteurs | |
[pagina 40]
| |
voorkomen. Aanspraak op volledigheid maken deze verwijzingen nietGa naar voetnoot2.. Er is uiteraard geen enkele garantie, dat Multatuli in de voordrachten hetzelfde over deze auteurs gezegd heeft als in zijn eerdere geschriften. | |
2. Multatuli's ‘voorbeeld’De titel en - in ruime zin - de opzet van zijn voordracht heeft Multatuli ontleend aan een geschrift dat furore maakte toen hij zelf twaalf jaar oud was. Het betreft een boekje van de onderwijzer W. van den Hull (1778-1858): Over de belangrijkheid eens zestigjarigen ouderdoms in den jare 1832, of schets der hoogst merkwaardige verschijnselen, welke dien leeftijd bij uitstek kenmerken. Amsterdam 1832. Blijkens de voorrede van de auteur was de tweede druk van het werkje al noodzakelijk voordat de vaderlandse maandwerken de eerste druk van hetzelve hadden kunnen bespreken. In 1842 zal nog een derde druk verschijnenGa naar voetnoot3.. Van den Hull schrijft zijn boekje, omdat de afgelopen halve eeuw wel nagenoeg het belangrijkste tijdperk is, dat zich sinds de schepping heeft voorgedaan. Verder gebruikt hij een nogal kurieuze redenering om de belangrijkheid van specifiek de zestigjarige leeftijd aan te tonen: ‘Hij toch, welke thans dien ouderdom, of iets meer dan dien, bereikt heeft, herinnert zich de geschiedenis eener halve eeuw, en ofschoon wij bekennen, dat de man van zeventig of tachtig jaren veel meer gezien en beleefd heeft dan de door ons bedoelde persoon, zoo houden we, desniettemin, den leeftijd dezes laatsten, daarom belangrijker dan dien des eersten, dewijl hij nog op eene twintig- of vijf-en-twintigjarige verlenging zijner dagen mag hopen, gedurende welke het ons toeschijnt, dat er nog veel belangrijks zal gezien worden, en waarvan de zeventig- of tachtigjarige grijsaard, volgens den gewonen loop der natuur, geen getuige kan zijn’ (p. II-III). Van den Hull verdeelt zijn boek in zes ‘afdeelingen’ (hoofdstukken), In de eerste afdeling spreekt hij over de lotgevallen van volken en staten. Zijn tweede afdeling bespreekt wat Europa gedaan heeft ter verfraaiing, volmaking en veraangenaming van zichzelf. In dit verband komen o.a. steden- en huizenbouw, tuinaanleg, opvoeding en onderwijs ter sprake. Afdeling drie behandelt de ‘uitwendige’ mens: kleding, uitvindingen, vervoermiddelen, enz. Afdeling vier behandelt de ‘inwendige’ mens: de schedelleer, Kant en zijn godsbewijs, de geneeskunde. Afdeling vijf bespreekt allerlei wetenschappelijke ontwikkelingen: Benjamin Franklin | |
[pagina 41]
| |
Titelpagina van het werkje van W. van den Hull.
| |
[pagina 42]
| |
en zijn bliksemafleider, het decimale stelsel, de geologie, de positie van het Latijn als wetenschappelijke taal. Afdeling zes geeft een slotbeschouwing over o.a. de woelingen die zich allerwegen voordeden in de tweede helft van 1830. Maar Van den Hull ziet ook positieve tekens, zodanig zelfs, dat hij koristateert, dat de eeuw van Willem de Zwijger weer lijkt teruggekeerd. Een belangrijk verschil tussen Multatuli's en Van den Hulls beschouwingen is hierin gelegen, dat de tweede in tegenstelling tot de eerste voortdurend Gods heilzame invloed in de geschiedenis aan het werk ziet (zo was de strenge Russische winter een handreiking van God ter bestrijding van Napoleon) en geen gelegenheid voorbij laat gaan om uit te weiden over de noodzaak van Bijbellezing. | |
3. De voordrachtMultatuli begint met de stelling, dat er een ‘verschil van kleur’ optreedt naarmate men feiten en personen zelf meemaakt, uit boeken leert kennen of ontmoet via de officiële historische waarheid. Hij wil opmerkingen maken over wat zich gedurende de afgelopen zestig jaar heeft afgespeeld op historisch, literair, wetenschappelijk, maatschappelijk en industriëel gebied. Hij wil geen mémoires leveren, maar vluchtige herinneringen en indrukken.
Wat betreft het historische of publieke leven spreekt hij eerst over de naklank van Frederik de Grote en de periode dat de Pruisen in Nederland toefden. Vervolgens brengt hij de Franse tijd ter sprake - de periode vanaf 1810 dat Nederland ingelijfd was bij Frankrijk - en spreekt hij over de ‘vereering van Napoleon door een knaap, wiens omgeving den overweldiger verachtte’. Onduidelijk is wat op de strookjes dan bedoeld wordt met ‘12 grieven’ en ‘douanen vertellingen’. Misschien hadden de vertellingen te maken met de door Multatuli's ouders bedreven smokkelhandel (vgl. VW IV, p. 96 en VIII, p. 22). In ieder geval komt hij dan te spreken over het in 1817 door Hendrik Tollens in antwoord op een prijsvraag vervaardigde volkslied ‘Wien Neêrlandsch bloed’. De Griekse vrijheidsstrijd komt daarna aan de orde. Multatuli noemt Missolonghi, het plaatsje aan de Golf van Corinthe waar in 1824 Byron stierf, en enkele Griekse aanvoerders: Marco Bozzaris, Ypsilanti (onduidelijk is of Alexander bedoeld wordt die in 1821 het sein voor de opstand gaf, of Demetius die als aanvoerder aktief was in de Golf van Corinthe) en Kolokotroni (die doordrong tot midden in het vijandelijke leger en daar de heldendood stierf). Dan komt Multatuli aan het jaar 1830. Hij spreekt eerst over ‘de verwachting onzer vaderen, dat de val van Karel X het protestantisme ten goede zou komen’. In 1830 immers wordt Karel X gedwongen af te treden | |
[pagina 43]
| |
De vereerde Napoleon (ontleend aan: Armand Dayot, Napoléon raconté par l'image d'après les sculpteurs, les graveurs et les peintres. Paris 1895).
| |
[pagina 44]
| |
ten gunste van Louis Philippe en houdt het katholicisme in Frankrijk op de staatsgodsdienst te zijn. Natuurlijk komt ook de Belgische opstand en al wat daarbij hoort (Tiendaagse Veldtocht, belegering van de Citadel van Antwerpen, de Londense Protokollen en de poging van Engeland en Frankrijk in oktober-november 1832 om middels een embargo Willem I tot toegeven te dwingen) ter sprake. Ook spreekt Multatuli over het Oranjehuis: prinses Marianne, vader Willem en kroonprins Willem. Heel authentiek klonk volgens de verslaggever van Minerva de ‘oppositie in 't jaar '30 tegen blauwe kieltjes’. Een blauwe kiel was de gewone klederdracht voor jongens, maar tevens het uniform van de Belgische vrijheidsstrijders, en ‘vaderlandlievende knapen plaagden hunne moeders om, zoo zij volstrekt kielen moesten blijven dragen, dan ten minste kielen van een andere kleur, daar “blauwkiel” een scheldnaam geworden was, gelijkstaande met dien van “Belg” en “muitmaker”’Ga naar voetnoot4.. In verband met het jaar 1830 spreekt Multatuli blijkbaar ook over Duinlust, het landgoed van de familie Van der Hoeven, waar hij in zijn jeugd wel eens kwamGa naar voetnoot5.. Het strookje met aantekeningen vermeldt vervolgens ‘1836 Scheepsbouw mar. officieren’. Het is onduidelijk waar dit op slaat: wellicht heeft het iets te maken met het feit dat in 1836 een eind werd gemaakt aan de willekeur bij het opleggen van lijfstraffen in de marine; in deze periode werd verder kennelijk vooral bezuinigd op de marine-uitgavenGa naar voetnoot6.. Het volgende jaar waarbij Multatuli stilstaat is 1838, het jaar waarin hij (op 23 september) vertrekt naar Indië. Het strookje met aantekeningen vermeldt daarbij ‘geest Nederlandsch Indië veranderd sedert Valentijn’. In de tweede helft van de negentiende eeuw treedt kennelijk inderdaad een kentering op in de waardering van Valentijns standaardwerk Oud en Nieuw Oost-IndiënGa naar voetnoot7.. De volgende halteplaats is 1848, één van de plaatsen waar men het ontbreken van nadere informatie betreurt. Wat betreft Indië spreekt Multatuli over W.R. van Hoëvell die in aansluiting bij de revolutieberichten uit Europa op 22 mei 1848 in Batavia een bijeenkomst belegde om een petitie aan de koning te besprekenGa naar voetnoot8.. In verband met Nederland in 1848 spreekt Multatuli over de oorsprong der partijen en weidt hij wellicht uit over de liberalisering van de schoolwet. Afgaande op de beschikbare informatie besluit Multatuli hier zijn opmerkingen over het publieke leven. Hij gaat over naar datgene wat zich | |
[pagina 45]
| |
op literair terrein heeft voorgedaan. In hoeverre Multatuli kennis genomen heeft van het werk van al de hier genoemde letterkundigen, blijft onduidelijk. Door middel van dwarsstreepjes is het strookje met aantekeningen wat de literatuur betreft in vijf afdelingen gesplitst: 1. Hier worden genoemd: Hiëronymus van Alphen, de naklank van de dichterlijke genootschappen, de Vaderlandsche letteroefeningen, de Boekzaal der geleerde wereld, de muzenalmanakken, het tijdschrift Euphonia en zijn geestelijke vader Johannes Decker Zimmerman, Walter Scott, Byron, C. Spindler (het strookje geeft ‘Spinder’), A. von Tromlitz (het strookje geeft ‘Troml.’; van Spindler en Von Tromlitz werden in de jaren dertig en veertig van de negentiende eeuw talrijke, vooral ‘historischromantische’ werken uit het Duits vertaald), C.F. van den Velde, Lulofs en Helmers. Vóór Van Alphen staat ‘overslaan’. Het is niet duidelijk of dit alleen betrekking heeft op Van Alphen of ook voor de rest van het gezelschap bedoeld is. In elk van beide gevallen zal hij toch gesproken hebben over de betreffende personen en onderwerpen, blijkens de volgende, ongetwijfeld in de richting van Van Alphen bedoelde, opmerking in Minerva: ‘Met kracht bestreed spreker de kinderboekjes, omdat een kind bovenal niet van kinderachtigheid houdt, en die zedelijke verhalen, waarin de personen zoo braaf zijn, dat men er een afkeer van krijgt. Neen het eenige nut van litterarische werken is het verfijnen van ons schoonheidsgevoel’Ga naar voetnoot9.. 2. Hier worden de namen genoemd van vijf in de jaren dertig en veertig aktieve dichters: Tollens, Spandaw, Staring, Van Lennep en Beets. Voor de twee laatsten - maar waarschijnlijk voor alle vijf - geldt als vonnis van Multatuli, dat ze zich aan ‘namaak’ te buiten gingenGa naar voetnoot10.. 3. Hier wordt, onder bijvoeging van de aansporingen ‘teruggaan’ en ‘leert lezen’, een vijftal auteurs en werken meer positief benaderd: August Lafontaine, Sara Burgerhart &c, Loosjes, J.F. Hermes' Sophia's reis van Wemel naar Saksen (in 1779 uit het Duits vertaald) en Richardson. Wat deze laatste in het gezelschap doet (vergelijk Multatuli's eerdere negatieve | |
[pagina 46]
| |
Adriaan Loosjes, wiens zedelijke verhalen door Multatuli gewaardeerd werden (ontleend aan: M.H. de Haan, Adriaan Loosjes. Utrecht 1934).
| |
[pagina 47]
| |
opmerkingen over RichardsonGa naar voetnoot11.) wordt duidelijk in Minerva: ‘Op litterarisch gebied sprak de redenaar met groote waardeering van Loosjes zedelijke verhalen en van de romans der dames Wolff en Deken. Al was de vorm der laatsten niet oorspronkelijk maar aan “Sophia's reis” en deze weer aan Richardsons werken ontleend, toch overtroffen zij verre hun voorbeelden’Ga naar voetnoot12.. 4. Kennelijk volgt dan de bespreking van een aantal auteurs sinds 1840: Frédéric Soulié, Eugène Sue, Lamartine, Victor Hugo, Dickens en ZolaGa naar voetnoot13.. 5. Tenslotte volgt zijn ‘oordeel over thans: verzen & feuilleton’. Dat dit oordeel niet erg gunstig uitgevallen kan zijn, zeker wat betreft de verzen, zal in een volgende aflevering van dit feuilleton over Multatuli's voordrachten waarschijnlijk gemaakt worden.
Met de (korte) bespreking door Multatuli van de wetenschappelijke ontwikkelingen zijn we ook op het tweede strookje met aantekeningen terecht gekomen, een chaotischer geheel dan het eerste, vooral omdat Multatuli veel meer met potlood heeft toegevoegd. Het betreft hier overigens ook het gedeelte van zijn voordracht dat na de pauze plaatsvond en dat - althans in Goes - niet voldeed aan de hooggestemde verwachtingen die het eerste deel had opgeroepen. Multatuli handelt eerst over het misbruik van het woord ‘wetenschappelijk’, in welk verband hij zich kennelijk negatief uitlaat over het gebruik van Latijn. Op het gebied van de sterrekunde schenkt hij aandacht aan de ontdekking van planeten. Bij de taalkunde spreekt hij over het Sanskriet en de vergelijkende taalstudie en de invloed van Darwin daarop. De wiskunde heeft volgens Multatuli in de afgelopen zestig jaar niets vermeldenswaards opgeleverd. De natuurkunde heeft nieuwe woorden opgeleverd (misschien gebruikt hij hier als voorbeeld ‘martinet’, de naam van een grote hamer, die, door stoom voortgedreven, 200 tot 500 keer per minuut kan slaan), maar heeft ook veel ontdekt, of liever: heeft nieuwe | |
[pagina 48]
| |
toepassingen gevonden. De metorologie heeft vooruitgang geboekt ‘onder voorbehoud’. Bij zijn bespreking van natuurkunde en meteorologie illustreert Multatuli zijn betoog waarschijnlijk met mededelingen aangaande aether, warmte, polen, zwavelstokjes, lucifers. Met betrekking tot de scheikunde komt het duo Orfila en Raspail aan de orde: M.J.B. Orfila, toxikoloog, kwam als gerechtelijk scheikundige in aanvaring met de natuurkundige en revolutionair F.V. Raspail (die kamfer aanprees als panacee) in een beroemd geval van arsenikum-vergiftiging in 1840. Voorts spreekt Multatuli over de scheikundige Justus Freiherr von Liebig en de geneeskundige Rudolf Virchow. Betreffende de botanie wijst Multatuli o.a. op de nieuwe perenrassen die ontwikkeld zijn. Op maatschappelijk en industriëel gebied brengt hij het volgende, heterogene lijstje onderwerpen ter sprake: de laudator temporis acti, weer de zwavelstokken, Heinrich Stephan (de Pruisische postmeester, die niet alleen het postwezen in Pruisen hervormde, maar invloed oefende op het postwezen in heel Europa), de telegrafie, de stoom, de spoorwegen, Suez, Egypte, mummies, huizenbouw, kleren, voedsel, zeden en fatsoen, de kriminele statistiek, effekten, inkomende rechten, pauperismus, geloverij. Daarbij ziet hij dan ook nog kans Amerika, liberalisme in verband met de schoolwet en Engeland ter sprake te brengen. Aan het slot van zijn voordracht vraagt Multatuli zich af: ‘is de wereld vooruitgegaan in die zestig jaar, is de som van ons genot er in verhoogd? De redenaar waagde niet het te beslissen; maar toch waren zijne opmerkingen verre van bemoedigend: de medische wetenschap is vooruitgegaan, maar heeft vooral veel nieuwe ziekten gevonden, de chemie heeft zich ontwikkeld, maar is het voedsel minder vervalscht? Men heeft in de natuurkunde veel nieuws gevonden, maar is men er wijzer door geworden? De wijze van reizen is gemakkelijker geworden, maar is de behoefte om te reizen ook niet toegenomen? Men prijst niet meer alles, wat de heeren wijzen, maar vervalt men niet vaak tot een ander uiterste? Men heeft een andere constitutie, maar vertegenwoordigen de kamerleden altijd het geheele volk, en worden in de kamer de hoofdbelangen des volks besproken? De kleeding en de woning der armen zijn verbeterd, maar is het voedsel niet slechter geworden? Hoe weinig bevredigend deze uitkomst ook moge zijn, één troost blijft er ten allen tijde overig. Wanneer men op verstandige wijze aan anderen en zichzelf zooveel mogelijk genot verschaft, dan zal men met voldoening op zijn levensweg terugzien, dan zal men den dood zonder vrees onder de oogen zien’. Deze laatste oproep richt Multatuli vooral tot de jongelui. Zij moeten door werken, studeren en onderzoeken zoveel mogelijk nut stichten en het goede genot in de hand werken. | |
[pagina 49]
| |
4. WaarderingDe verslaggevers in Minerva, de Arnhemse courant en de Goesche courant zijn in het algemeen goed te spreken over Multatuli's voordracht. De Goesche courant roemt de gelukkige keuze van onderwerp voor een man die veel ondervonden heeft: ‘Zijne groote kennis van toestanden, zijne belezenheid, zijne bekendheid met bijna alle vakken van onderwijs, kwamen in deze causerie - die wij niet aarzelen gezellig en aardig te noemen - klaar voor den dag’. Zoals al eerder werd opgemerkt, viel het eerste deel van de voordracht meer in de smaak dan het tweede. Fruin in Minerva maakt een vergelijking met vorige optredens: ‘In den laatsten tijd zijn de lezingen van den heer Dekker in de studentenbladen meer af- dan goedgekeurd, en de oorzaak er van was, dat het bittere van 's mans polemiek en de weinige voorbereiding, die hij genomen had, veel van het anders gesmaakte genot bedierven. Toonde de goede opkomst van burgers en studenten, dat men het genie ook ondanks zijne afwijkingen weet te waardeeren, die opkomst werd rijkelijk beloond. Ditmaal was de spreker niet bovenmate hatelijk, ditmaal kwetste hij ons niet, en schoon het onderwerp medebracht, dat hij veel over zich zelf sprak, het was hier geenszins hinderlijk, gelijk wel eens elders’. De verslaggever van de Nieuwe Groninger courant wekt de indruk, dat Multatuli daar meer specifiek over zijn eigen levensgeschiedenis gesproken heeft. Misschien heeft hij daar dus een voordracht met andere aksenten gehouden. Overigens gaat dit verslag over de voordracht in Veendam niet erg uitgebreid in op het gesprokene. Het handelt in hoofdzaak over een incident na de pauze: ‘In de pauze verwijderde Multatuli zich en de heeren staken een sigaar aan, liepen eens door de zaal om, dezen en genen aan te spreken, wat men in de pauze hier altijd doet. Na eenigen tijd verschijnt M., en - nauwelijks binnen de deur - ontvloeien den bitter gegriefden de woorden: “ik spreek niet weer dezen avond, de entree kan bij de deur teruggevraagd worden, 't schijnt hier wel een café-chantant, een kroeg te zijn, enz.” De groote man verdwijnt. Tableau! Eindelijk gaat een zeer goed vriend de zaal verlaten, om den beleedigden spreker te bewegen toch een vervolg te leveren, daar treedt eindelijk het “Geduld” (dit is volgens M. 't zelfde als genie, geest, verstand) weer op en zegt: “Meent niet, dat iemand, die kogels heeft getrotseerd last zou hebben van rook, bij eene vroegere gelegenheid heb ik immers verzocht dat de heeren zelfs gedurende mijn spreken rookten, indien de dames er niet tegen waren; neen ook dat gejoel, die drukte prikkelde mij niet zoozeer, maar ik beschouw een en ander als minachting tegenover mij, als te weinig waardeering, ik ben geen zanger of acrobaat, ik, die met de heiligste en innigste overtuiging spreek over, enz.” Toen M. even aan 't woord was, stonden verscheidene heeren en dames op en verlieten de zaal’. | |
[pagina 50]
| |
De Arnhemse courant erkent dat Multatuli veel te denken geeft, maar betreurt, dat hij dat denkwerk te veel aan de toehoorder overlaat. Het verslag in de Arnhemsche courant illustreert aardig de fascinatie die Multatuli als spreker opriep: ‘Wanneer men tracht aan te stippen, waarover Multatuli causeerde, en hoe hij dat deed, dan ziet men pas duidelijk in, welk een eigenaardigen invloed het door hem gesproken woord bezit. Zoodra de hoorder, om den indruk weêr te geven dien de spreker op hem maakte, voorbeelden wil aanhalen, bemerkt hij tot zijn verbazing, dat geen der onderwerpen, hoe belangrijk zij ook waren au fond behandeld zijn, ofschoon Multatuli door een enkele uitdrukking ons wel degelijk een blik tot op den bodem er van vergund had; dat hij eenzijdig was, ofschoon hij zijn gehoor dwingt tot vergelijking der keeren weerzijde; dat hij soms al te naïef was, terwijl in waarheid de groote denker door elke toespeling, elk “ter zijde” gesproken woord, elke vraag, elke “opwellende” gedachte voor 't licht trad. 't Is alsof de eenvoudigste waarheid, door Multatuli verkondigd, een nieuwe beteekenis voor ons krijgt: gevolg vooral van zijne medeslepende zeggingskracht en het zeldzaam oorspronkelijk talent, dat hij bij het improviseren aan den dag legt’. | |
5. ‘Alles is in alles’In zijn tweede hoofdstuk komt de onderwijzer W. van den Hull ook te spreken over het schoolonderwijs. Met enige ironie brengt hij in dit verband een kollega-onderwijzer ter sprake: ‘Wij zouden ons echter aan de zwartste ondankbaarheid schuldig maken, wanneer wij bij deze gelegenheid geen woord van Monsieur JACOTOT zeiden!! Indien dat wonder onzer eeuw zich door niets anders berucht gemaakt hadde, dan alleen daardoor, dat hij den Hoogleeraar Kinker, ja geheel de Belgische natie heeft om den tuin geleid, dan reeds verdiende hij eene eerste plaats in de jaarboeken der Zuidelijke gewesten! Alles in Alles! ziedaar de spreuk van dezen onvergelijkelijken onderwijzer, en Europa wacht nog op een tweede wonderkind, om het geheim van dezen magtspreuk te ontraadselen.’Ga naar voetnoot14. Met name de reeds door Van den Hull gekursiveerde kreet ‘Alles in alles’ prikkelt hier natuurlijk de nieuwsgierigheid, want het is een adagium dat regelmatig door Multatuli te berde wordt gebracht. Hoewel ik niet over gegevens beschik waaruit blijkt dat Multatuli de theorieën van Jacotot gekend heeft, wil ik hier toch wat nader uitweiden over deze onderwijshervormer. Multatuli en Jacotot hebben niet alleen het adagium ‘Alles is in alles’ met elkaar gemeen, ook de methode die Jacotot voorstaat lijkt opmerkelijk veel op wat Multatuli zoal praktiseert bij de behandeling van allerlei zaken. | |
[pagina 51]
| |
Joseph Jacotot (1770-1840) was een Franse mathematikus die ‘een opmerkelijke geschiktheid vertoonde voor alle wetenschappen’. Om politieke redenen week hij uit naar Brussel en later Leuven. Zijn opvatting was, dat alle wetenschappen in nauwer verband beschouwd moesten worden. Hij ontwierp daartoe een algemene en allesomvattende leerwijze (Enseignement universel)Ga naar voetnoot15.. Op uitnodiging van de regering stelt J. Kinker een onderzoek in naar Jacotots methode en hij brengt daarover een betrekkelijk positief rapport uitGa naar voetnoot16.. Latere proefnemingen op kosten van de regering leveren niet de gewenste resultaten op. De methode van Jacotot wordt door hemzelf als volgt omschreven: ‘Enseignement universel, apprendre quelque chose et y rapporter tout le reste, d'après ce principe, que tous les hommes ont une intelligence égale’. En: ‘Apprendre et comparer; comparer et vérifier. Voilà l'enseignement universel’Ga naar voetnoot17.. Van Rijneveld omschrijft het zo: ‘De strekking van dit onderwijs, is voornamelijk de leerlingen, door het gedurig maken van vergelijkingen tusschen het bekende en het nog onbekende, en het zoogenaamde généraliseren en gelijkslachtig maken aller wetenschappen, eene hebbelijkheid te doen verkrijgen in het opmerken der gelijkvormigheid, welke in alle vakken van kennis is opgesloten. - Deze hebbelijkheid eenmaal verkregen zijnde, dan is de weg gebaand, en door de studie ééner wetenschap wordt men voor alle andere voorbereid. Hierdoor wordt de opvoedingsweg (volgens de uitdrukking van den heer Jacotot) merkelijk verkort. Dit is hetgene de uitvinder door zijne stelling, tout est en tout, meent, en is in het kort hetgeen hij door zijne leerwijze verstaat. “Sachez un livre, rapportez y tous les autres. Voila ma méthode”’Ga naar voetnoot18.. Dit lijkt wel erg veel op wat Multatuli doet als hij - bezig in de leer te zijn bij de natuur - arsenik in een lijk aantreft en in een leuningstoel, vanillereuk in de vanilleplant en in vers gekapt dennehout. Veel meer dan een veronderstelling is het niet, maar het lijkt mij niet onmogelijk, dat Multatuli direkt of indirekt enkele ideeën van Jacotot heeft overgenomen. |
|