Geloof in het menschelijk vermogen om het Koninkrijk Gods thans en hier te stichten gaat evenwel bij Stanley Jones op een even naïeve als gemoedelijke manier samen met zijn ‘geloof in de democratie’. Echt Amerikaansch overigens.:
‘Wij zouden nooit door een coup d'état naar de macht willen grijpen, wanneer we slechts over een kleine minderheid beschikten en aan de meerderheid onzen wil zouden moeten opleggen’.
Komischer nog is 't vervolg van deze tirade:
‘Evenmin zullen we met het invoeren van het Koninkrijk wachten tot ieder mensch persoonlijk is bekeerd. (Er is dus nog al haast bij ook! M.). Door een invoering van de wetten van het Koninkrijk zou de persoonlijke bekeering bevorderd worden......’ Kan het naïever? Ook: kan het on-christelijker?
Doorgaande met deze verbazingwekkende en ontstellende redenatie zegt de schrijver tot degenen, die 't eventueel niet met hem mochten eens zijn, dat hij en zijn medestanders zoo wel moeten handelen, daar ze immers geen keus hebben. Nemen zij niet spoedig de politieke macht in handen dan is immers òf 't Fascisme, òf 't Communisme hen te snel af!
Men bemerkt, dat de inhoud van dit nieuwe boek van Stanley Jones beurtelings een komische en een lichtzinnige indruk maakt. De critiek, die op het boek ‘Christus en het Communisme’ kan worden geoefend, behoeft hier slechts te worden voortgezet, want de auteur heeft de lijnen, die hij in dat werk aanduidde, doorgetrokken.
Het behoeft wel geen betoog meer, hoe weinig de theologie van den Amerikaanschen Methodist een Christelijke theologie is en het zal zonder meer ook duidelijk zijn, hoe weinig zijn projectie van het Koninkrijk Gods te maken heeft met de Bijbelsche visie daarop. Stanley Jones' Christendom blijkt zeer duidelijk niet te zijn het geloof in Jezus Christus, de Openbaring Gods. Want wie het Koninkrijk Gods ziet als de essentie der ‘leer’, die Christus zou gepredikt hebben, wie meent, dat hij met man en macht dit Koninkrijk zoo spoedig mogelijk tot een aardsche macht heeft te maken ter bescherming van menschelijke, zij het Christelijke, belangen en ter beoefening van een menschelijk, zij het dan Christelijk georiënteerde rechtvaardigheid en liefde, wie meent, dat hij zich heeft te haasten omdat anders het Communisme of Fascisme ‘het Christendom’ voor zullen zijn, waarmee de zaak voorloopig of