Niettemin is het boek als geheel zeker de moeite waard, althans slaat ‘Volk bij den Weg’ tusschen de verzamelwerken van dezen aard, die de laatste jaren erg in de mode zijn, geen slecht figuur. Het feit dat een aantal zeer uiteenloopende individualiteiten erin vertegenwoordigd zijn, verleent het een niet te miskennen bekoring, terwijl de samensteller een formule wist te vinden, waardoor een on-geforceerde eenheid tusschen de verschillende bijdragen bewerkstelligd werd.
Wèl geforceerd - ongewild zonder twijfel - is m.i. de wijze waarop Houwink deze eenheid heeft geaccentueerd. In zijn inleiding merkt hij namelijk o.m. op, dat ‘dit boek, behalve een “lees”- en een “kijk”-boek, ook een “leer”-boek (wil) zijn; een boek, dat ons aanspoort tot deemoed en liefde. Een boek ook, dat het vleeschelijk wanbegrip, zooals dit zich tusschen “burger” en “bohémien” telkens weer demonstreert, naar zijn vermogen wil helpen te overwinnen, opdat er in toenemende mate ruimte kome onder ons voor dat geestelijk begrip van goddelijke toorn en barmhartigheid, waaronder burger èn bohémien beide besloten zijn en dat als zegel het kruisteeken draagt’.
Deze woorden zijn ‘te groot’ ten opzichte van de litteratuur, en zeker ten opzichte van de in dit boek verzamelde schetsen...... en foto's. In hetgeen Houwink bij de verzameling uitstekende foto's van Hans Gilberg, welke aan het boek is toegevoegd, opmerkt, spreekt een even groote overschatting van het beeldend vermogen van den fotograaf, als van de ‘evangeliseerende’ macht van diens arbeid. Foto's noch woorden veranderen iets eraan, dat het jongetje met den strak gesloten mond ‘een kreng in de klas’ is en dat de gemoedelijke juffrouw op het trapje in onze huiskamer stinkt. Waarmee ik maar zeggen wil, dat uit Houwink's woorden, hoe wààr op zichzelf ook, een in dit verband onaanvaardbaar ethisch optimisme spreekt.
Behalve de foto's zijn er in het wat àl te pompeus uitgevoerde boek gekleurde en zwart-witte illustraties van Sierk Schröder. De eersten zijn op een enkele uitzondering na zeer slecht van kleur, hetgeen waarschijnlijk meer aan het reproductie-proces dan aan den kunstenaar te wijten is, de teekeningen zijn voor het meerendeel uitstekend.
J.R.