grafie’ alleen de non-book typografic verstaan is. Het boek, dat een overvloed aan illustratie en weinig tekst bevat, handelt over het werk van tien typografen, die tussen de beide wereldoorlogen in deze traditie pioniersarbeid verricht hebben. Hun activiteit speelde zich voornamelijk in de Duitsc gebieden af, maar naast Tschichold, Lissitzky, Moholy-Nagy en Schwitters figureren er ook vier Nederlanders: Van Docsburg, Werkman, Zwart en Schuitema. Het door Meulenhoff uitgegeven boek is - uiteraard - uit een schreefloze letter gezet en helaas in ongclijke zwarting gedrukt: men ziet grijze naast diepzwarte bladzijden. Het is jammer dat de illustraties vaak niet op ware grootte en hier en daar niet in de oorspronkelijke kleuren afgedrukt zijn, terwijl een enkele maal een deel van het te reproduceren stuk zelfs is weggevallen (bv. p. 148); ronduit treurig is het dat deze omissies vaak niet in het bijschrift vermeld zijn. Het boek geeft dan niet meer dan een vage indruk van de typografie van deze traditie.
Een andere recente Nederlandse uitgave, het Album Gerard Reve, biedt de lezer daarentegen veel typografisch genoegen: een fraaie lichtbeige linnen band met zilverstempeling, een technisch perfecte offsetdruk van foto's en documenten, een heldere typografie, alleen de al te donkere foto op het stofomslag valt wat tegen. Deze perfectie zal ongetwijfeld te maken hebben met de omstandigheid dat de samensteller van deze fotobiografic, Joop Schafthuizen, typografisch ontwerper is. Wat hij echter naast de typografie aan het boek heeft bijgedragen is duister. Het werk omvat namelijk een aantal foto's van de persoon Reve en van enkele van zijn handschriften en typoscripten, in orde van chronologie zonder commentaar achter elkaar geplaatst. De foto's van de auteur hebben een nummer dat verwijst naar een lijstje achterin waar gezegd wordt welke personen er te zien zijn en wanneer en door wie de foto's gemaakt zijn. Over de afbeeldingen van handschriften en typoscripten krijgt de lezer geen enkele informatie, zelfs een paginacijfer ontbreekt hier.
Men weet letterlijk niet wat men ziet; het is een boek voor kenners en insiders, want alleen zij kun-