lijk voortstrevenden mensch. En ook het ideale in 't gevoel komt te staan tegenover 't bepoeierde schoone, de huisvrouw en de huistrouw leveren kamp met bijzit en gehoereer. Lager, steeds lager valt Ambidextre, tot hij geruineerd en verlaten, nog verpleegd moet worden door zijne vrouw, die hij zoo koud verlaten kon, omdat hij van meening was, dat de echtscheiding begint, zoohaast de liefde er niet meer is. Prachtige tooneelen zijn de scheiding van man en vrouw, de voorspelling van de oud-grootmoeder van Ambidextre, de manslag op Ambidextre, die na geschacherd te hebben met de liefde, de kunst, de politiek en de finantie, terecht komt in een chantageblad, waarom hij dan als een schurftige hond wordt doodgeslagen door Cambefer, wiens handel en wandel, wiens familie in 't blad - evenwel niet door hem - waren bezwalkt geworden. De bestanddeelen van het tragische zijn van een echt en onvervalscht allooi: kalm geluk, eerst verkozen, dan verschopt voor schijngeluk en valsch genot op 't gebied van geld en vrouwen; gemoei en geknoei met de kunstcritiek, die blijkbaar te koop is voor geld en voor driftenbevrediging; eerlijke politiek, die 't menschdom verbeteren kan, maar verandert in kleinekapelle-kenswierook en opvijzeling van vriendjes en makkers; de berekening op andermans eerlijk gewonnen geld en de verkwisting ervan in aangebrande speculeeringen om financieel ten gronde te gaan en in te storten als een kaartenhuisje onder de slagen van de waarheid; dan de laatste stap en de laatste val tot in de drukpers der eerroovers, verlicht door den laatsten straal van de liefdezusterachtige
gade, dat alles is tragisch, zooveel 't maar kan.
De karakters zijn mooi geschetst, alhoewel alle niet evenzeer; Ambidextre en zijne vrouw, de koketachtige tooneelspeelster en de oud-grootmoeder staan op den voorgrond en worden passend omringd door kleiner menschjes, die den rampzaligen Ambidextre met fijngaren omwikkelen en eindelijk overeind doen tuimelen in den afgrond.
Het werk van Edmond Picard is gezond, zeer gezond. Schrijver schroomt niet, een realistisch tafereel op te hangen of een