Onze Kunst. Jaargang 25
(1929)– [tijdschrift] Onze Kunst. Geïllustreerd maandschrift voor beeldende en decoratieve kunsten– Gedeeltelijk auteursrechtelijk beschermd
[pagina 206]
| |
Een portret van Van Dijck gecopieerd door GainsboroughDe tentoonstelling ingericht te Ipswich (October 1927) ter gelegenheid van het tweede eeuwfeest van Gainsborough, liet toe den invloed vast te stellen op den grooten Engelschen. kunstenaar uitgeoefend door den ‘voorvader’ Van Dijck, dien hij voornemens was, zooals men weet, in het Paradijs der schilders terug te vinden! Tusschen deze getuigenissen van een zoo eerbiedige bewondering, is een Vlaamsch kunsttijdschrift verplicht melding te maken van het waarlijk typisch geval van een der meesterwerken van sir Anthony, vertolkt door het penseel van zijn volgeling. Wij geven hier dus een reproductie van het kleine ruitersportret van Albert, graaf van Arenberg (verz. C.G. Hoare) naar het portret toehoorend aan den graaf van Leicester te Holkham HallGa naar voetnoot(1), dat wij in de gelegenheid waren kort te voren te zien. Het is een virtuositeitsoefening waarin de schepper, de kopist... en het model in distinctie wedijveren. Van den graaf met zijn lange sik en trotschen blik, bezat de galerij van Arenberg eertijds, te Brussel, een prachtige portretschets in busteGa naar voetnoot(2). Dergelijke confrontatie Van Dijck-Gainsborough wekt even vruchtbare technische vergelijkingen als de natuurschap van Rubens en Delacroix (De Mirakelen van St. Benedictus) in het Museum van Brussel.
P. BAUTIER. | |
[pagina *103]
| |
A. ROMBOUTS. - De Nar.
(Toebehoorend aan M. Delannoy, Edingen) TH. GAINSBOROUGH (naar A. van Dijck). - Portret van Albert, Graaf van Arenberg.
|
|