Een Brusselsch kleinmeester der XVIIe eeuw
Adriaan Rombouts
Wij hebben destijds bij den koopman Brunner te Parijs dit zonderling klein schilderij aangetroffen (doek h. 0.45, b. 0.35 cm.), voorstellend een ‘Nar in een landschap’ met de torenspits van het stadhuis van Brussel, en onderteekend ‘A. Rombouts 1667’. Het doek werd daarna in de galerij Fiévez (17-18 Dec. 1926, no 57)Ga naar voetnoot(1) geveild en werd aangekocht door den heer Delannoy, burgemeester van Edingen.
In de nota's van Pinchart over het gilde der schilders van Brussel (‘Messager des Sciences historiques’, 1878) licht ik de melding: Adriaan Roombauts, zoon van Martin, overleden, leerling bij Mr. Kraesebeck, 10 Februari 1653’. Onze nar is wel eenigszins in den trant van den beroemden Joos van Craesbeek, in het Brusselsche gilde ingeschreven pas van af 1651, en die dezen leerling zou aangenomen hebben in den loop van het jaar dat zijn dood voorafging.
Anderzijds meldt de heer des Marez ons dat een Adriaan Rombouts zijn leerlingen-kontrakt (bij Joannes de Loose) zou aangegaan zijn voor notaris Servrancx, den 23n Maart 1656.
Wat het kostuum van den nar betreft, het wordt identiek teruggevonden bijvoorbeeld in den ‘Kunstenaars-maaltijd’ van Gonzalès Coques, in het ‘Petit Palais’ (verzameling Duthuit). Men zou zeggen hetzelfde personage, wien de aan tafel gezeten kunstenaars een warm onthaal bewijzen; en zonder twijfel is het onnoodig op te zoeken of de naamletters van den gordel waarboven zich de Spaansche wapenschilden bevinden, het monogram voorstellen van den aartshertog Leopold-Willem, gouverneur generaal der Nederlanden (gestorven overigens in 1662)? Het heeft ons toegeschenen dat dit klein problema van Brusselsche iconographie Zijne aangeduide plaats had in ‘Onze Kunst’.
P. BAUTIER.