eu Straks ja ook zelfs door de officieele Maatschappijen voor Schoone Kunsten, die zich, althans te Brussel en te Gent, volstrekt niet vijandig tegenover de jongere en jongste elementen hebben betoond? Zelfs van staatswege ontbrak het den jongeren, dank aan het intelligent beheer der afdeeling Schoone Kunsten, geenszins aan waardeering en steun.
Wij meenden dat, gedurende het laatste kwart eeuw, België juist een der landen is geweest, waar de nieuwe kunststroomingen het gemakkelijkst ingang en weerklank vonden, en vanwaar uit zoowel op het gebied van bouw- en sierkunst als van schilder- en beeldhouwkunst een Europeeschen invloed is uitgegaan; het weze voldoende, om, in dit verband, namen te noemen als Henry van de Velde, Victor Horta, Georges Lemmen.
Dat er méér - véél meer - kan gedaan worden - dat een groot deel van ons publiek nog bedroevend achterlijk is, wij kunnen het helaas niet betwisten; maar daarbij past in de eerste plaats erkenning van hetgeen door onze voorgangers, onder zooveel te moeilijker omstandigheden, werd tot stand gebracht. -
Een laatste kantteekening: de nieuwe kunstkring wil ook aan ‘theoretische propaganda’ doen, en een ‘archief’ voor moderne kunst verzamelen. Ik ben wat huiverig voor die theoretische propaganda en voor dat archief. Acta, non verba is voor artisten een gulden stelregel, en de meest overtuigende argumenten, die zij voor hunne denkbeelden kunnen aanvoeren, blijven hunne werken. Waarmee ik een kunstenaar geenszins het recht tot theoretiseeren wil ontzeggen: alle meesters der renaissance hebben dit gedaan. Laat ze 't doen, wanneer ze er, onweerstaanbaar, den aandrang toe gevoelen; maar lok het niet uit, organiseer hun geschrijf of geredetwist zoo min mogelijk, of gij kweekt pedanten, maar geen kunstenaars.
En dan dat ‘archief’! Heerlijk voor de kladderaars, die uit de tweede of derde hand Ensor, Van Gogh of Gaugin willen navolgen - om van futuristische en andere kwasten te zwijgen. Wat kunnen zij daar onverwachte bronnen van inspiratie vinden! En dan wordt ieder ‘modern’ kunstwerk er ongetwijfeld vereerd met een decimaal index-cijfer systeem Institut international de Bibliographie) en op fiches gerangschikt. Ge kunt alles dadelijk vinden; bij voorbeeld: Stillevens: - met Vruchten: - met Appelen: - met éen appel; met éen appel en éen citroen: met éen appel en twee citroenen, etc. Voor iedere categorie een nummer en een vakje. Als dan de moderne kunst in België nog niet bloeien wil!... Voor alle zekerheid wil de Kring daarnaast ‘cursussen in moderne kunst’ inrichten. En wij, die meenden dat ‘moderne kunst’ alleen door zelfonderricht te leeren viel, dat alle professoraal onderwijs uit den booze was! Daar wil me die moderne Kunstkring den weg uit, die regelrecht naar de zoozeer verafschuwde Academie voert!...
Mijn begrijpe ons niet verkeerd: niet uit vitzucht of om loffelijke voornemens te ontmoedigen schrijven wij deze aanmerkingen neer. Voor de oprichters en hun plan gevoelen we enkel sympathie. Maar we meenen dat - óók in de ballingschap - kritiek noodig is, wanneer die vruchtbaar kan zijn, of enkel maar tot rijpere bezinning kan voeren. Het wil ons voorkomen, dat de jonge vereeniging te veel hooi op den vork wil nemen. En ook schijnt ze ons een neiging te vertoonen tot dogmatiseeren, systematiseeren, reglementeeren, welke op dit gebied misplaatst is, en op den duur niet leiden zou tot een levende, gistende kunstbeweging, maar tot een allertreurigste paperasserij.
Vergissen we ons? Des te beter! In alle geval, nu ons dit van het hart is, kunnen wij den nieuwen kring een des te hartelijker welkom toeroepen, en den wensch uitspreken hem - hoe eer hoe liever! - in het vrije land aan het werk te zien.
P.B.