Renoir, Signac, Seurat, Lautrec. Geen meesterwerken der meesten, toch wel uitnemende representatieve stalen.
Odilon Redon, de fantastische droomer, is hier met mede van zijn schoonsten arbeid, doch dan zijn er nog zoovele jongeren wier namen minder klinken doch wier arbeid als geniale voortzetting van de groote figuur- en landschapschilders den schakel vormt tot op dezen tijd.
Daar zijn van deze laatste kunstenaren Maurice Denis, Dufrenoy met zijn Place de la Bastille, Carrera met den: Pont Charraut, Guillaumin met: les Satyres, Roussel en anderen.
Treffend door een waarheid, een scherpe, persoonlijke natuurvertolking Cézanne's: Allée-verte, dat nog thans kan gelden als een voorbeeld bij uitnemendheid van een sterk en modern impressionisme.
Bonnard toont hier zijn litho's; Aman-Jean, het gelukkigst in zijn vrouwenbeeltenissen, heeft hier een knap staal, Carrière's slapend kind heeft de doordringendheid, de, als 't ware zwarte levensvisie tot kunstwerk omgezet en dan is er Lepère.
In de N.R. Crt. is deze tentoonstelling vergeleken bij een greep uit overvloed van schoons, van nuttigs en bruikbaars en zooals men in haast een koffer pakkend, niet nauwlettend schift, is ook deze tentoonstelling allerminst een gezette keuze doch in hare chaotische samenvatting toch goed, toch, al weglatend hier en daar, een juist beeld niettemin verwekkend, al geeft ze geen angstvallig verzorgd beeld. Zoo is er uit de gobelinweverij van den Staat een groot scherm aanwezig waarin is gewerkt naar teekeningen van Chéret. Trouw aan conventie, wat blijkt uit de omlijsting van deze luchtige voorstellingen uit Marianne's rijk, zijn niettemin de voorstellingen zelf meegaand met, inderdaad beeld van dezen tijd. Het Frankrijk dat nieuwe kunst gebracht heeft, dat zich steeds vernieuwt, doch daarbij toch trouw blijft aan reedsgevondens: eigen stijlen immers!
Een schoon onderdeel en wel werkelijk representatief dit, is de afdeeling der munten. Hebben we op te merken dat hier voor Holland te leeren valt?
Oorlogsaffiches, niet overvloedig doch wel in mooie voorbeelden van Léandre, Forain, Steinlen, om eenige der ten onzent meest bekende teekenaars te noemen en dan is er, ander onderdeel van de omvangrijke en van inhoud zooveel afwisseling biedende tentoon stelling, het werk der verminkten. Handwerk vaak, dat van vrouwen afkomstig kon zijn, grof werk nimmer, teederheid van kleuren, altijd en op zijn beurt getuigenis afleggend, zij het in stamelende taal van den smaak die natie-bezit is, die aanwezig is altijd. Omdat Franschen de werkers waren.
ALRERTINE DRAAYER - DE HAAS.