Onze Kunst. Jaargang 12
(1913)– [tijdschrift] Onze Kunst. Geïllustreerd maandschrift voor beeldende en decoratieve kunsten– Gedeeltelijk auteursrechtelijk beschermd
[pagina 9]
| |
Tentoonstelling van modern-godsdienstige kunst te Brussel
| |
[pagina 10]
| |
zooveel zwakheid tegenover de kooplui? Welken vromen zin vermag men toch te ontdekken in dat industrieele schilder- en beeldhouwwerk, dat onze kerken ongehinderd binnenstroomt? Naast de groote magazijnen van bondieuseries schijnt mij een zekere categorie van halfkunstenaars, met een atelier vol beeldhouwwerk volgens tarief, vooral te vreezen. En we beklagen onze goede nonnekens als ze 't plan opvatten om een nieuw beeld te plaatsen in hun kapel. - Ze worden door prijslijsten van allerhande kooplui en goedkoope aanbiedingen van modeleurs en vergulders letterlijk overstroomd, en als een enkele maal de begeerte bij hen opkomt om zich liever tot een degelijk kunstenaar te wenden, met welke argwanende blikken worden ze dan niet beschouwd! Ja, het verleden was groot, - het past ons om het te vereeren, maar daarom hoeven de dooden de levenden niet te begraven! En is 't een inderdaad godsdienstige zin die in onze middeleeuwsche kerken meedoogenloos de mooie xviiie eeuwsche altaren omver stoot, om ze te vervangen door néogothieke namaak? Men meent het verleden te vereeren en sluit de oogen voor 't bekoorlijke van gansch een tijdvak. Men meent te handelen in naam van den goeden smaak en men doet het product van koude beredeneering de plaats innemen van een werk vol uitdrukking en leven. De schacheraars zijn de schuldigen. Maar waaruit ontstaat het kwaad? Uit vrees voor de kunst! En het was om te trachten deze vrees te verdrijven, dat enkelen de tentoonstelling in den Cinquantenaire hadden ingericht, zonder voorkeur voor eenigerlei bepaalde school, enkel met het doel om een bij uitstek moreele zaak te bevorderen.
***
Doch laten we onzen toorn tegenover de gewone kerkversierders opschorten en liever aan al de ter tentoonstelling vereenigde Belgische kunstenaars vragen, wat ze van den godsdienst hopen en wat zij er ons van mededeelen. De schilders vooral waren talrijk. En, waar in de Fransche afdeeling Hippolyte Flandrin, Puvis de Chavannes, Maurice Denis ons de onuitputtelijke hulpbronnen deden bewonderen van een ras, sedert lang aan klassieken tucht onderworpen, vonden we in de zalen van onze eigen kunst, de verschillende zijden van een eigenaardig mysticisme, dat bij enkelen een onbetwistbare reinheid van ziel openbaarde. We ontmoetten bij de onzen een ingeboren godsdienstig gevoel en deze traditie wordt door een instinktmatigen eerbied gevoed. Men zal toegeven dat het niet is om hun toevlucht te nemen tot de een of andere wijze van uitdrukking - tot de bescheiden weergave van de werkelijkheid juist als ze is, veredeling der decoratieve lijnen enz. - dat onze schilders het verwijt verdienen van | |
[pagina *4]
| |
LÉON FRÉDÉRIC: DE HEILIGE DRIEVULDIGHEID: GOD DE ZOON.
(Kerk te Nafraiture, provincie Namen). | |
[pagina *5]
| |
LÉON FRÉDÉRIC: DE HEILIGE DRIEVULDIGHEID: GOD DE VADER. - GOD DE HEILIGE GEEST.
(Kerk te Nafraiture, provincie Namen). | |
[pagina 11]
| |
bezweken te zijn voor de verleiding van de ‘kunst om de kunst’. En wie zou in staat zijn om te zeggen, waar op dit gebied de zuivere virtuositeit begint of eindigt?
***
De kindsheid van Léon Frédéric verliep heel vroom, in het college der paters Jozefieten te Melle. Bij zijn terugkeer van een reis naar Italië debuteerde de jonge kunstenaar in 1881, met den Dood van den H. Franciscus. Het geëxalteerde gevoel zijner jeugd koos zich een held, waaraan zich later ook de gerijpte bewondering van den meester zou hechten. En in den tusschentijd deed de menschlievende droom van den poverello de gedachte van den meester neigen naar den socialen nood en zijn Krijtleurders zagen 't licht. Zonder onderbreking dezer serie bracht de ontdekking van een klein dorpje in de Ardennen, den kunstenaar weldra tot het schilderen van drie, sedert beroemd geworden godsdienstige werken. Te Nafraiture (prov. Namen), waar hij nog telken jare gedurende geruimen tijd verblijft, schilderde hij zijn Dooden Boer, Het Begrafenismaal, de Boëchelles, de Leeftijden van den Boer en eindelijk de Heilige Drievuldigheid, die hij aan de dorpskerk ten geschenke aanbood. In 't bezit van een bijna teugellooze verbeelding, met moeite zijn visioenen terugvoerend tot verstaanbare gegevens van een traditioneel sujekt, hoewel hij zijn dichterlijke vindingen altijd op verrassend reëele wijze weergaf, zóo leeren wij den grooten mystieken meester kennen, die de drie stukken van Nafraiture geschilderd heeft. God de Vader, verheft zich in 't gestarnte der hemelen en houdt in Zijn handen werelden vast. Het is het uur van het Laatste Oordeel en de opstandings-engelen voeren de rechtvaardigen in den schoot des Scheppers terug. De hemelsche boden en de verrezenen, weer in de Alziel opgelost, zijn in lange, blanke waden gehuld, zoodat het hoofd met den eerwaardigen baard en de handen van den Eeuwige te voorschijn komen als uit een maagdelijken golf van licht en damp. Het gelaat van sommige der engelen laat zich raden, doch de uitverkorenen hullen hun aangezicht in hun hemelsch gewaad. Er bestaan geen op zich zelf staande schepselen meer. Allen smelten in Godseenheid samen en wenden zich wellicht al te gaarne de weeke sluiers om het hoofd. - De Heilige Geest zweeft boven den aartsengel, die Adam en Eva uit het Paradijs verdrijftGa naar voetnoot(1). | |
[pagina 12]
| |
De uitvoerder van den goddelijken wil verlaat de engelengroep die hun mystieke dansen staken om den zondenval te beweenen. In zijn vlucht omhoog gehouden op zijn wieken van azuur, bovennatuurlijk licht in zijn wijd afhangend gewaad, staat de engel voor ons en schijnt neer te buigen onder het gewicht der uit te oefenen wraak. Zijn voeten beroeren niet den groenenden bodem, waar de slang en de appel aan den val van den mensch herinneren. En met éen vleugelslag zal hij zich weldra weer gevoegd hebben bij zijn goddelijke genooten. Wat hier nu volgt, God de Zoon, is het schoonste van de drie Nafraituursche stukken. Twee engelen, begaafd met bovenmenschelijke kracht, loopen onvermoeid door de velden met den glorieusen zweetdoek waarop het bloedig gelaat van den Verlosser, tusschen hen in. De uitgestrekte landen zijn vol vrede en als verheerlijkt in een heiligenden dageraad; de herder buigt zich en vouwt de handen; de landbouwer doet zijn vee stilstaan en bidt mede. De hemelsche kinderen echter worden niet in hun loop gestuit. De eene heft de lelie omhoog, de andere vertrapt de slang. Zoo werden de beide extremen der menschennatuur, elkaar tegenovergesteld, wijl het beeld van den Verlosser voorbijgaat. De kleine dragers van het goddelijk lijnwaad zijn in rouwsluiers gehuld, maar van hun gezichtjes straalt verrukking. Het bloed stroomt van het gelaat van Jezus neer, doch dat bloed doet rozen ontbloeien. Het werk der verlossing is volbracht.Ga naar voetnoot(1) Wel is het waar dat het gelaat van Jezus wat al te zeer verstoffelijkt is en dat we de kleur wat minder scherp en droog zouden gewenscht hebben, doch we hebben ons slechts neer te leggen bij de opvatting van het kunstwerk en de inderdaad verwonderlijke weergave er van. De verbeeldingskracht en het sterke werkelijkheidsgevoel, dat men saâm vereenigd, in het talent van Frédéric aantreft, vinden we tevens meer of min geslaagd in zijn serie Franciscus-tooneelen weer. St. Franciscus als 't ware tot uitgangspunt nemend, keert de kunstenaar eerst tot dezen weder als zijn kunst zich lang gelaafd zal hebben aan de bronnen van de vaderlandsche natuur. Frédéric wijdde meer dan twintig composities aan den Arme van Assisi, vier daarvan, waaronder twee groote Drieluiken, waren op de tentoonstelling aanwezig, en het is hier niet meer den Umbrischen Poverello dien hij ons toont, maar een goeden monnik uit Vlaanderen of Walenland. St. Franciscus verschijnt ons in landschappen van West-Vlaanderen, van de Kempen of de Ardennen. Hij wandelt van Knocke naar Nafraiture en praat met de konijntjes uit de duinen en de schapen op de hei. Hij rust in den groenen schemer- | |
[pagina *7]
| |
LÉON FRÉDÉRIC: DE H. FRANCISCUS IN HET VELD.
(Eig. van den heer Combaz). | |
[pagina 13]
| |
schaduw der groote ardeensche wouden, of rept zich langs een Brabantsche vlakte naar een oud paard, dat zijn groote silhouet tegen onweerswolken afteekent. JACOB SMITS: De Nood Gods.
(Eig. van den heer Bouloin). Zoo verrijken zich de Fioretti, die hem noch door Bonaventura, noch door Giovanni di Muro ingegeven zijn, maar de grootst mogelijke waarschijnlijkheid, volgens de Franciscaansche legende, vertoonen. Klaarblijkelijk heeft Frédéric zich niet als Giotto van Assisi, tevreden gesteld met het weergeven der essentieele gebeurtenissen in de legende, zooals die door de Umbrische bevolking werden verhaald; - we vinden de heilige geschiedenis getransformeerd door een Vlaamsche verbeelding, die verliefd is op duizend kleine détails, die zich dikwijls meer met de natuur dan met den held zelf bezig houdt - met vlakten, duinen, boomen, stroomen, dorpen en dieren, die hem omlijsten en begeleiden. Zoo zien we in hem een meester van ons eigen land, sterk gelocaliseerd, bedeeld met een analytische verbeelding die als instinctief volgens de wijze van Breughel te werk gaat. Die Franciscaansche stukken zijn niet alle van gelijke kracht, doch men weerstaat niet aan de bekoring van die Preek aan de konijnen en de Preek aan de schapen (Drieluik, verz. Combaz). En onder al de tooneelen van de op de tentoonstelling vereenigde legenden, kan men zich niet verzadigen aan de bewondering van | |
[pagina 14]
| |
dat Oude Paard (verz. Bruylants) het arme, goede dier, dat in nood verkeert en rustig wordt, zoodra het den kleinen man in zijn pij met groote stappen naar zich toe ziet komen.
***
Jacob Smits is een mysticus, minder complex, zijn inspiratie is meer volgehouden religieus. Hij verhoogt zijn volksche godsdienst door een welsprekend en door lijden verfijnd gevoel. De eenvoud zijner kleuren past uitnemend bij die zijner onderwerpen en indien een overdadig aanwenden van bitumeuse schaduwen, te veel aan de kunstmatige hulpmiddelen van Israëls doet denken, verzinnelijkt de kracht van enkele zuivere tonen heel het innerlijk vuur, dat in den kunstenaar gloeit. In ieder geval deden de acht, ter tentoonstelling ingezonden stukken, een duidelijk licht op een zuivere en harmonieuse persoonlijkheid vallen, wien een plaats toekomt naast Frédéric. De omtrekken op den Judaskus (verz. F. Speth) roepen een grootsch omsluierd, hallucinant beeld voor onzen geest op. De Christuskop (verz. van Staatsminister Beernaert) is een studie waardig den tijd van Rogier van der Weyden of Quinten Metsys. Maar vooral de Nood Gods (verz. Boulain), gunt ons een blik op het innig gevoel van den schilder en zijn groote, aangeboren kwaliteiten. Zooals men weet woont Jacob Smits in de Kempen, te Moll en is het dus zeer begrijpelijk dat hij zich zijn modellen uit zijn onmiddellijke omgeving kiest. Op zijn Pietà, is de moeder van den Heiland een arme, vermagerde Kempische boerin, met oogen zwaar van lijden en tranen. De achtergrond van het stuk is goud en evenwel roept hij in onze herinnering de grootsche eenzaamheid en de hooge Kalvariën van de Kempen voor ons op, terwijl ons naar de lippen stijgt, het naiëve en verheven Lijdensverhaal, zooals het door de boeren in de Kempen wordt gezongen: Wat staken ze onzen Lieven Heer door zijn hert? ***
Dat zelfde lokale en folkloristische gevoel, doordringt het werk van Auguste Donnay; doch hier geldt het een droefheid, die zich uitdrukt in meer teedere harmonieën en een werkelijkheidszin, die zich aanpast aan de anecdotische bonhomie, den waalschen geest eigen. Donnay woont winter en zomer in een klein dorpje, aan de oevers van de Ourthe, te Méry bij Tilff, en leeft daar op de eenvoudigste wijze der wereld het leven van een groot | |
[pagina *10]
| |
AUG. DONNAY: HET OVERBRENGEN VAN HET LIJK VAN ST WALHERIUS.
(Schets voor de versiering van de kerk te Hastière, prov. Namen). | |
[pagina *11]
| |
AUG. DONNAY: ST WALHERIUS BERISPT ZIJNEN NEEF.
(Schetsen voor de versiering van de kerk te Hastière, prov. Namen) AUG. DONNAY: ONTDEKKING VAN HET LIJK VAN ST WALHERIUS.
| |
[pagina 15]
| |
kunstenaar. Het omringende land heeft geen geheimen voor zijn oog en voor zijn hart en de wolken hebben hem in hun vertrouwen genomen. Niets van de behaagzucht, de heftigheid, de bevalligheid, het kwaad en het goed humeur van de Ourthe is hem ontgaan. Hij is haar dichter. En de droom van den meester ontrolt zich in landschappen, waarin we dikwijls een godsdienstige gedaante zien wandelen; een zilveren engel die aan twee verbaasde houthakkers verschijnt of de Heilige Familie, die moeizaam een keiweg in de omstreken van Méry bestijgt. Een kleine Kalvarieberg, waar het lieflijke der schildering het smartelijke van wat er voorvalt, verzacht, gaven den bezoekers der tentoonstelling een hoogen dunk van dezen uiterst godsdienstigen schilder, met zijn sterk sprekend gewestelijk gevoel. Het laatste schilderijtje is een allerliefst stukje vol innig, vroom sentiment; de Bethlehemsche huisjes reien zich langs de oevers van de Ourthe, waar de Maagd zich op een mijlpaal heeft neergezet. Wat is ze teeder en bevallig in haar half verkleumde houding! St. Jozef vraagt den weg aan een voorbijganger, die daar heel mirakuleus voorbijkomt en die door een goeie, dikke overjas met een kraag, tegen de kou wordt beschermd. De voorbijganger is even milddadig en gastvrij als August Donnay zelf, en het huisje dat hij aanduidt is misschien wel de gezellige woning van den meester zelf, die zich schuchter tegen den rotsenheuvel van Méry verschuilt! En bij 't zien van dit mooië stuk schieten ons weer allerhande aardige, oude Waalsche rijmpjes te binnen. Het gebeurt wel eens dat Donnay in dichterlijk proza zijn godsdienstige stukken beschrijft en men vindt daarvan een alleraantrekkelijkst staaltje in een der laatste nummers van Wallonia, dat aan den meester van Méry, den waalschen broeder van den dichter-verbeelder Max Elskamp gewijd is. Na eenige moeite zien we er hoe ‘la benoite Vierge Marie avec Jésus et Monseigneur saint Joseph arrivèrent un soir de lune sur la terre violette aux lointains sombres, la terre où les pierres sont pensives comme des visages, - au vieux pays de Wallonië.’Ga naar voetnoot(1) Het zelfde nummer bevat tevens alle verlangde inlichtingen aangaande de voorgenomen versiering van de kerk van Hastière-pardelà. De ijverige geestelijke van dit eerwaardige Romaansche gebouw ‘rêve de refaire un sanctuaire où tout serait à la hauteur du culte.’Ga naar voetnoot(2) Aan Aug. Donnay is een belangrijke wandversiering besteld, waarvan de schets op de tentoonstelling te zien was. Dit werk illustreert het leven en den dood van St. Walherius, pastoor-deken van Ouhaye, die in het begin der xiiie eeuw geleefd heeft. Op een der zijpaneelen verwijt St. Walherius (of St. Vôhi, zooals 't volk zegt) zijn neef zijn losbandig gedrag, op het tweede drijft het lijk | |
[pagina 16]
| |
van den heilige, door bovennatuurlijk licht omstaald op 't water (de neef heeft zich op zijn oom gewroken door hem in het water te gooien). Eindelijk, op het middenpaneel, zien we de begrafenis van den heilige. Nadat de paarden geweigerd hebben om het lijk te trekken, werden, op raad eener oude vrouw, twee, nog nooit het juk gedragen hebbende vaarzen, voor de lijkbaar gespannen, die langzaam de helling optrekt... We twijfelen niet aan het welslagen dezer onderneming, Aug. Donnay bezit de ware gaven van den décorateur: gevoel voor moreele synthese en plastische vereenvoudiging. Zijne schets voor de Legende van St. Walherius, was op zich zelf al een allerbekoorlijkst werk en heel een programma voor wandversierings-esthetiek. W. DEGOUVE DE NUNCQUES: De Slaap van Jezus.
***
De kunst van een Frédéric, een Jacob Smits, een August Donnay, is tot het meesterschap ontloken. Twee hunner, Frédéric en Donnay hadden reeds in 1894 deel genomen aan het Salon idéaliste, dat te Brussel, onder leiding van de Rose-Croix was gehouden en tegen ‘les représentations de la vie contemporaine, le portrait non iconique, les paysanneries, les paysages etc:’ gericht was. Frédéric en Donnay zijn thans ver verwijderd van het opgeschroefd | |
[pagina 17]
| |
mysticisme, dat er heerschte in die kapel, waar men nog enkele van deze exposanten van de jongste godsdienstige tentoonstelling aantrof: Constant Montald, G.M. Stevens en Karel Doudelet. JAMES ENSOR: De Troostende Maagd.
(Ex-voto van den schilder). Een al te ver gedreven streven naar een preraphaëlitisch esthétisme en néo-latijnsche ideologie, verstikten er de oprechtheid onzer overgeleverde aspiraties. Nietemin hadden zekere voortbrengselen onzer kunst er een zekere peinzende en sierlijke bevalligheid, zoo al niet een hooge mate van oorspronkelijkheid uit overgehouden. Zoo o.a. de Verkondiging van G.M. Stevens, een der beste werken van dezen kunstenaar, zoo de Gewijde Hof van Middeleer, waaruit men den | |
[pagina 18]
| |
mystieken geur der Brugsche schilderkunst in kon ademen. Heeft men Arthur Craco niet een weinig als het slachtoffer te beschouwen van die al te intellectueele en wijfelzieke godsdienstigheid van het einde der xixe eeuw? Men kent die bliksemfitsen van geloovigheid die het zeer verscheidene, visionnaire en moeilijk te begrijpen werk van dezen kunstenaar bepalen. De groote kwaliteiten van verbeelding, grootheid en zelfs van techniek, zijn overvloedig aan te wijzen in het Visioen van St Hubertus (opgehoogde teekening) en de Trois vertus théologales (id.). Doch zekere affectaties in de bewegingen, doen onstandvastigheid van sentiment vermoeden en het decoratieve streven van den schilder komt in de fijne lijnen zijner gekleurde teekeningen niet duidelijk genoeg uit. - Indien ik James Ensor niet kan beschouwen als behoorend tot de school van Péladan (hij zou 't mij zijn leven lang niet vergeven!) kan ik evenmin spreken van de mystieke naïeveteit van dezen geduchten pince-sans-rire. Maar is het al niet veel dat hij zooveel spiritueel ontroerd gevoel in zijn Troostende Maagd (Ensor zelf geknield voor een sprookjes-Madonna), zooveel traditioneele humor in zijn Légions fantastiques, een der goede Bosschiades, waarvan de Anglo-Vlaamsche schilder het anti-puriteinsche geheim bewaart, heeft weten te leggen - en verder zulk een verrukkelijk teedere bekoring in zijn Aanbidding der Herders, waar de boeren in een troepje bijeengedrongen voor den ingang van den stal, zulk een wondermooie geëxtasieerde groep vormen. En welk een kleurenfeëenspel ligt er niet in dien hemel en die zee iriseerend in haar schelptinten en in zijn Christus die den storm bedwingt. Is dit kunst om de kunst? En zou Ensor's werk ons zoo dierbaar wezen indien we voelden dat er geen ziel in lag? Neen, de meester die in 1884 van de Brusselsche tentoonstelling werd uitgesloten en in wien de jeugd van heden een harer meest geliefde voorgangers ziet, heeft de hem rechtmatig toekomende plaats op de tentoonstelling van godsdienstige kunst ingenomen.
***
De heeren De Gouve de Nuncques, van de Woestyne, Albert Servaes, vertegenwoordigen naar onze opvatting, de opkomst van het jeugdig mysticisme; ze zijn de hoop van 't vaderland, waar Frédéric, Jacob Smits en Aug. Donnay de meesters zullen zijn. Maar zooals 't gebeurt, de leerlingen zijn van de ouderen verschillend en de jonge school neigt er toe, om zich van de onmiddellijke werkelijkheid los te maken. Hun godsdienstzin richt zich naar het absolute, dat ze niet uitloope in inconsistente en oppervlakkige extases! - De Gouve de Nuncques, de oudste van de drie, bezit de teederste, zachtste, meest christelijk bescheiden ziel, waarvan hij de schatten in een heerlijk | |
[pagina 19]
| |
gedicht, De slaap van de Maagd, heeft uitgestort. Het is een stuk waarvóor de akademiekers een gemakkelijke triumf kunnen behalen. Het valt niet licht om zich in deze weinig doorgevoerde techniek terecht te vinden. GUSTAAF VAN DE WOESTIJNE: ‘Christus’.
(Eig. van den volksvertegenwoordiger Frans van Cauwelaert). En hoe zouden dooven kunnen hooren onzichtbare engelenkoren, die het goddelijke Kindje wiegen! In den Kalvarieberg van denzelfden kunstenaar leeft een diep-zedelijke realiteit in een rouwzware atmosfeer gehuld. De Judaskus is enkel maar, hoewel op nobele en juiste wijze, aangegeven. - Van de Woestyne en Servaes, behooren tot de school die door den beeldhouwer Minne te Sint Maertens Laethem tusschen Deynze en Gent geslicht is. Er is hier geen sprake van een scholastische programma-groep, noch zelfs van een kolonie zooals die te Tervueren en Genk bestaan hebben; enkele jongelieden, alle van verschillend temperament, hebben zich enkel in het door Minne ontdekte dorpje willen vestigen en het valt gemakkelijk om de affiniteiten | |
[pagina 20]
| |
van Van de Woestyne en Servaes met den grooten beeldhouwer van het Rodenbach-monument te onderkennen. ISIDOOR OPSOMER: Jezus predikend te Lier.
(Museum te Lier). Van de Woestyne ziet alles overigens zeer scherp, in een streng persoonlijk en aantrekkelijk licht, zijn Hora-Alba, de maagd die wandelt in den zilveren morgen onder het beschuttend looverdak, is tot hiertoe te weinig begrepen en men heeft heelemaal geen oog gehad voor zijn Ecce Homo, een teekening, waarvoor hij de stift van den een of anderen grooten Gotieken meester heeft weergevonden. Deze werken zullen | |
[pagina 21]
| |
echter eerst later op hun juiste waarde worden geschat en van den Heiligen Avond van Albert Servaes, meenen we hetzelfde te mogen zeggen. Op dit stuk zijn de bruine oevers, het groenachtig water, de veerman die links zijn pont voortstuurt, alle, op 't eerste gezicht verrassend. En niettemin welk een diep mysterieuse en inderdaad godsdienstige harmonie ligt er: LOUIS G. CAMBIER: De Vlucht naar Egypte.
En ces heures de soir et de brumes ployées... ***
Het streven en het werk van Richir, van Aise, Opsomer, J. Leempoels, Delaunois, Beauck, Cambier en Lambert zijn bekend. Het zijn allen kunstenaars van verdienste, die op verschillenden prijs werden geschat en wier deelname aan de tentoonstelling van godsdienstige kunst om zeer verschillende redenen gewettigd was. Van wijlen van Aise was er een schets voor den in 1883 geschilderden St. Lieven, thans in het museum te Gent. Van Richir de | |
[pagina 22]
| |
Maagd der Annunciatie, een beetje wereldsch, maar met mooie schildering in de haar omwolkende tulle. Van Leempoels, vroeger een ernstig mededinger van Frédéric, een Johannes den Dooper waarin de technische strakheid van vroeger wat verzacht is. KAREL DOUDELET: Jezus door het straatvolk bespot.
Van Camille Lambert een tamelijk uitdrukkingsloozen St. Remaclius (waarin echter zonder voorbehoud den goeden wil van een virtuoos valt te roemen, die zich wel een weinig vermoeid moet gevoelen van zijn gewone onderwerpen, van een slappe elegantie); van Beauck, een in zijn plechtige starheid een weinig al te doodschen Christuskop (niettemin zeer zeker nog een aan te moedigen poging!) Bij Isidoor Opsomer en L. Cambier, is het godsdienstig gevoel minder toevallig. Het groote doek van den eerste, zijn Christus predikend te Lier, met zijn zoo juist opgemerkte, schilderachtige toehoordersgroep, het mooie hoekje van de oude stad, met de aardige, roode geveltjes en het koor van de kerk dat boven de hoofden der luisterenden uitsteekt, hebben we met genoegen weergezien. Het is een sterk gekleurd, echt Antwerpsch stuk, dat ons doet betreuren dat men nog nooit aan Opsomer heeft gedacht voor het schilderen van een Kruisweg in het een of ander blank Vlaamsch kerkje. De heer L. Cambier heeft vroeger de Heilige Steden bezocht en er landschappen en composities, | |
[pagina 23]
| |
die indruk op hem hadden gemaakt, van meegebracht. Doch in dat eerste werk lag nog te veel conventie. De kunstenaar is echter in alle oprechtheid met zichzelf te rade gegaan. Hij heeft zelfs den moed gehad om zich aan de lucht van een meester (Maurits Denis) te onderwerpen en heden zien we hier het resultaat van in zijn werk. Zijn Vlucht naar Egypte is een mooi stuk, van een edel decoratieve kalmte, waar een bestarnde nacht het Heilig gezin voorlicht onder de wijd uitgespreide takken van een dooden olijf, als symbool van de droefheid dezer wereld. EMIEL FABRY: De Heilige Michael.
***
De hernieuwde kunst van Cambier voert ons als van zelf tot de schilders met monumentale strekking. Eugeen Smits, in wien de ziel van een Veronese herleeft, had hier als een voorman aanwezig moeten wezen. Helaas wie heeft ooit het decoratief genie van dezen meester gesteund en welke wanden werden ooit toevertrouwd aan zijn penseel? Smits had op deze tentoonstelling niets dan een overigens allerliefst stukje, het Wonder van de Rozen, terwijl Mej. d'Anethan haar groote schets voor een decoratief ontwerp voor de kapel van het Hôpital Cochin en een fragment dierzelfde decoratie had afgestaan; vooral in de schets merkten we meer dan een uiterst wélgeslaagd gedeelte op. Van Karel Doudelet, den mysticus, die eertijds tusschen Minne en De Gouve de Nuncques geplaatst kon worden, | |
[pagina 24]
| |
was er het groote doek de Bespotting van Christus, waar de Heiland, op den Laocoon geïnspireerd, onder de woeste volksmenigte verdwijnt, maar waarop de blik zich gaarne hecht aan een mooi verlicht en handig aangebracht klassiek décor. JULES JOUDAIN: Sinte Alice.
(Bij den Ruysbroeck van denzelfden kunstenaar, durf ik niet stil te staan, hoewel zijn achtergrond van met mos begroeide boomen, mij wáár en dichterlijk van opvatting schijnt te zijn). Fabry was er met zijn vlammenden St. Michiel, van een bijna bovennatuurlijke impetuositeit en met een dooden Christus (nimmer heeft hij een zuiverder, soberder, grootscher figuur geteekend en gemodeleerd dan dezen op den grond uitgestrekten Heiland). Verder vonden we de goede eigenschappen van het debuut van Langaskens weer, in zijn Christus aan het Kruis en zijn St. Joris en we voelden bij onze beschouwing van het teeken- en schilderwerk van Alfred Delaunois, vooral bij zijn eenvoudig-levendige silhouetten van monniken, dat ook hij niet beter vraagt dan om de decoratie van een kapel, een transept of een koor aan zich te zien opdragen. Montald schilderde een de kruiswonden ontvangenden St Franciscus en denzelfden heilige met de vogels in gesprek, die de door den architect Van de Voorde opgestelde kapel versierden. Men heeft aan al dat schilderwerk, een al te sterk op den voorgrond tredend Giottisme verweten. Gave de hemel dat Giotto, op gelijke wijs, al onze kerkversierders geïnspireerd had! dat ze allen in staat waren om met gelijke zoetheid en gelijken smaak, de heuvelen en campanilen van Umbrië voor ons op te roepen en met gelijke waarheid de broeders van St. Franciscus te schilderen, zooals ze met verrukking naar den monnik van Assisi luisteren, als hij tot de duiven | |
[pagina 25]
| |
spreekt. Bij werk van zulke belangrijkheid spreken we liever van de goede eigenschappen dan dat we de aandacht op de gebreken zouden vestigen! VICTOR ROUSSEAU: Maagd met het Kind (schets).
*** De afdeeling beeldhouwkunst vereenigde werk van Mennier (Christusbeeld in hout, verz. Al. Braun), Dillens (moulage van zijn eenvoudigen en eleganten Heiligen Lodewijk in het Museum te Elzene), Kemmerich, met de weinig | |
[pagina 26]
| |
uitvoerige schets voor een overigens schoon opgevat monument voor Ruysbroeck l'Admirable, van Valeriola een groote Christus aan 't Kruis, van Jourdain een bevallige, kleine Ste. Alice, heel gelukkig gekozen als propagandabeeldje door den pastoor eener Brusselsche parochie en verder Minne, Rousseau en Verbanck. Het werk van Minne is bekend. We vinden het, dank zij de welwillende tusschenkomst van den heer Osthaus, den inrichter der Duitsche afdeeling, op de tentoonstelling. Verbanck is de maker der beide St. Jannen, die in de kapel van Van de Voorde, aan weerszijden van het altaar waren aangebracht. Ik geloof dat men niet voldoende aandacht geschonken heeft aan deze beelden, die met vaste hand zijn uitgevoerd en geheel in architecturalen geest opgevat. De vervaardiger ervan, een Gentenaar, is echter in zijn onmiddellijke omgeving niet onopgemerkt gebleven en 't is aan hem dat men de uitvoering van het gedenkteeken voor de Gebr. van Eyck heeft opgedragen. Laten we hopen dat onze monumenten-commissies veel werk voor hem in onze kerken zullen vinden en dat ook Victor Rousseau in de gelegenheid zal worden gesteld om zijn Madonna voor de kerk van Hastière-par-delà uit te voeren, waarvan de groote beeldhouwer ons het ontwerp heeft getoond. Het is een prachtige figuur, die de kunstenaar gemakkelijk zal kunnen afwerken (alleen de hals van de Maagd scheen me wat lang) en toch de doordringend-intime bekoring er van bewaren, dat als de moreele signatuur is van den beeldsnijder Rousseau. In de internationale afdeeling van godsdienstige medaljeerkunst, zoo uitstekend ingericht door den heer V. Tourneur, vraag ik andermaal voor enkele namen van Belgische beeldhouwers de aandacht: Jules Jourdain, Vermeylen, Wissaert en F. Dubois, terwijl we het alleen betreuren dat deze laatste, zoo oprecht godsdienstig en zoo heel oorspronkelijk in zijn goudsmeedwerk, er nimmer in heeft toegestemd om op ruimere schaal te exposeeren. De kunsten van het metaal waren enkel door de heeren Alexandre en L. Rion vertegenwoordigd. De laatste had een wijwatervat, versierd met koperen symbolen der vier Evagelisten, tentoon gesteld. Rion is onze eenige kopersmid, maar hij is een meester in zijn vak. De kritiek stelt echter zóo weinig belang in dezen vorm van sierkunst, dat ze niet bij deze stijlvolle ornamenten heeft stil gestaan. Wanneer zal men zich dezen groot- en werkmeester eens herinneren om hem een officieele bestelling te doen? Of wie zal op den goeden inval komen om hem aan te stellen als hoofd van een school voor ‘Dinanderie’? De gekleurde kerkramen en ontwerpen daarvoor van Charles Baes, Hagemans, Evaldre en Craco, waren niet van verdienste ontbloot, doch ze geleken in de verste verte niet op de werken die uit den vreemde waren ingezonden. De imageries van Gisbert Combaz, de graffiti van den heer Cauchie, de liturgische gewaden van | |
[pagina 27]
| |
Mej. Grossé, het bindwerk van Mej. Serville, muntten enkel door hun gewetensvolle uitvoering uit. JAN TH. TOOROP: De Apostel Simeon.
(Teekening, fragment van het H. Avondmaal). Drie architecten hadden aan de tentoonstelling deelgenomen. Vaes en Creten hadden in ‘staff’ en op de uitvoerings-grootte, de kapel ingezonden, die hun besteld was voor het volks-sanatorium van ter Hulpe-Waterloo. Een al te haastig monteeren had dit ontwerp een zekere mate van elegantie doen verliezen, die zich in de kleine reproducties van den catalogus nog meer gevoelen deed. Het werk zondigt overigens door overdaad van detail en al te bonte kleuren. Hoe zelden ontmoet men eenvoud bij onze Belgische architecten! Van de Voorde echter is in 't bezit van deze onmisbare deugd. Zijn kapel werd in ditzelfde tijdschrift reeds uitstekend beschreven en ik heb slechts te verwijzen naar het artikel van den heer de Rudder over de tentoonstelling in het paviljoen Marsan, waar het ingezonden wasGa naar voetnoot(1). Uit een liturgisch oogpunt ware het zeker beter geweest, indien er, in plaats van de twee treden die naar het altaar voeren, éen of drie waren geweest. Doch in welk opzicht verminderdert dit de kunstwaarde of ook maar het godsdienstig gevoel van het geheel? Met zijn frisch gekleurd kerkvenster, zijn discreet aangebracht borduurwerk, zou de kapel van Van de Voorde, - eenigszins gewijzigd - een allerbekoorlijkst type kunnen vormen voor een particuliere bidkapel. En welk een waarde zal er later niet worden toegekend aan die eerste en zoo levensvatbare poging tot reactie tegen de alles vermogende scholen der nabootsers en pasticheursGa naar voetnoot(2). | |
[pagina 28]
| |
JAN TH. TOOROP: Christus Eucharisticus.
In de kleine Hollandsche afdeeling voegde het werk van den heer Jan Brom, goudsmid te Utrecht, door Onze Kunst reeds in den breede besprokenGa naar voetnoot(1) en van zijn zoon E. Brom, den rijkdom zijner ciseluren en edele metalen, bij de zeldzame schoonheid van het werk van Jan Toorop. Dit Hollandsche hoekje zal een blijvenden indruk bij ons achterlaten! Men heeft alom luid verkondigd dat de heer Jan Brom, de gothiciseerende kunst van zijn land vertegenwoordigde en de Belgische pasticheurs meenden daar- | |
[pagina 29]
| |
mee het publiek het best van de onrechtvaardigheid van de inrichters der tentoonstelling te hunnen opzichte te overtuigen! Ze hebben echter de waarheid verdraaid! Ja, de naam van den heer J. Brom, beteekende eertijds Gothische kunst in Holland. Maar de kunstenaar zelf heeft ons verteld hoe hij er tien jaren geleden toe gekomen is, om een meer persoonlijke inspiratie te zoeken. Zijn toetreden tot het programma onzer tentoonstelling was zóo volkomen, dat de bekwame goudsmid zelf behoefte gevoelde om zijn warme overtuiging, bij wijze van propaganda aan de geestelijke bezoekers van den Cinquantenaire mee te deelen! Jan Toorop is evenzeer in dit tijdschriftGa naar voetnoot(1) te wel en te uitvoerig behandeld, om hier nog eens te meer zijn terugkeer tot het symbolisme en de leerstellingen der Katholieke Kerk nader te omschrijven. Laten we enkel een woord zeggen over den diepen indruk dien zijn drieluik-lithografie Et verbum carofactum estGa naar eind(2) en zijn Christus Eucharisticus, van kleine Hollandsche eerste communikantjes omgeven, zijn boekband de Katholieke Kerk en vooral zijn apostelfiguren, met het oog op een Avondmaal geteekend, op ons gemaakt hebben. We meenen niet te overdrijven met de bewering, dat laatst genoemd werk, bij al de, door den heer Julius de Boer genoemde, gevoegd, Jan Toorop op de eerste rij der godsdienstige meesters van alle tijden plaatst. Wat we voor ons zien, zijn menschen uit het volk, krachtig, vol vuur en door een wonderbare inwendige vlam verlicht. De Christus (niet bij deze inzending gevoegd) heeft, bij 't uitspreken van zijn aangrijpend woord, elk dier verschillende karakters aan een plotselinge en moeilijke proef onderworpen; vóor het volledige werk zou men kunnen herhalen wat Goethe van Leonardo's Avondmaal gezegd heeft: ‘Zwölf Lichter und ein Strahl’. Evenals de schilder van Santa-Maria-delle-Grazie, heeft Toorop in éen enkel drama al de onwillekeurige, onoverlegde uitingen en bewegingen der verschillende gemoederen weergegeven en de uitdrukking van de gezichten, - van de handen, zoo levend de laatsten, zoo juist opgemerkt, zoo echt volksch, zijn des te krachtiger weergegeven, naarmate ze in meer nederige wezens belichaamd zijn, (men denke slechts aan de Herders op Et verbum en St. Paulus op den Areopagus, voorgesteld als eerlijke volksmenschen, als afstammelingen zou men zeggen van de geëxtasieerde boeren, zooals die door onzen grooten Hugo van der Goes, onder de heilige personen op zijn goddelijke Florentijnsche triptiek gemengd zijn! Fierens-Gevaert. |
|