Boeken & tijdschriften
Gazette des beaux-arts
Het Augustus nummer bracht een mededeeling van Emile Michel over een uit Brazilië afkomstig portret van Rembrandt's vader. De eigenaar, de heer Dias Carneiro te Rio de Janeiro had Michel's oordeel gevraagd over een door hem aangekocht oud-Hollandsch mansportret. Het vaststellen van den op het portret voorgestelden persoon, leverde geen moeilijkheid op. Dadelijk trof de overeenkomst met de gelaatstrekken van den ouden man, die men uit werken van Rembrandt en Gerard Dou als Rembrandt's vader kent.
Een neteliger vraag was die naar den naam des schilders. Het liefst zou men aan Rembrandt zelf gedacht hebben, maar techniek en koloriet zijn geheel niet in overeenstemming met Rembrandt's werk uit omstreeks 1630. En in dien tijd uiterlijk moet het portret ontstaan zijn, daar Harmen Gerritsz, den 27 April 1630 begraven werd en het portret oogenschijnlijk naar het leven geschilderd moet zijn. De mogelijkheid bestaat natuurlijk, dat het een kopie naar een onbekend werk van Rembrandt is, maar ook dat is niet vast te stellen. Bode, wiens advies door Michel is gevraagd, dacht aan Backer - echter is zijn oordeel slechts op het zien van foto's gegrond. Het origineel kennende zou hij die toeschrijving wellicht niet volhouden. Dr Bredius noemde een overigens onbekend meester I.D.R., van wien hij een 1630 gedateerde studiekop van een ouden man bezit - Michel zelf geeft geen bepaalde meening wie de maker kan zijn.
Wel doet hij enkele mededeelingen van wat hem omtrent de herkomst van dit schilderij bekend is geworden, dat door tijdelijke tentoonstelling in het Mauritshuis thans voor breederen kring toegankelijk werd. De tegenwoordige bezitter kocht het op een veiling te Rio. Vroeger schijnt het behoord