in zijn Zwart en wit gevlekt Kalf (No 140), er eene van lager orde?
En was het niet een zeldzaam-teere geest die te werken stond in het zachte grijzige licht bij Wei en Water? (No 82). Zijn water, waar zich het riet veelal bruinig in spiegelt (het water op Geertgens prachtige Aanbidding der Koningen, in het Rijksmuseum te Amsterdam, zou men er naast kunnen stellen) is van eene bijna voorzichtige schoonheid die toch een geest-kracht verraadt, zeker gelijkwaardig met bravoure.
En ook de Wilgjes ‘vergrijzend’ in de lucht, zijn veel geziene, ‘dichterlijke’ zaken; maar is de smaak waarmee ze hier zachtkens werden neergetipt niet buitengewoon? (Nos 26, 77).
Een monument van fijnheid en stevige rust is wel Poggenbeek's Radbowdkerk, voor het Amsterdamsch Stedelijk Museum aangekocht. Dat oude gebouw, bruin en grijs, onbeweegbaar rustend op het groote stuk aarde, ietwat gelig groen, staat, eeuwig en stil, in de grijze lucht En door het groote stuk groen, van het grijs boven naar het klein stukje water beneden, luchtig en breekbaar, het grijzige hek.
Op de druk bezochte veiling werden de volgende prijzen besteed: Ns 44, Bruin en wit gevlekte Koe, f 920; No 56, Drie Kalveren aan een Wilgensloot, f 1000; No 96, Zonnig Boomgaardje, f 520; No 120, Varkenshok, f 820; No 131, Zwarte Koe, staande in een Weiland, f 830; No 137, De Radbowdkerk te Medemblik, f 1900; No 140, Zwart en wit gevlekt Kalf in het groen, f 925; No 148, Koeien in de Weide, f 925; No 156, Boerderij, f 1250; No 166, Melkuur, f 510.
De geheele veiling bracht ruim f 49000 op.
In den goed geïllustreerden catalogus ging een korte levensschets en karakteristiek van den schilder, door Mej. G.H. Marius, aan de beschrijving der schilderijen vooraf.
Bts.