Boeken & tijdschriften
La sculpture belge contemporaine les oeuvres les plus remarquables des statuaires belges documents recueillis par Egon Hessling avec notices biographiques par Fernand Symons 60 planches en héliogravure et héliotype, 66 illustrations dans le texte Berlin & New-York, Bruno Hessling. (1903) Prix en portefeuille: 100 frs.
DE uitgave van dit prachtwerk mag als een aardig compliment aan de Belgische beeldhouwers beschouwd worden. Ik geloof dan ook dat men gerust mag zeggen, dat ná Frankrijk, België het eenige land is dat voldoende stof oplevert, om een dergelijke uitgave naar innerlijke kunstwaarde op een hoog peil te houden. Bij het doorbladeren van dit album met ruim 120 afbeeldingen vindt men haast geen enkel onbeduidend werk - terwijl de meesterstukken van onvergankelijke waarde niet zeldzaam zijn.
Er bestaat dan ook alle reden om den uitgever voor zijn onderneming dankbaar te zijn. De reproducties op groot formaat, die het eigenlijke hoofdbestanddeel van dit album vormen, zijn over het algemeen goed geslaagd, vele zelfs zeer mooi. Ook de tekstillustraties zijn bevredigend, en het geheel ziet er voornaam uit.
Het valt echter zeer te betreuren, dat er bij het samenstellen van een zoo kostbare uitgave, niet met meer kritischen geest werd te werk gegaan. Het ontbreken van enkele groote figuren - om b.v. alleen maar de Lalaing te noemen - en het daarbij uitvoerig behandelen van middelmatiger kunstenaars, is zeker niet te verantwoorden. De voorrede, waarin de verzamelaar zelf zegt, dat zijn bescheiden taak alleen hierin bestaan heeft, om de keus der te reproduceeren werken, die aan de artisten zelf werd overgelaten (!), ten uitvoer te brengen - maakt de zaak niet beter. Ook de slappe biografietjes, waarin vooral verkregen eereteekens, medaljes, etc., vermeld worden, vergoeden geenszins het gemis aan het essentieele in een uitgave als deze: het geven van een helder overzicht van een kunstperiode, het samenstellen in woord of beeld van een brok kunstgeschiedenis, die ook latere geslachten tot leering en onderricht zal kunnen dienen.
Dergelijke bandeloosheid kan, in 't belang der goede zaak, niet streng genoeg berispt worden. Al te zwaar reeds zijn de planken der openbare boekerijen beladen met werken over kunst, die door hun omvang imponeeren, maar geen gezond voedsel voor den geest hevatten Genoeg reeds van die holle, kernlooze vruchten, kunstmatig gekweekt op den bodem van het moderne kunstdilettantisme!
Het spijt mij dit harde woord te moeten toevoegen aan de bespreking van een werk, dat blijkbaar met goede bedoelingen werd ondernomen en dat voor 't overige onze volle waardeering verdient. Maar de uitgever meldt, dat de reeks ook voor andere landen zal worden voortgezet. Misschien is deze aanmaning, om tot meer wetenschappelijke werkwijze over te gaan, dan niet vergeefs geweest.
P.B. Jr.