W.O.J. Nieuwenkamp
ONDER goed werk van Holland's jongeren behoort de kunst van Nieuwenkamp. Zonder behoefte aan bravour, zonder chic, zijn zijn penteekeningen, houtsneden, etsen, gewetensvol en overtuigd werk, hebben ze groote duidelijkheid van bedoelen bij helderheid van uitvoeren, zijn ze klaar van zien en sober van toets en houden door juistheid van lijn en kleur ook kracht en soliditeit op afstand. Hoewel het etsen minder toevalligheden tot zijn dienst heeft, minder repentirs gedoogt en minder snel tot schijnbaar succes voert dan olieverf, zijn de trucs om een schijnbaar resultaat van volheid of van kleur te krijgen vele en zeer verleidelijke; Nieuwenkamp echter gebruikt die zelden of niet, levert eerlijke kunst zonder goedkoop effectbejag, zijn wijze van werken is een bedachtzame en voorzichtige, wellicht strookend met karakter-aanleg; compositie en kleur zijn vast, en toonen bij groote deugdelijkheid solide zelfbeheersching.
Het eerste werk dat van Nieuwenkamp uitkwam was, in medewerking met Graadt van Roggen, een album: Dordrecht, zes etsen van W.O.J. Nieuwenkamp en J.M. Graadt van Roggen. Degelijk van uitvoering, juist van voelen, ernstig gemeend, zit er goed in: de diepe kleurrijkheid, de zwaarheid van oude, vervallen muren, van half duistere buurten, het echt Hollandsche, zwartachtige van water doortrokken, massieve muren, gebroken door willekeurig geplaatste vensteropeningen, en die eigenaardige rijkdom in het pittoreske, wat Hollands oude steden in het bijzonder kenmerkt.
Nieuwenkamp's werk ziet er niet uit als met moeite geboren, niet vermoeid of aarzelend; meer geeft het den indruk, of te voren de wil reeds was zóó te doen, dát te bereiken, en of dan met doortastende hardnekkigheid volbracht werd wat was bedoeld.
Een der beste en omvangrijkste etsen - te omvangrijk om te worden gereproduceerd op zooveel kleiner schaal - is de Toren te Ransdorp. Het licht valt van achter de imposante steenmassa, een