in het korte en in het lange, in het overwogene en het onbekommerde, in het persoonlijkste en het algemeen verstaanbare. Want goede stijl is een weefsel dat aan allerlei proeven kan worden blootgesteld; hij leeft uit duizend overwegingen; de stylist is een koorddanser en trapeze-kunstenaar. Maar dit is het merkwaardige: er is altijd een cirkelgang. Het streven naar goede stijl, het volmaken van een stijl, is niet te tekenen met een schuin opgaande lijn. De schrijver-specialist loopt altijd gevaar een schrijvende ‘high-brow’ te worden, die het leven is kwijtgeraakt. Het is zo heerlijk te weten dat er machteloosheid in het schrijven is. Het zeggen mag zich niet verwijderen van het doen en het zijn.
In de tegenwoordige maatschappij heeft alleen de specialist een kans. De universele mens is onmogelijk geworden. De kans om mens, in algemene zin, te zijn heeft men nog slechts in zijn vrije tijd. Hoe armelijk en schraal is vaak dat algemeen-menselijke leven, juist van de specialisten. Maar als men in het eeuwige leven gelooft en ondanks zichzelf daaraan op een verborgen manier reeds enig deel heeft, voelt men weerstand en weerzin bij iedere oproep tot specialisme. En als de moderne Westerse maatschappij, van politieke, wetenschappelijke en artistieke high-brows enerzijds en van een domme, verwilderende massa anderzijds tot specialisme ter wille van de boterham dwingt, dan zijn er Octobermorgens en grasvelden nodig om de dagtaak te verdragen en een verdrevenzijn uit een zelfgeplant paradijsje van literatuur om de bron te her-ontdekken, waaruit het woord kracht putten moet. Het laatste woord is liefde. Verbergt Gij Uw aangezicht, zo worden wij verschrikt. Doet Gij Uw hand open, wij worden met goed verzadigd. Schrijvers laten zich portretteren in denk-houdingen, met gespannen gezichten, gekeerd naar het speciale, tijdens hun knapste geestestoer als het ware. Of uit reactie in sportieve vermomming, of er geen literatuur of kunst bestond. Wij moesten hun portretten hebben van die momenten, waarop zij waren vergeten waarin zij specialiseren, waarop zij eenvoudig, doodgewoon en toch een wonderbaarlijk stuk schepping waren, zoals het kortgemaaide gras onder de nog lage Octoberzon.
Goede stijl beseft zijn eindigheid en krijgt eerst zo zijn plaats in het eindige. Geen woord is krachtig dat zijn machteloosheid niet beseft.
Zie hoe wit het licht schittert over het gras.