brengen, niet vergrooten? Wat dan? En het verhaal werd verzonnen dat het God zelf was, die een koning voor Israël had aangewezen. Niet het zwaard had hem het koningschap bezorgd - neen het was Gods werk - Saul was koning bij de gratie Gods. De menschen van het gezag hebben nooit meesterlijker zet gedaan! Geen leugen heeft hunne positie sterker kunnen maken dan deze. Met deze leugen kon alle oppositie tot zwijgen worden gebracht.
Het is deze leugen, die nog altijd, zoovele eeuwen nà de troonsbestijging van Israëls eerste koning, wordt gebruikt. Want nog steeds hebben we koningen en koninginnen, bij de gratie Gods. Nog steeds wordt, want hierop komt het neer, het gezag afgeleid van God. En men moet dit wel doen want anders ... anders is het absoluut onverdedigbaar.
Maar hierom juist, is zoo leerzaam, wat het boek Samuel ons te lezen geeft. Want dit verhaal is zòò doorzichtig, dat ieder die er kennis van neemt en het onbevooroordeeld aanziet, getroffen moet worden door het zeer duidelijk streven om het koningschap in onmiddellijk verband te brengen met den godsdienst.
Belangrijk is ook het streven om het te doen voorkomen alsof inderdaad de volkswil zich duidelijk uitsprak voor het koningschap, terwijl Samuel zich daartegen verzet. Nu is Samuel de vertegenwoordiger van den godsdienst, hij is niet alleen rechter, maar ook en vooral geestelijk leider. Zou daarin niet iets gelegen zijn van den strijd om de opperheerschappij tusschen den priester en den vorst? En wanneer dan toch Samuel, toegevend - volgens het verhaal - aan den drang des volks, op bevel van den Heer zelf, den Koning zalft,