In al mijn stukken, zoals bijvoorbeeld Kathleen, Rosary, De Bruiden, komt dat naar voren. Ik zoek thema's waarin ik dat kwijt kan.
Ik raak geïnspireerd door alles: kranten, boeken, films, tv, de straat. Een gigantische bron. Die inspiratie krijgt zijn uitweg in de studio waar ik met de dansers de zoektocht begin. De zoektocht hoe je vorm moet geven aan de noodzaak die je voelt. Dans drukt het innerlijke uit. Iedere danser heeft dat op zijn eigen manier. De bewegingen komen voort vanuit basale menselijke emoties.
Creëren is een intuïtieve strijd. Je wilt dat ene stuk maken, je bent altijd op zoek naar het ultieme, dat onvervulde aspect. Een stuk maken waar alles wat je bezighoudt op zijn plek valt. Dat geeft de motivatie om door te blijven zoeken. Hoe ik ook kan relativeren, het blijft een kwelling.
Ook het vormgeven aan artistiek beleid is creëren. Mijn ambitie met Scapino is het gezelschap sky high brengen. Scapino heeft een soort uitgesproken extraversie die je bij gezelschappen van dit formaat niet snel tegenkomt. Als je internationaal kijkt dan zie je dat de middelgrote gezelschappen veelal een inwisselbaar/stereotiep repertoire hebben. Dezelfde namen van bekende choreografen komen daar terug: Kylian, Van Manen, Ek, Forsyth, Naharin. Ik kies daar niet voor. Scapino heeft een volstrekt uniek repertoire. Wat we maken is nieuw, maar niet per definitie experimenteel. Daarvoor ben ik altijd op zoek naar gedreven kunstenaars die wat te zeggen hebben, zoals Georg Reischl en Marco Goecke, onze vaste choreografen. Dat is zeker niet de makkelijkste weg en risicovol, maar dat typeert Scapino. Wat zij maken is te allen tijde spannend en integer. Ze worden gedreven door een soort heilig moeten, het is geen kunstje.
Waar ik altijd naar zoek is echtheid, iets waarin je kunt geloven. Met onze voorstellingen willen we mensen raken en de magie, de rijkdom en de schoonheid van de dans laten zien. De dans ontwikkelen en die telkens een stapje verder brengen. Noem het een missie.
Het is een geweldig vak, maar ook een constante innerlijke strijd in een vreemde balans tussen Himmelhoch jauchzend en zum Tode betrübt. Je bent er vierentwintig uur per dag mee bezig. Het beheerst mijn leven. Dag en nacht. Ik hou van mijn vak, het is het mooiste dat er is en ik kan me geen leven voorstellen zonder creëren.