maakt. Van de hand van Jan Sadeler is eveneens het getekende portret van een andere schilder die in deze tentoonstelling een belangrijke plaats innam, nl. Joris Hoefnagel die in 1542 in Antwerpen werd geboren. Hoefnagel, eigenlijk koopman, maar daarnaast ook schilder en tekenaar, kwam in 1578 na zijn reis naar Italië in München aan en werd daar meteen tot ‘hofminiaturist’ benoemd. Hij werkte voor vorsten uit de omgeving, o.a. in Innsbruck waar hij tussen 1581 en 1590 prachtige verluchtingen maakte voor het missaal van aartshertog Ferdinand II. Vooral zijn miniaturen zijn meesterwerken, waar van de tentoonstelling en de catalogus een aantal zeldzame en zelden getoonde exemplaren bieden. Hoefnagel keerde niet meer terug naar de Nederlanden en was vanaf 1591 in dienst van de Duitse keizer Rudolf II. In 1594 vertrok hij naar Wenen
waar hij in 1600 is gestorven.
In het middelpunt van de tentoonstelling staat Friedrich (Frederick, Frederigo) Sustris, die omstreeks 1540 in Italië werd geboren, en die bij zijn vader, de uit Amsterdam afkomstige Lambert Sustris (ong. 1515-na 1591), die het in Italië tot grote roem had gebracht, in de leer was geweest. Na 1560 was Frederick in Rome en later in Firenze waar hij ook voor de Medicis gewerkt heeft. Sinds 1568 in Duitsland, kwam hij via Augsburg, waar hij in dienst van de Fuggers stond, in 1573 naar Landshut en maakte daar in opdracht van de latere hertog Willem V die toen nog in Landshut op de burcht Trausnitz resideerde, alle ontwerpen voor het nieuwe, in Italiaanse renaissancestijl gebouwde gedeelte van de burcht. Toen Willem V in 1578 de macht overnam, kwam Sustris korte tijd later ook naar München, waar hij een belangrijke rol speelde in alle grote kunstprojecten die onder Willem V werden uitgevoerd. Dit geldt voor de Grottenhof en het Antiquarium van de zogeheten Residenz, en voor het jezuïetencollege met de Michaelskirche, waarvoor hij talrijke ontwerpen maakte in de moderne Italiaanse stijl van die tijd. Hij was een uitermate veelzijdig kunstenaar,
Joris Hoefnagel, ‘Venus en Amor met planten, insekten en kleine dieren’ - Private collectie, Hamburg.
die ook op het gebied van de beeldhouwkunst inspirerend werkte en een duidelijk gevoel voor het decoratieve en de smaak van zijn tijd had. De tentoonstelling bood een grote keuze uit zijn werk, waarbij vooral de tekeningen door hun perfecte details opvallen.
Andere kunstenaars in deze tentoonstelling, die allen tot de korte bloeiperiode in Beieren hebben bijgedragen, zijn o.a. de in Keulen geboren en in Praag gestorven schilder Hans von Aachen (1552-1615), die in Italië leermeesters uit de Nederlanden had en in 1587 van Venetië via Augsburg naar München trok, waar hij vanaf 1589 in dienst van het hof werkte, verder Peter Candid (eigenlijk Pieter de Witte), die in 1548 in Brugge geboren werd en tot aan zijn dood in 1628 in München is gebleven. Ook Hubert Gerhard (in 1550 in 's-Hertogenbosch geboren en gestorven in München in 1620), Engelhard de Pee (ong. 1540-1550), wel uit Brussel afkomstig, bleef tot zijn dood in 1605 in München, evenals de iets jongere Paulus van Vianen (Utrecht, 1570), die sinds 1596 als goudsmid in München werkzaam was en daar in 1598 burgerrecht verkreeg, lid van het gilde werd, maar in 1603 naar Praag trok, waar hij in 1613 is gestorven. Vianen markeert ook het einde van deze bloeiperiode in München en de opkomst van Praag.
Overigens bood het begeleidend programma van de tentoonstelling nog een ander aspect van de betekenis en de presentie van kunste-