David Lynch meets Pedro Almodóvar’ wilde bestempelen. Daarmee wilde hij vooral zijn bewondering voor die grote voorbeelden aangeven en niet zozeer dat hij zich tussen gelijken waande. Die bescheidenheid siert hem en is trouwens helemaal terecht. Van zichzelf heeft Mestdagh ooit gezegd: ‘Ik acht mezelf een middelmatige regisseur, maar in hart en nieren ben ik een producent’. Die boutade zal hem wellicht nog een tijdlang achtervolgen, maar er zit veel waarheid in. Zo kan van Ellektra gezegd worden dat het productiewerk opmerkelijk en erg overtuigend is, terwijl het regiewerk niet altijd even indrukwekkend is. Kortom, de totaalindruk die dit debuut achterlaat, is in één woord onevenwichtig.
Ook De Kus, de eerste langspeelfilm van actrice Hilde van Mieghem als regisseur, heeft een lange ontstaansgeschiedenis achter de rug. ‘Het was inderdaad een heel zware zwangerschap, maar geen zware bevalling. Het floepte eruit’, vertelde Van Mieghem in een interview. ‘Ik was tot mijn eigen grote verbazing ook heel ontspannen, hoewel het onderwerp van de film allerminst lichte materie is.’
‘Geen lichte materie’ is duidelijk een understatement. Er worden regelmatig klappen uitgedeeld, er wordt gevochten en er is ook een harde verkrachtingsscène. De film vertelt het verhaal van de bijna zestienjarige Sarah (rol van Marie Vinck, de dochter van Hilde van Mieghem). Ze is jong, mooi en droomt ervan ballerina te worden, maar ze voelt zich vooral eenzaam. Financieel komt ze niets tekort, maar haar ouders (gespeeld door Hilde van Mieghem en Jan Decleir) hebben om uiteenlopende redenen weinig aandacht voor haar. Dat haar moeder soms zeer gewelddadig uit de hoek kan komen, is ook al niet van die aard om Sarah gelukkig te maken. Maar ze bloeit helemaal open als ze Vic (Fed) a van Huêt) ontmoet, die haar volledig begrijpt. Wat Sarah echter zelf niet begrijpt, is dat die Vic niet de witte ridder met de rode rozen is die zij zich droomt. De kus uit de titel zou weleens een judaskus kunnen zijn...
Marie Vinck (links) en Hilde van Mieghem in ‘De Kus’ van Hilde van Mieghem.
Uiteindelijk is De Kus een harde, confronterende film geworden waarin Hilde van Mieghem duidelijk met een aantal persoonlijke demonen moest afrekenen. ‘Het is niet autobiografisch’, zegt ze nochtans. ‘Maar wel gebaseerd op leefwerelden die ik ken. Ik vermoed ook dat het voelbaar is aan de film dat het onderwerp dicht bij mij ligt. Sarah die danseres wil worden is eigenlijk een metafoor voor Hilde die actrice wilde worden. Ik wilde dat vanaf mijn acht jaar en het was hels hoe dat thuis en op school tegen werd gehouden. Het was niet denkbaar om een artistiek beroep te kiezen. Maar de thematiek is ook algemener: mogen zijn wie je bent en daarin gesteund worden. Ik heb dat niet gekend en dat wilde ik ook vertellen in deze film. Het gaat voor mij over de kracht van een jong meisje dat veel ellende doorstaat, maar er toch in slaagt haar eigen weg te gaan.’
Niet alle personages van De Kus zijn even scherp uitgetekend, maar zodra Sarah in beeld komt, weet de film te boeien. Terwijl Van Mieghem als regisseur met haar korte film De Suikerpot en nu met De Kus bewijst dat ze haar eigen, specifieke stem binnen de Vlaamse auteursfilm wil veroveren, is de jonge actrice Marie Vinck ontegensprekelijk dé revelatie van deze moedige debuutfilm geworden.
Jan Temmerman
Ellektra, regie Rudolf Mestdagh, met Gert Portael, Axelle Red, Matthias Schoenaerts e.a., 2004, 120 min.
De Kus, regie Hilde van Mieghem, met Jan Decleir, Fedja van Huêt, Hilde van Mieghem, Marie Vinck e.a., 2004, 100 min.