Ons Erfdeel. Jaargang 48
(2005)– [tijdschrift] Ons Erfdeel– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 123]
| |
Alles is ‘culture’.
| |
[pagina 124]
| |
stad voorbestemd om als museum voor hedendaagse kunst en congresruimte te gaan functioneren. Nadat 51N4E de prijsvraag won voor de inrichting van het interieur spraken de architecten zich over de gehele onderneming uit. Ze bevonden de kwaliteit van de kunstcollectie niet hoog genoeg om het gebouw te dragen en stelden een ander gebruik van het gebouw voor. Met andere woorden, ze herformuleerden het programma en gingen hiervoor te rade bij diverse experts, variërend van tentoonstellingsmakers en kunsthistorici tot collega-architecten. De aanbevelingen werden overgenomen en het gebouw zal door een combinatie van cafés, winkels, conferentiezalen en culturele activiteiten als een dynamisch centrum in de stad moeten gaan functioneren. Het ontwerp van 51N4E voorziet in het openbreken van de eerste verdieping die glazen gevels zal krijgen. De opdracht waarmee het bureau zowel in positieve als negatieve zin naam heeft gemaakt in Vlaanderen is de verbouwing van het Groeningemuseum in Brugge (eerste fase 2002-2003). Dit museum ontleent zijn bekendheid en bezoekersstroom vooral aan het schilderij ‘Madonna’ van Jan van Eyck, maar huisvest daarnaast een grote verzameling van andere Vlaam-se meesters, negentiende-eeuwse schilderijen en zelfs een collectie hedendaagse kunst. Tot nog toe is de eerste fase gerealiseerd, die van het verbeteren van het parcours en de inrichting van de tentoonstellingsruimtes. Iedere zaal wordt gekenmerkt door een andere benadering waarbij telkens voor een andere kleur is gekozen, variërend van wit tot rood en zwart. De negentiende-eeuwse schilderijen hangen kriskras door elkaar aan één wand in een verder lege zaal en in de zaal van de Vlaamse meesters is een triptiek in het midden op een tafel geplaatst. De vloer van de zaal met hedendaagse kunst is, net een podium dat zich in het midden bevindt, opgetrokken uit witte glinsterende mozaïekdeeltjes. Tot slot heeft 51N4E zich inhoudelijk met het tentoonstellingsparcours bemoeid en zijn de ruimtes niet meer chronologisch geordend. Die ingrepen hadden voor alles tot doel om het bezoek aan51N4E, Herbestemming van de brouwerij Lamot in Mechelen © Sofam Belgium 2005.
het museum spannender te maken en nieuwe invalshoeken te openen op het getoonde. Maar logischerwijs heeft deze aanpak veel kritiek over zich afgeroepen. De bijzondere omgang van 51N4E Space Producers met architectuur is niet onopgemerkt gebleven. In de zomer van 2003 werd het eigenzinnige bureau beloond met de prestigieuze Nederlandse Maaskantprijs voor jonge architecten, een aanmoedigingsprijs voor jong talent onder de 35 jaar, met vermaarde Nederlandse voorgangers als Willem Jan Neutelings, Adriaan Geuze/West 8 en Wiel Arets. Voor de tiende editie kwamen voor het eerst ook Vlaamse architecten in aanmerking. De jury prees het bureau als volgt: ‘Bijzondere waardering heeft de jury voor de emancipatie van het banale die uit het werk van 51N4E spreekt. Zij maken geen onderscheid tussen high-culture en low-culture, alles is culture. Het alledaagse, hoe onbeduidend ook, wordt niet zonder meer als gegeven aangenomen, maar vormt voortdurend een onderwerp van kritische beschouwing (...).’Ga naar eind(2) Hopelijk kan 51N4E de sprankelende en uitdagende houding blijven vasthouden als ze grotere opdrachten aannemen buiten de culturele sector. Marieke van Rooy 51N4E, Postbus 1346, B-1000 Brussel, tel. +32(0)2503.50.89, fax +32 (0)2 275.67.53, mail@51N4E.com, www.51N4E.com. |