historische gebeurtenissen in historiestukken of van belerende bijbelse en mythologische verhalen. Sinds 1870, bij de oprichting van de nieuwe Rijksacademie, werd mede door de invloed van minister Thorbecke van Binnenlandse Zaken (‘de Regeering is geene oordeelaar van wetenschap en kunst’) vooral ‘de schone kunsten’ gedoceerd; kunstgeschiedenis en esthetica werden verplichte vakken.
Bijna honderd jaar was de Rijksacademie een ‘instituut’ dat vooral de nadruk legde op vakmanschap en kennis van de kunsten. De academie huldigde het adagium van haar eerste directeur, de historieschilder Bastiaan de Poorter: zij moest een kweekschool zijn ‘waar de Schoonheid ten troon zit, opdat van haar licht uitga, tot bevordering van een gelouterden smaak en waren schoonheidszin’.
Pas in 1968, het jaar van de studentenrevoltes, werd tegen die paternalistische houding geprotesteerd. Tot dat jaar bleef de Rijksacademie eigenlijk een negentiende-eeuws instituut, waar weliswaar af en toe werd gemord en gemopperd, maar uiteindelijk bleven de studenten maar soppen, kwasten en penselen op een artistiek wel heel oubollige manier. De academie was van de samenleving vervreemd. Er werd een rapport opgesteld, er werd een nieuwe directeur benoemd, maar pas in 1982, met de komst van de huidige directeur Janwillem Schrofer, werd de Rijksacademie een Instituut voor Praktijkstudie voor aankomende kunstenaars - ‘geen studenten maar deelnemers’, zegt Schrofer altijd, geen school maar een werkplaats.
De Prix de Rome is een aanmoedigingsprijs: hij wordt uitgeloofd om jong talent (tot vijfendertig jaar) in de gelegenheid te stellen zich verder te oriënteren, liefst in het buitenland. In 2002 werd de Prix de Rome Fotografie uitgereikt aan Elspeth Diederix (
o 1971). Igor Sevcuk (
o 1972) uit Bosnië mocht toen de prijs voor Film en Video in ontvangst nemen. In 2003 waren er Prix de Rome te winnen in de categorieën Beeldhouwkunst en Kunst in de
Mariana Castillo Deball, winnaar Prix de Rome Tekenen / Grafiek 2004, fragment uit ‘The Institute of Chance’.
openbare ruimte. De Britse artiest Ryan Gander (
o 1976) en de in Zimbabwe geboren James Beckett (
o 1977) waren toen de laureaten. De jongste editie van de Prix de Rome, die uitgereikt werd aan een kunstenaar die zich bezighield met Tekenen en Grafiek, bekroonde de Mexicaanse Mariana Castillo Deball (
o 1975). Vanaf 2005 zal er dus geen onderscheid meer gemaakt worden tussen de verschillende kunstdisciplines. De nieuwe vorm is een reactie op recente ontwikkelingen in de beeldende kunst, aldus Schrofer. De prijs heeft ook een eigentijdser naam: Prix de Rome.NL - dat klinkt alvast wat minder negentiende-eeuws. De Prix de Rome.NL voor beeldende kunst zal voortaan eens per twee jaar worden uitgereikt, die voor architectuur eens per vier jaar. Iedere kunstenaar die ten minste twee jaar in Nederland woont en werkt en niet ouder is dan vijfendertig jaar kan zich inschrijven.
De Prix de Rome.NL moet meer prestige krijgen. Daarom wordt er voortaan een internationale jury aangesteld en worden musea uit Londen, Parijs, Berlijn en Rome bij de Prix betrokken. Er zal tevens gewerkt worden met een roulerend voorzitterschap. Met het voorzitterschap wordt telkens iemand geëerd om zijn of haar belangrijke bijdrage aan de kunst in Europa. Om meer media-aandacht te genereren, zal de Prix de Rome.NL vanaf 2005 samenwerken met een ‘mediapartner’: AVRO