Uit ‘Cowboys’ van Lidwien Roothaan - Foto Guy Kokken.
Corry’, een historisch initiatief omdat het zoveel jaren eerder dan bijvoorbeeld Eva Bal kinderen de kans gaf om de podium kunsten te ervaren door zelf te dansen en te acteren.
De buitenwacht werd zich geleidelijk aan bewust van de kwaliteit van Het Jeugdtheater, dat zijn vijfentwintigjarige bestaan mocht vieren met de titel ‘Koninklijk’. In 1975 werd het via het nieuwe theaterdecreet erkend als één van de vier grote repertoiregezelschappen - samen met de KNS, de KVS en het NTG -, zodat de artistieke leiding, de regisseurs en de acteurs eindelijk evenveel betaald werden als hun collega's in het volwassenentheater. In 1987 volgde KJT-acteur, regisseur en poppenspeler Walter Merhottein directeur Noydens op, die zelf de fakkel overnam na de plotselinge dood van Corry Lievens in 1968. Merhottein zorgde voor een eigentijds, vrij populair repertoire voor tieners en introduceerde het verteltheater en het kleutertheater. Maar het belangrijkste accent dat hij legde, was ongetwijfeld de transformatie van het Merksems Kamertheater tot Antwerps Stadspoppentheater, dat hij onder de supervisie van het KJT plaatste en dat regelmatig voorstellingen in de Stadsschouwburg speelde, waar het KJT sinds 1980 zijn intrek had genomen.
Het KJT was tot de aanstelling van Barbara Wyckmans een vast gezelschap, wat betekende dat men regisseurs en een vrij grote acteurskern in vaste loondienst had. Toen Barbara Wyckmans door cultuurschepen Eric Antonis als directeur aangesteld werd, zorgde ze niet alleen voor de nieuwe naam, HetPaleis/ KJT, maar liet ze er ook een instelling van openbaar nut van maken, die autonoom, zonder inmenging en controle van het stadsbestuur zou kunnen werken. Ongeveer de volledige vroegere kern van het KJT stapte op. Barbara Wyckmans werkt nu alleen met losse contracten voor regisseurs, acteurs, muzikanten, decorbouwers, enz. Tijdens het eerst e HetPaleis/ KJT-seizoen - dat intussen een succesvolle, vliegende start kende met de choreografie Nat van Thierry Smits en de theatervoorstelling Cowboys van Lidwien Roothaan - wil de flegmatieke en bevlogen directeur Barbara Wyckmans drie doelstellingen in HetPaleis realiseren: theatermakers die met het jeugdtheater vertrouwd zijn, maar nog geen grotezaalproductie maakten, wil ze de kans geven om dat te doen; daarnaast wil ze theatermakers, choreografen en andere artiesten die zich al verdienstelijk hebben gemaakt op hun terrein, warm maken voor het kindertheater en hetzelfde doen met pas afgestudeerd talent van de conservatoria, het RITS en Studio Herman Teirlinck.
Het valt op hoezeer Barbara Wyckmans op allerlei manieren ramen en deuren wil opengooien. HetPaleis wordt zeker geen chique bouwwerk vol filigraan, maar eerder een glazen huis. Zo organiseerde ze vorig seizoen al een theaterschrijfcursus, waaraan onder anderen André Sollie, Johan Terryn en Geert Hautekiet deelnamen, in de hoop dat ze over het muurtje van hun specialisme heen zouden kijken. Wyckmans wil met HetPaleis immers een bijdrage leveren tot de aangroei van het jeugdtheaterrepertoire, zeker voor de doelgroep van de vier- tot twaalfjarigen waarop ze zich wil concentreren. Ook het repertoire van klassieke theaterteksten, die vaak een universele thematiek in zich dragen en dus ook een erg jong publiek kunnen raken - op voorwaarde dat het loden gewicht van de traditie eraf wordt gehaald - ligt haar na aan het hart.