York. Deze would-be commerciële productie met Juliette Binoche en William Hurt in de hoofdrollen staat immers in schril contrast met haar vroegere merkwaardige ‘andere’ films als Hotel Monterey, La Chambre en News from Home, en uiteraard ook met haar multimedia-installatie D'Est. Au bord de la fiction, die na San Francisco, Minneapolis en Parijs in het kader van het festival ook in Brussel te zien was. Akermans installatie is een indringend verslag van haar reis vanuit de ex-DDR via Polen tot in Moskou. Een eerste deel bestaat uit de film D'Est (1.50 u.), het tweede bevat 24 videoschermen, die elk een fragment van vier minuten uit deze film continu tonen, en dan is er nog een 25ste scherm met lege beelden, maar met een geluidsband waarop de cineaste haar motivatie verwoordt. Beelden van massa's wachtende mensen, straatscènes, eindeloze landschappen en ook soms benepen huiskamers evoceren op een aangrijpende manier het steeds maar ‘onderweg’ zijn. Opnieuw experimenteerde Chantal Akerman met beeld en tijd, zoals in haar vroegere films, waaraan in het Brusselse Filmmuseum tijdens het festival als hommage een volledige retrospectieve - niet minder dan 23 titels - werd gewijd. Met andere woorden, deze unieke filmmaakster beheerste dit festival onnadrukkelijk maar veel intenser dan de Amerikaanse eregast, acteur en realisator Tim Robbins.
Van heel andere aard was de première van de nieuwe Vlaamse film Elixir d'Anvers, een productie die in feite uitstekend had gepast in het kader van Antwerpen, Europese culturele hoofdstad 1993. Onder de supervisie van Robbe de Hert kregen zes jonge cineasten, onder wie twee Nederlanders, de kans om elk een korte film rond de geschiedenis van de Vlaamse metropool te realiseren. Het geheel kadert in een rondleiding van een groepje Nederlanders door een gids, vlot vertolkt door de Vlaamse tv-vedette Félice (André Steemans). Op een ludieke manier worden al dan niet volkse verhalen verbeeld over de ketter Tanchelijn (12de eeuw), over de gewiekste zakenman Balthasar de Groote, over het literaire verraad van Hendrik Conscience, de eerste opblaasbare sekspop - bekend als Mannequin d'Anvers (rond 1885) - de revolte van prostituees in de rosse buurt, de Riedijk, en over de 16de-eeuwse kapitalist avant la lettre, Van Schoonbeke. Heden en verleden vloeien vaak anachronistisch in elkaar over. Via het folkloristische verleden wordt niet zelden speels-kritisch verwezen naar de samenleving van vandaag. Dankzij Elixir d'Anvers kregen zes talentvolle jongeren, nl. Boris Paval Conen, Nathalie Deklerck, Tom van Overberghe, Wim Symoens, Wolke Klupell en Filip van Neyghem, de kans om in Fugitive Cinema-stijl hun talent te bevestigen.