selinge dood. De wijze waarop Charlotte Mutsaers de wereld van Rachel Stottermaus beschrijft, doet denken aan Multatuli's presentatie van Woutertje Pieterse. Evenals hij aarzelt zij niet zijpaden in te gaan en verhalende gedeelten af te wisselen met beschouwende. Zij laat de lezer in opstand komen tegen die uitweidingen en geeft hem soms van repliek: ‘Mutatits mutandis gaat dit over Rachel zelf’. Vinden we bij Multatuli genummerde ‘ideeën’, Charlotte Mutsaers hanteert de structuur van een rokje als indelingsprincipe. Leven, liefde en lijden van Rachel Stottermaus krijgen gestalte in zevenendertig ‘Plooien’. Het beschrijven van de noodlottige wending in Rachels liefdesgeschiedenis vergde klaarblijkelijk een andere textuur dan die van een rokje: in zeven verhoorsessies wordt de hoofdpersoon aan de tand gevoeld over haar laatste contacten met Douglas Distelvink. In eerste instantie lijkt die interviewvorm - een subgenre dat wel meer voorkomt in Mutsaers' werk - afstandelijker dan de ‘plooien’ waarin over Rachel overwegend in de derde persoon wordt verteld, maar dat is slechts schijn. Uiteindelijk mondt het laatste verhoor uit in de beschrijving van Distelvinks plotselinge dood en in de weergave van de ontroerende brief, die Rachel nog van hem ontvangt. ‘Kalverliefde’ had Rachels moeder ooit dwars over de bladzijden van haar dochters dagboek geschreven. Vele jaren later schrijft Distelvink een Jiddisch liedje over een kalfje voor haar over.
Deze Distelvink is vele jaren eerder als een bliksem ingeslagen in Rachels leven. Zij was nauwelijks dertien jaar oud, toen hij voor het eerst het klaslokaal betrad. Twee jaar later brengt zij de moed op van Utrecht naar Amsterdam te liften om hem haar liefde te verklaren, maar de
Charlotte Mutsaers (o1942) - Foto Gerrit Serné.
daarbij behorende woorden willen haar mond niet verlaten. Na dertig jaar slaat de bliksem opnieuw toe: Distelvink trekt haar voor een aanstormende auto weg op een vluchtheuvel en spreekt de magische woorden: ‘Ik kom me spoedig bij je vervoegen’. Na Grote Vervoegdag ontstaat er een liefdevolle vriendschapsrelatie tussen de twee. Wanneer Rachel op advies van Rokriem, zoals hij zich nu is gaan noemen, een bepaalde historische film is gaan zien en hem opbelt om enthousiast verslag uit te brengen, hoort zij van zijn echtgenote dat Rokriem plotseling is gestorven. ‘Als door de bliksem getroffen’. Rachel beschrijft hoe ze dan ‘wordt bevangen door een tomeloos verdriet’ en typerend voor haar - en voor Charlotte Mutsaers die ten slotte haar de