Dag van de Vlaamse Gemeenschap
De Dag van de Vlaamse Gemeenschap op 18 januari 1994 bevatte naast een reeks korte films van jong talent uit de Nederlandstalige Brusselse filmscholen, de projectie van de zelden vertoonde klassieke film Het Kwade Oog. Ook ging de meest recente film van Frans Buyens, Tango Tango, in première.
De Keukeleire (1905-1971) behoort als documentarist samen met Henri Storck (1907) tot de pioniers van de filmkunst in België. Het Kwade Oog is een ‘documentaire romancée’, gebaseerd op het toneelstuk De vertraagde film (1922) van Herman Teirlinck (1879-1967), die trouwens aan de film meewerkte.
De cineast, tevens filmtheoreticus, had als opzet het Vlaanderen van zijn tijd zo authentiek mogelijk in beeld te brengen: de eigenheid van het landschap, de geest en het karakter van de bevolking in al haar al dan niet folkloristische aspecten. Het door mensen uit de streek vertolkte verhaal van de jonge zwerver in wie de dorpelingen ‘het kwade oog’ zien, is voor de hedendaagse kijker slechts bijzaak. De kracht van de opnames, de beeldtaal en de montage overheersen het speelfilmkarakter in die mate dat de zwakke dramatische structuur, de pathetische muziek van Marcel Poot en de al te literaire dialogen achteraf ingelezen nauwelijks afbreuk doen aan de waarde van de film als document.
Frans Buyens (
o1924) realiseerde tot op heden veertig documentaires en zes speelfilms. Vorig jaar presenteerde hij op het Brusselse festival de aangrijpende film
Minder dood dan de anderen. (1) Dit jaar was hij er weer met
Tango Tango zijn laatste produktie. Het is een filmische bewerking van
Tango, een toneelproduktie van het gezelschap STAP, dat uitsluitend uit mentaal gehandicapte acteurs en actrices bestaat. Buyens' audiovisueel spektakel roept zonder woorden de ‘onvervulbare verlangens’ op, niet alleen van mentaal gehandicapten maar van de mens tout court. In sterk suggestieve, symbolisch geladen scènes, die alle aspecten van de menselijke existentie en de samenleving bevatten, brengt de cineast ‘een ode aan de beschaving’. Zij alleen is immers in staat zowel de sterkeren als de zwakkeren kans op ontplooiing te bieden. De schitterende fotografie van
‘Tango Tango’ een film van Frans Buyens - Foto Massimo Marzari.