Jeroen Krabbé als Johans vader en Joris Putman als de kleine Johan.
periode had een tweetal Nederlandse, zogeheten ‘politionele acties’ veel kwaad bloed gezet. De gemoederen waren aan beide kanten nog verhit en Haasses poging zowel de ene als de andere kant van de medaille te belichten, werd niet door iedereen in dank afgenomen. Dat ‘de Indonesische kwestie’ ook ruim veertig jaar na dato nog tot grote opwinding kan leiden, mag blijken uit de argwanende reacties op de plannen tot verfilming van
Oeroeg. Eerder al hadden onthullingen over de oorlogsmisdaden begaan door het Nederlandse leger tijdens de politionele acties, hevige consternatie tot gevolg. Nadat acteur Peter Faber, sergeant Van Bergen Henegouwen in de film, zich tijdens een interview liet ontvallen dat ook, ja zelfs Nederlandse soldaten zich soms als beesten gedroegen, liep het conservatiever volksdeel te hoop tegen de verfilming. Men had zich de moeite kunnen besparen. Regisseur Hans Hylkema overtreft met zijn film Hella Haasse in de voorzichtige afweging van pro's en contra's van beide partijen. Zowel de Indonesiërs als de Nederlanders kunnen rustig slapen, aan de film
Oeroeg valt niemand zich een buil. Of deze enerzijds-anderzijds-aanpak de film ten goede is gekomen is echter de vraag.
De film Oeroeg begint waar het boek stopt. Haasses roman beschrijft de vriendschap tussen Johan en Oeroeg, zoon van de opzichter op de plantage van Johans vader. Zij groeien samen op, zijn hechte vrienden en zien, meegesleurd door de historie, hun vriendschap onmogelijk worden.
Deze geschiedenis heeft Hans Hylkema de vorm van flash backs gegeven in het verhaal van de soldaat Johan (Rik Launspach) die vanuit Nederland terugkeert naar zijn geboorteland om deel te nemen aan de politionele acties. Zijn oude vriend Oeroeg (Martin Schwab) heeft zich ontwikkeld tot een fanatiek nationalist en onafhankelijksstrijder. Een filmlang is Johan op zoek naar deze vriend, geholpen door verpleegster Lydia (Josee Ruiter), zijn vroegere kinderjuffrouw die een dubbelzinnige (en niet al te duidelijk uitgewerkte) rol speelt.
Het voornaamste probleem van de film
Oeroeg is de wat eenduidige benadering van het Nederlands-Indische trauma, door Johan samengevat met de opmerking: ‘Ook ik heb recht op een plaats in dit land’. De flash-backs tonen een omgeving van overheersers en onderdrukten. De autochtone kinderen leren op school waar de Rijn Nederland binnenstroomt
Martin Schwab (links) als Oeroeg en Rik Launspach als Johan.
en kennen het Wilhel-