op het Antwerpse ‘eilandje’. Voorlopig zijn dat oefenlokalen, kantoren en een atelier. Er is ruimte voorzien voor een zaal, maar geld is er nog niet. Dus de voorstellingen moeten reizen.
Voor de circusmusical Barnum (1988), de volgende produktie van Joop van den Ende, worden van alle theaters lang van tevoren de bouwtekeningen opgevraagd om, indien nodig, bijtijds het toneel aan te passen. De regisseur Buddy Schwab komt over uit Amerika, het decor en de rekwisieten eveneens. Volgens Schwab is de Nederlandse Barnum de beste uit de reeks geworden. Met Cabaret (1989) wordt het tot dan toe hoogste budget besteed aan de musical: 7 miljoen gulden. Eveneens in 1989 wordt Sweet Charity uitgebracht met een nieuwe ‘rising star’ in de hoofdrol: Simone Kleinsma. Regie en choreografie zijn in de handen van Chet Walker, die jarenlang samenwerkte met Bob Fosse (maker van o.a. Cabaret). Sweet Charity trekt meer dan 150.000 toeschouwers en is reeds in het eerste seizoen volledig uitverkocht. In 1991 speelt Simone Kleinsma opnieuw een hoofdrol in Funny Girl. Men is het over de produkties van Joop van den Ende roerend eens: ze zijn af. Geluid, dans, decor, kostuums...alles is tot in de puntjes verzorgd.
Het publiek is een beetje sceptisch als Brink en Sanders het wagen om van Multatuli's
Max Havelaar (1987) een musical te maken. Het is een bijna ondoenlijke klus om uit het 200-pagina's lange fragmentarische verhaal een musical te distilleren. Het resultaat is geslaagd. Decor en kostuums zijn adembenemend mooi en de zaal is avond na avond uitverkocht. Dat mag ook wel voor een produktie die 3 miljoen gulden heeft gekost en waarvan geen cent werd gesubsidieerd. In 1991 brengen zij
Revue, Revue op de planken. Het verhaal is zwak en de grappen op het randje van vulgair. De vergelijking met de vorige produkties gaat niet op. Liedjesschrijver Robert Long en auteur Dimitri Frenkel Frank schrijven in 1988
Tsjechow, een musical rond het leven van de gelijknamige schrijver. Duitsland had al eerder interesse getoond voor het oeuvre van Robert Long en was nu de eerste in de rij om de musical te produceren. Hij gaat in 1988 in Duitsland in première en kent twee
Daan van den Durpel als Jezus en Marijn Devalck als Judas in de musical ‘Jesus Christ Superstar’ (1984).
succesvolle seizoenen. Op 18 oktober 1988 overlijdt Frenkel Frank en de plannen om de musical in Nederland uit te brengen, moeten worden uitgesteld. Na 60.000 verkochte CD's gaat hij uiteindelijk in september 1991 in première.
Tsjechow is een stijlvolle musical met een kleine bezetting. Liedjes als ‘Vanmorgen vloog ze nog’, een eerbetoon aan de meeuw, en ‘Daar sta je dan’ zijn poëtische pareltjes die meesterlijk klinken. De grote verrassing is Boudewijn de Groot in de hoofdrol.
Amper vier jaar na de Londense première wordt Les Misèrables, die reeds miljarden opbracht en in New York acht Tony Awards won, in Amsterdam klaargestoomd door Joop van den Ende-produkties, voor de première op 1 maart 1991. Les Misèrables kost 17 miljoen gulden en is tot op heden de meest succesvolle musical in Nederland (1600 toeschouwers per avond). Reeds in de eerste maanden wordt besloten de produktie te verlengen. Maar Carré is niet langer beschikbaar en men moet verhui-