Telemann herontdekt
Fluitiste Eleonore Pameijer houdt van Georg Philipp Telemann, maar vertolkt vooral veel twintigste eeuwse composities, bijvoorbeeld van Varèse, Xenakis, Brant en wie al niet. Een ongewone combinatie? Niet wie sommige van Telemanns Twaalf Fantasieën bestudeert: vol humor, grillig en snel wisselend, tweestemmigheid suggererend, met veel modulaties, montage-achtig verspringend, wat met name geldt voor de Vijfde Fantasie in C. Dat doet modern aan!
Pameijer gaf tien componisten een opdracht om verbindingen te componeren, tien commentaren, aangedragen door Otto Ketting (‘gewoon’ een lyrisch stuk), Rob Zuidam (
B'rockqueu in virtuoze barokfiguren), Misha Mengelberg (baldadig met een politiefluitje en theateracties), Guus Janssen (één grote spiraalvormig stijgende baroksekwens in
Bah Rock), Jeff Hamburg (
Facsimile, met eerder genoemde fantasie als mal), Theo Verbey (
Hommage,
Eleonore Pameijer
tweestemmig uitgewerkt, wat immers vandaag de dag geen probleem meer vormt), Ron Ford (
Between, een heel subtiele verbinding), Louis Andriessen (naar Charles Trenet, een fluxusgrap, nog weer verdergaand dan Mengelberg), Theo Loevendie (
Trait d'Union, volledig in stijl overgenomen) en Robert Heppener (
Telemann Blow-up, wat de titel suggereert).
Ik vond Verbeys compositie het mooiste, niet alleen spannend vanwege zijn experimenteel (meerstemmig) uitgangspunt, maar ook bepaald een aanwinst voor de fluitliteratuur als prachtig speelstuk.
Gelukkig is dit originele en bijzonder geslaagde project niet ‘verwaaid’, want in de maanden januari en februari toonden zich op de tournee van Pameijer VPRO (televisie) en NCRV (radio) paraat.
Ernst Vermeulen