nisten en musici van hedendaagse muziek een kans te geven. Een van de groepen die geregeld op het podium van deSingel verschijnen is ‘Champ d' action’. Dit Belgische ensemble werd in 1988 opgericht door Serge Verstockt, een klankingenieur. De concerten van deze jonge professionele musici zijn altijd boeiend, vooral omdat ze een interessant spectrum bieden van diverse tendensen in de nieuwe muziek. Naast vertrouwde namen programmeren ze ook minder bekende figuren die het ontdekken waard zijn. Een van hun concerten begon met
Dérive van Pierre Boulez, een streng geconstrueerde bladzijde met een dicht klankenweefsel, en eindigde met
Morsima, een aforistisch werk, en
Thalleïn, een vitalistisch nummer van lannis Xenakis. Daartussen brachten ze
Contratänze van de Brit Michael Finnisy (
o1946) en
Lichtbogen van de Zweedse Kaija Saariaho (
o1952). Finnisy transformeert fuga's uit Bachs
Wohltemperiertes Klavier en schrijft in een streng lineaire structuur en agressieve taal. Saariaho werkt met wisselende klankspectra, die vaak uit één lang aangehouden
Jan Caeyers (links) dirigent van het Nieuw Belgisch Kamerorkest en Jerry Aerts, directeur van deSingel.
toon opwellen en in een meer poëtische stijl uitvloeien.
Ook de pianist Walter Hus (o1959) treedt herhaaldelijk op in de concerten van deSingel. Hij verwierf bekendheid als solovertolker van het klassiek-romantische pianorepertoire; daarnaast ontpopte hij zich ook als een volbloed improvisator van zijn eigen muziek en niet op de laatste plaats als een vruchtbaar componist met een eigen stijl. Zowel in Hic et nunc als in Pour la petite culotte de Marie geeft Hus de indruk sterk intuïtief te componeren, tegelijk vanuit een forse zielsbelevenis en een zintuiglijke klankervaring. Meestal werkt hij met kleine cellen, die met subtiele wijzigingen herhaald worden, of met scherpe contrasten b.v. tussen het hoog en laag register op de piano, explosieve klankuitbarstingen naast bijna impressionistische sfeerscheppingen. Zijn muziek klinkt eigenlijk niet verrassend nieuw, evenmin traditioneel; niet afstotend revolutionair, maar ook niet alledaags voorspelbaar. Ze boeit door haar directe en indringende zeggingskracht en haar wisselende emotionele inhoud. Ook in de prestigieuze reeks ‘Uit de Munt’ komt minder gespeelde of hedendaagse muziek voor. O.l.v. Maurizio Barbacini vertolkten koor en orkest van de Munt La Donna del lago, een melodrama van Gioachino Rossini. In dit uitgesproken lyrische werk duiken de idiomatische schrijfwijze en de ‘trucjes’ van de Italiaanse componist al verrassend op. Onder alle uitvoerders schitterde de Franse mezzosopraan Martine Dupuy door haar virtuoze, soepele en gave interpretatie. Samen met het BBC-koor verklankte het Muntorkest o.l.v. Luca Pfaff La Melancholia van de Franse componist Pascal Dusapin (o1955). Bij dit ‘operatorio’, zoals de componist zijn werk noemt, schreef Danielle Cohen-Levinas een uitvoerige toelichting in het programma.
Of de luisteraar met die pseudo-wijsgerige en zwaarwichtige tekst, doorspekt met ‘geleerde’ woorden, de partituur van Dusapin be