Muziek
Dancer / Danger, theater in Weesp
Plaats: Het Domijn, een gigantische loods, die diende als militaire opslagplaats langs de spoorlijn van Weesp naar Amsterdam, nu een speelvloer gevuld met 100 m3 aarde. De uitvoerenden: 3 zangers, 2 dansers en 1 acteur, begeleid door klarinet, saxofoon en slagwerk, met koor op de band. Produktie: Taller Amsterdam (theater vanuit beeldconcepties) en House of Circles (muziek). Onderwerp: Man Ray's machine Dancer / Danger, dadaïstisch nutteloos, want tussen de raderwerken ontbreekt - van dichtbij bezien - elk verband. Taller wilde dan ook dat wij het mislukte mechaniek opvatten als metafoor voor de verbrokkelde 20e-eeuwse maatschappij. In het hyper-avantgardistische theater worden natuurlijke elementen zoals aarde, bomen, water en vuur, geconfronteerd met de ruïnes van onze samenleving, zoals omver gestoten beelden uit Oost-Europa. De zoektocht naar een nieuwe vorm van expressie wordt vergezeld van teksten van Mallarmé, Whitman, Lorca, Discepolo en de suggestieve muziek (poëtisch, maar wel wat voorspelbaar) in een samenwerkingsverband van Ilse van de Kasteelen (tevens sopraan) en Michael de Roo (tevens dirigent) en bevat citaten van Monteverdi (Orfeo) en Bach (Matthaüs Passion).
Met de speelse helderheid van dada heeft de voorstelling echter maar dan ook niets van doen, humor ontbreekt, een gitzwart (Spaans) extatisch surrealisme zet de toon, het is allemaal wel héél zwaar op de hand. Maar de beelden zijn buitengewoon, schitterend van kleur en belichting, en ja: waar zie je ergens een theater op 450 m2 speeloppervlak met 60 echte bomen?
Ernst Vermeulen