Verzamelde gedichten van Alain Teister
Dood is je eeuwige makker
Tien jaar geleden overleed in Amsterdam op amper zevenenveertig jarige leeftijd de Nederlandse schrijver en schilder Main Teister. Z'n vroege dood was het onvermijdelijke gevolg van z'n gulzige leven vol drinken, liefhebben en kunstenaar zijn. Jacques Boersma (want zo heette Teister eigenlijk) werd in 1932 in dezelfde stad geboren. Hij ging school op een katholiek college in Utrecht en een internaat in Weert. Alhoewel voldoende intelligent, kon de jonge Teister onmogelijk aarden in dit strikte, schoolse milieu. Dat bleek dan ook uit z'n houding én resultaten. Met z'n rebellerende geest zou hij zich later overigens tegen meer
Alain Teister (1932-1979).
vormen van bornerend gezag afzetten. Jacques Boersma wilde immers onbegrensd leven: in Nederland, op het Spaanse eiland Ibiza en met z'n derde vrouw in Italië. En hij wou ongehinderd scheppen: als dichter, prozaïst, kunstcriticus en schilder. Omdat veel van Teisters literaire werk (z'n beeldende kunst wordt nog regelmatig tentoongesteld) onbereikbaar dreigde te worden, werden bij Bert Bakker z'n
Verzamelde gedichten uitgegeven.
In z'n poëtisch debuut De huisgod spreekt (1964) neemt Teister allereerst de smalle kantjes van de kunstkritiek op de korrel. Door hardnekkig relativeren, hekelt hij het werk en de volgens hem vaak twijfelachtige mentaliteit van recensenten:
(als u van paarden houdt)
voor een goed stuk. Vertederende praat
over de domme schilderijen van Jan X,
een drie-koloms-kop en een foto
Het zijn eigenaardige verzen voor iemand die zelf zo actief deel uitmaakte van het kritische bedrijf. Minder eigenaardig (voor Teister dan toch) is z'n fel tekeer gaan tegen de katholieke Kerk en tegen het repressieve geloof dat z'n jeugd flinke schade toebracht (sic). Met z'n eerste gedichten en vooral met de satirische roman De kosmonaut was een bisschop (1970) schreef hij dit trauma goeddeels van zich af, zodat z'n latere, roemruchte reeks zelfont-