Poolse ‘Dag van de nieuwe muziek’
De gemeente Den Haag bereidt zich voor op een stedenband met Warschau en de ‘Dag van de nieuwe muziek’, nu voor de derde maal georganiseerd door de Stichting Ooyevaer Desk (op 13 april 1988) kon men opvatten als de eerste invulling van die samenwerking. Centraal stond de kamermuziek uit deze eeuw uit Polen. Vier kamermuziekgroepen waren overgekomen: het (zeer matige) Blaaskwintet van het Poolse Nationale omroeporkest, het (pittige) duo Alicja Kurkowska fluit en Jaroslaw Kapuscinski piano, leden van de Slagwerkgroep Warschau en - de grote verrassing van de dag - het in 1978 opgerichte Silezisch Strijkkwartet. Steeds weer wordt het bevestigd: de blazerstraditie in Nederland is superieur en de strijkerstraditie in Oost-Europa vormt andersom, ten opzichte van het Westen een klasse apart.
Van Andrzej Kranowski vertolkte het Silezisch kwartet een muzikanteske compositie, zij het nog sterk horig aan de bruïtistische traditie van Penderecki cum suis. Krzanowski hoort tot de jonge generatie die op het festival van Stalowa Wola een nieuw geluid laat horen, te weten neo-Romantisch.
Het was jammer dat deze ‘Dag van de nieuwe muziek’ een wat rommelig en ongestructureerd aanzien had, want juist in deze sector mag men de luisteraar niet aan zijn lot overlaten.
Ernst Vermeulen.