Ons Erfdeel. Jaargang 29
(1986)– [tijdschrift] Ons Erfdeel– Auteursrechtelijk beschermdScenarioschrijven in VlaanderenIn discussies over de kwaliteit van zowel de Nederlandse als de Vlaamse film komt steevast het probleem van het gebrek aan degelijke filmscenario's ter sprake. Behoorlijke scenarioschrijvers, laat staan professionals, zijn in het Nederlandse taalgebied een zeldzaamheid. Slechts Hugo Claus (o.m. Mira, Menuet, Vrijdag, Mascara) voor Vlaanderen en Gerard Soeteman (o.m. Turks fruit, Soldaat van Oranje, Max Havelaar, Spetters) voor Nederland zorgen op dat terrein voor enige continuïteit In Vlaanderen was het organiseren van een wedstrijd voor het ‘Beste Nederlandstalige Filmscenario’ een eerste poging om het schrijven van scenario's te stimuleren en het peil ervan te verhogen. Vanaf 1973 beoordeelde een jury gemiddeld een 25-tal scripts, die ze in tienvoud toegestuurd kreeg. De bekroonde scenario's bleven echter meestal in de lade liggen. Slechts enkele would bescenaristen zagen hun script verfilmd. Dat was het geval voor Ver van de stad (1974) van Ria Aerts en Ralf Boumans (In alle stilte, R. Boumans - 1978), De terugtocht (1975) van Christiaan Bossiers (film van Rob van Eyck - 1981), Maria Levy (1978) van Willy Van Sompel (Het einde van de reis, Peters Simons - 1981), Brussels by night (1980) van Marc Didden (door hemzelf verfilmd in 1983) en De aardwolf (1977) van Chr. Bossiers (gedraaid door R. Van Eyck in 1983). Met uitzondering van Brussels by night was de verfilming van deze scenario's op zijn minst teleurstellend te noemen. Vóór Diddens filmdebuut had echter een ander initiatief plaatsgegrepen. Filmmaker Harry Kümel en producent Pierre Drouot organi | |
[pagina 784]
| |
seerden in 1979 in samenwerking met het Ministerie van Cultuur een scenariocursus. De docenten waren drie Amerikaanse deskundigen van het American Film Institute: Bill Fadiman, John Bloch en Lois Peyser. De cursus was dermate succesvol dat hij in 1980 opnieuw werd georganiseerd. Het initiatief was trouwens een Europese primeur, die inmiddels o.m. in Nederland en Zweden navolging vond. Het eerste seminarie over scriptwriting werd volledig op band opgenomen, vertaald en verscheen in 1985. Het is uiteraard een lijvig boekdeel geworden, waar aspirant-scenarioschrijvers heel wat van kunnen opstekenGa naar eind(1). Twee deelnemers hebben de cursus alvast nuttig aangewend, namelijk Marc Didden (het reeds genoemde Brussels by night en Istanbul) en Marion Hänsel (Le Lit en Dust). De producer van Didden, Erwin Provoost, richtte onlangs het software-bedrijf FEMI (Flemish European Media Institute) op. Hij wil de Vlaamse filmproduktie meer internationale uitstraling bezorgen. Een van de initiatieven van FEMI is de organisatie van professionele scenariocursussen, waarvan de eerste momenteel onder leiding van Frank Daniel, artistiek directeur van het door Robert Redford gestichte Sundance Institute, is gestart. De organisatie van scenariocursussen is een belangrijk initiatief, dat de Vlaamse film een professioneler karakter kan bezorgen. Naarmate het scenarioschrijven op die manier meer aanzien krijgt en financieel aantrekkelijk wordt, zal het peil ervan stijgen. Het al of niet slagen van een filmproduktie hangt echter ook af van de produktie- en distributie-omstandigheden. En op dat gebied dient in Vlaanderen nog heel wat te gebeurenGa naar eind(2) Vlaanderens nieuwe minister van cultuur, Patrick Dewael, overweegt maatregelen om het scenarioschrijven aan de talrijke filmacademies op een hoger peil te brengen, terwijl het invoeren van de taxshelter - een fiscaal systeem om privéinvesteringen te bevorderen - de Vlaamse filmproduktie meer financiële armslag zou moeten geven. Ondertussen kijken we uit naar nieuwe produkties als Mascara van Patrick Conrad, Secrets of love van Harry Kümel, Skin van Guido Henderickx en vooral naar Love is a dog from hell van de veelbelovende jonge cineast Dominique Deruddere.
Wim de Poorter |
|