Debussy-concert te Zwolle
Drie werken van Debussy gebaseerd op zijn samenwerking met de dichter Pierre Louys zijn bewaard: de Trois Chansons de Bilitis uit 1897, Les Chansons de Bilitis uit 1901 en de daar van afgeleide Six epigraphes antiques uit 1914. Alle drie klonken ze op een bijzonder docentenconcert van het Stedelijk Conservatorium in Zwolle.
Debussy's werken zijn grotendeels derivaten van grotere projecten, hij verwierp meer dan dat hij voltooide. Met name de zetting uit 1901 voor spreekstem, twee fluiten, twee harpen en celesta wordt zelden uitgevoerd. De partituur ontbreekt en ook de losse stem van de celesta is zoek geraakt. Toen Lucienne Bouwman de vrij drukke bewerking van Pierre Boulez wilde uitvoeren raadde Rudolf Escher (een vriend des huizes) haar dat af om vervolgens zèlf met een versie bij te dragen, die genoemde zangeres ook in première heeft gebracht. In het laatste nummer van het blad Key Notes (Donemus Amsterdam) vindt men wetenswaardigheden over deze gewetensvolle maar toch nogal ingrijpende bewerking.
Met Jorge Caryevski en Cora Wagenvoorde fluiten, Erika Waardenburg en joke Schonewille harpen en jet Röling celesta zorgde Lucienne Bouwman voor het hoogtepunt van dit schitterende en hoogst zinvol samengestelde concert. Debussy schreef met zijn tweede Bilitis-zetting veel meer dan een vluchtige muziek zoals men wel eens leest. Ja: ook binnen het min of meer vertrouwde repertoire zijn ontdekkingen te doen, vindt men nog onvermoede schatten te over!
Ernst Vermeulen