Herman Portocarero (o1952).
geheime conferentie van diplomaten plaats.
Aan de hand van die verhaalelementen schrijft Portocarero een anagram van de wereld. Een anagram wordt door Van Dale omschreven als: woord gevormd door verschikking van de letters van een gegeven naam of woord. Toegepast op dit literair werk wordt die definitie: een novelle gevormd door de verschikking van de (voor Portocarero) essentiële elementen van de wereld.
Zoals uit de plot mag blijken, zijn die elementen: erotiek, dood en politiek. Maar daarnaast is er een vierde element dat de andere beheerst, nl. het spel. Via het spel kan men de drie elementen benaderen. Professor Foult beschouwt het onderzoek naar de moord als een ‘intellectuele puzzel’ (p.26), het congres is een ‘spel van de persoonlijke affiniteiten’ (p.23), de erotiek van Aïsha en het hoofdpersonage is ‘eerst (...) nog een spel aan de hand van de weinige concrete elementen die de mansarde te bieden had’, later worden het ‘complexe scenario's’.(p.37)
In het eerste deel van het boek is er een apart spel met elk van die drie elementen. In het tweede deel echter worden de verschillende verhalen (de moord, het congres, de liefde van Aïsha en het hoofdpersonage) samengebracht. Dat gebeurt niet alleen fysiek, alle belangrijke personages worden in het bordeel van madame Semiramis samengebracht, maar ook via een nieuw spel, een toneelstuk dat door professor Foult werd geschreven. In dit toneelstuk wordt de moord onthuld, worden de diplomaten ontluisterd, en wordt de verborgen liefde wereldkundig gemaakt. Het geheel eindigt in een volstrekte chaos.
De literaire kracht van Portocarero ligt in zijn beheersing van de hierboven geschetste structurele verschikking van die elementen. Maar de literaire bevrediging vindt men in een ander fascinerend spel van Portocarero: de elementen dood, erotiek en politiek worden ook in de typering van en de onderlinge verhouding tussen de personages gebruikt. Die verschikkingen zijn zo talrijk, dat ze niet op te sommen zijn. Zo is er b.v. in de verhouding tussen het hoofdpersonage en madame Semiramis een politieke kant (ze is een ondergedoken Armeense terroriste, en hij weet het), een erotische kant (in ruil voor zijn verblijf wordt het hoofdpersonage de gigolo van madame) en is de dood ook aanwezig (madame bedreigt hem met een revolver). Eén van de congresgangers, Cardoglio, zal later ‘in de armen van één van Aïsha's beroepszusters’ bezwijken (p.59), de moord is bedacht door professor Foult, anderen hebben zijn idee uitgevoerd en toch is hij diegene die de zaak oplost, enzovoort.
Portocarero ensceneert dit geheel van verschikkingen op drie niveau's: zijn literair spel met het spel (het toneelstuk, de personages) met het spel (de erotiek, de dood, de politiek) is indrukwekkend.
"Wim Trommelmans
herman portocarero, Het anagram van de wereld, Manteau, Antwerpen, 1984, 93 p.