Ons Erfdeel. Jaargang 28
(1985)– [tijdschrift] Ons Erfdeel– Auteursrechtelijk beschermdBalletDe Drie Zusters: Panov's debuut met Koninklijk Ballet van Vlaanderen.Voor zijn debuut als artistiek leider van het Koninklijk Ballet van Vlaanderen, heeft Valery Panov (o1938) het zich niet gemakkelijk gemaakt door een gedanste versie van het toneelstuk De drie zusters van Anton Tsjechov (1860-1904) op de planken te zetten. Het speciale klimaat waarin het oeuvre van deze Russische schrijver zijn verloop krijgt is moeilijk in danstaal te vatten. Uit de dialogen groeit een wereld van onbereikbare verlangens die leiden tot een verlies van de realiteitszinGa naar eind(1) Fundamenteel fout in de totaalconceptie van Panov (die zegt te streven naar totaaltheater) is, allereerst het inschakelen van twee acteurs voor gesproken rollen (de huishoudster en de majoordomo); die ‘bijfiguren’ vormen nog niet de meest ernstige tekortkoming. Echt storend worden de Harden gesprekken (waarvan de tekst grotendeels verloren gaat) door de hoofd(figuren)dansers. Als Panov meent dat hierdoor het verhaal duidelijker bij het publiek overkomt, meen ik dat hij hierdoor bewijst dat hij twijfels heeft over de zeggingskracht van zijn choreografische taal. Die choreografie noemt Panov ‘nieuwklassiek’; dit laatste begrip stoelend op zijn opleiding aan de Kirov-balletacademie te Leningrad. Ze komt als weinig nieuw en zeer klassiek over. De Drie Zusters is een solistenballet en de weinige ensembles zijn vrij eenvoudig gechoreografeerd. Het geheel is bijna uitsluitend gebouwd op soli en een groot aantal pas-de-deux, waaruit blijkt dat Panov zeer hard heeft gewerkt met de ‘sterren’ van het K.B.v.V.: Marina Nicolaou, Vivian Loeber en Galina Panova als de drie zusters Olga, Masja en Irina en de gebroeders Tom en Ben Van Cauwenbergh als Wers- | |
[pagina 289]
| |
jinin en Toezenbach. Hoewel die pas-de-deux prachtig zijn geconstrueerd (en gedanst) mist het geheel toch de dramatische overtuigingskracht die wél opklinkt uit de muziek van Sergei Rachmaninov (1873-1943), indringend vertolkt door de pianist Robert Groslot. Tsjechov-sfeer ademt ook het decor van Andreï Ivaneanu. Valery Panov wil voor heel het seizoen 1984-1985 verder zijn stempel op het K.B.v.V. drukken. Uitsluitend zijn werken komen op het repertoire: in december 1984 weer een avond-vullend ballet naar Romeo en Julia (muziek Prokofiev) en in mei 1985 Panovaria, hoogtepun-ten uit zijn vroegere balletten en de creatie van Stravinski's Lentewijding die, onvermijdelijk, zal worden getoetst aan de Sacre du Printemps waarmee Maurice Be j art in 1959 beroemd werd in ons land en die aanleiding was tot het ontstaan van het Ballet van de XXe Eeuw. André Minne
V. Panov (o1938).
|
|