‘Les mystères de l'amour’ van Roger Vitrac, door Arca
of tijdloos kader te plaatsen zoekt men een nieuwe dramatische spanning te realiseren. Het procédé dat in Jan Decortes
Tasso tot een zinvolle interpretatie leidde, werd in verschillende Vlaamse produkties sedertdien toegepast en resulteerde vaak, zoals in
Leonce en Lena, in een oppervlakkige lezing van het stuk. In hun montering van Hegenscheidts
Starkadd bereikten Gilis en Dehert wel geen consistent geheel - wat wellicht ook niet de bedoeling was -maar toch slaagden zij erin het drama vanuit nieuwe invalshoeken te tonen zonder het geheel daarom te ondergraven. Met Pirandello's
Zes Personages op zoek naar een auteur bewees Dehert dat hij alle gratuite trues had afgelegd. Hier realiseerde hij een uitzonderlijk gave produktie gekenmerkt door rechtlijnigheid en klaarheid.
Ook tijdens het huidige theaterseizoen programmeerde Area reeds enkele merkwaardige, zij het niet erg geslaagde experimenten. Zowel in Les Mystères de VAmour van Roger Vitrac als in Na '84, een variatie op Orwells roman door de Gentenaar Achilles Gautier, werd op een opvallende wijze met het gebruik van de ruimte geëxperimenteerd.
Herman Gilis stond in voor de regie van Les Mystères de I'Amour (1927) dat gecreëerd werd in het kader van het Festival van Vlaanderen. Het stuk werd opgevoerd in enkele loodsen van de Gentse voorhaven. Vitracs tekst is volgens Martin Esslin wellicht de meest volgehouden poging om een surrealistisch drama te schrijven. Hij bestaat grotendeels uit de tedere en sadistische fantasieen van twee geliefden en kan best het resultaat zijn van de ‘ecriture automatique’ (The Theatre of the Absurd, Anchor Books, New York, 1961, p.276). De toeschouwer werd geconfronteerd met een reeks chaotisch aandoende droombeelden, die door de acteurs in een excessieve, vaak groteske of karikaturale stijl op het toneel werden gezet. Wreedheden en zwarte humor karakteriseerden deze fantasieen die het publiek echter niet konden beroeren.
Het bijzondere aan deze produktie was het gebruik van verschillende locaties in de enorme ruimte van de havenloods. Decor en kostuums waren ontworpen door Mark Cnops. Een mooi beeld werd gevormd door een reeks bedden die heel lichtjes boven de grond waren opgehangen en die in hun opstelling een prachtige perspectivische wer-king hadden. Deze compositie, samen met de helemaal achteraan in de verte opgebouwde ‘picture frame’-scène suggereerde wel iets van het droomkarakter van het gebeuren maar werd verder niet geintegreerd in de actie. Voor het