Muziek en beeld: Hanns Eisler.
Weinig componisten hebben zich zoveel moeite gegeven om de problematiek van kunst en maatschappij te doorgronden als de radicaal Hanns Eisler, die reeds op zestienjarige leeftijd een oratorium componeerde onder de titel Gegen den Krieg. Zijn werk in dienst van de klassenstrijd komt vooral tot uiting in de muziek bij talloze films, die voor een belangrijk deel vertoond werden door de Stichting Combinatie van Utrechtse Muziekbelangen (Combi) in de periode van 2 tot 23 februari. De Stichting Film en Wetenschap was ook gastvrij voor een rondetafelgesprek met zeven deelnemers waaronder dr. Manfred Grabs van het Hanns Eisler-Archief, die ook bijdroeg met een referaat onder de titel Gedanken zur Theorie und Praxis der Filmmusik bij Hanns Eisler.
Een hoogtepunt vormde de opening die bestond uit de vrij abstracte film Regen van Joris Ivens uit 1929, waartoe Lou Lichtveld de opdracht kreeg muziek te schrijven (Debussyiaanse partituur voor strijkkwartet en piano), maar ditmaal hoorde men Eislers prachtige muziek Vierzehn Arten den Regen zu beschreiben opus 70 uit 1941.
Veel van zijn muziek lijkt tijdgebonden, maar deze compositie liet zich minder snel uit de herinnering wissen.
Ernst Vermeulen.