Ons Erfdeel. Jaargang 22
(1979)– [tijdschrift] Ons Erfdeel– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 285]
| |
ToneelTeaterjaarboek voor Vlaanderen 1977-1978.Jaarboeken kunnen nuttige naslagwerken zijn en dit is zeker waar voor het twaalfde Teaterjaarboek voor Vlaanderen 1977-1978Ga naar eindnoot(1), waarin van nagenoeg zevenentwintig gezelschappen en instellingen de programmatie en de cast van het voorbije seizoen zijn opgenomen, met talrijke, mooi afgedrukte foto's. De redaktie van dit dokumentaire kijkboek bestond uit Karel Hemmerechts, Mark Hermans, Rik Larivière, Antoine Moerman, Albert Hanssens, Fons Van Impe, Roland Vanopbroecke. Voor de volgende uitgave verlaat Karel Hemmerechts de redaktie en deze wordt aangevuld met BRT-producer Pol Arias en ministerieel ambtenaar Karel Loockx. In de inleidende ‘Verantwoording’ wijst de redaktie er even op dat een (eventueel) samengaan met het Nederlands Theater- en TelevisiejaarboekGa naar eindnoot(2) al een oud diskussiepunt is. ‘Het zou ideaal zijn, maar de problemen zijn niet eenvoudig: niet alleen wat de opvattingen betreft, maar ook inzake volume, prijs en dus verkoopbaarheid’, aldus de redaktie. Of het ‘ideaal’ zou zijn, valt nog altijd te betwijfelen. Verscheidenheid gaat boven uniformiteit, op voorwaarde dat men van elkaar wil leren. In Nederland dient men daarom de aandacht te vestigen op het Vlaamse jaarboek en in Vlaanderen op het Nederlandse. Het Nederlandse jaarboek is, in de opvatting en vormgeving, zoals het nu voor de tweede keer is verschenen, kwa indeling (volgens genre) en tekstgedeelte geslaagd te noemen, maar in het pocketformaat komen de illustraties vaak niet meer tot hun recht. Een nieuw diskussiepunt in verband met het Vlaamse jaarboek kan de opmerking worden die toneelrecensent Hugo Meert in zijn krant Het Laatste Nieuws maakte over een eventueel uitgeven van dit jaarboek als een nummer van het tot op heden niet meer verschijnende tijdschrift Teater. Een dergelijke suggestie dient te worden onderzocht, zeker vanuit het oogpunt van subsidiëring. Dat Teater niet meer verschijnt, wordt als een tekort aangevoeld en dat het teaterjaarboek weinig afnemers kent, wordt ook betreurd. Heeft H. Meert een formule gesuggereerd die beide rendabel kan maken? Een volgende vraag is: wat doen we met Dramatisch AkkoordGa naar eindnoot(3), eveneens een niet-rendabele jaarlijks terugkerende publikatie, die zowel door Nederland als door België beheerd wordt? Het eigenlijke tekstgedeelte van het hier besproken twaalfde Teaterjaarboek voor Vlaanderen is zoals gewoonlijk nogal beperkt. In het ‘In Memoriam’ wordt de Antwerpse regisseur-akteur Tony de Quinze (1929-1978) herdacht en daarna wordt een beknopt verslag weergegeven (met vertalingen in het Frans en het Engels) van een enquête naar de verhouding in Vlaanderen tussen Teater en Jeugd, een opsomming van veel vragen en weinig antwoorden, waar een leke-lezer niet veel wijzer van wordt.
Roger Arteel. |
|